Trafo vraag

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
tbusquet

Trafo vraag

Bericht door tbusquet »

Goedenavond :)

Ik heb al eerder een dubbel mono UcD 180AD versterker gebouwd met 2 trafo's van hypex + de voedingen en modules. Dat was uiteraard erg makkelijk, rode dropveter bij de rode, etc.

Nu wil ik er nog 3 bouwen om surround compleet UcD te gaan. De componenten heb ik al binnen, 2x supply ST van Hypex en 3x UcD 180ST.
Tevens heb ik bij Amplimo 2 trafos besteld. En daar zit nu het "probleem" of tenminste mijn vraag.

De Hypex trafo's hebben sec 30-0-30 aansluitingen (rood, geel, rood). De trafo die ik van Amplimo heb heeft 2 sec. wikkelingen met 30-0, rood, geel en 30-0 blauw grijs.

De Hypex voeding verwacht 0 en 2x 30.

In de manual van Amplimo krijg ik de optie om de sec.'s in serie te zetten (dubbel uitgangs voltage) of parallel dubbele stroom sterkte. Ik vraag me af of ik gewoon (aangezien ik natuurlijk voor de dubbele stroomsterkte moet gaan) de sec's parallel moet zetten en de de rode en blauwe kabel op de ~ aansluiten en een afakking naar de 2e ~ moet maken en vervolgens de gele en blauwe kabel op de 0 moet zetten ?

Of klopt er geen biet van ? ;)

Link naar de Hypex trafo
http://www.hypex.nl/docs/TR100A.pdf

Link naar de Amplimo trafo waar het omgaat.
http://www.amplimo.nl/download/160va.pdf

Alvast heel erg bedankt !
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

je zet de beide wikkelingen in serie en het knooppunt is dan 0 en de beide uiteinden zijn dan je 2* 30v
mvg
audioot
tbusquet

Bericht door tbusquet »

audioot schreef:
je zet de beide wikkelingen in serie en het knooppunt is dan 0 en de beide uiteinden zijn dan je 2* 30v
mvg
audioot
Had al zo'n vermoeden dat het zo doodsimpel zou zijn ;) :P

Dat leek ook op de tekening te staan bij de trafo van Hypex, maar vond het toch beetje eng, better safe than sorry.

Toch nog even voor de dubbel check, is het dan niet zo dat tussen de 30-30, 60v komt te staan ? Ik wil de UcD's niet mollen..

Of is het zo dat je 2x 30v houdt omdat je op de voeding op de fase 30 zet en de nul gedeeld wordt ?
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Nope. Dat wordt netjes 2x 30V en 0.
Maar wel AC.

De hypex moet ook nog een voeding hebben. Dus als je je 30V AC naar DC brengt d.m.v. je voeding, dan kom je ruw weg op 43volt uit.
Hier dus goed op letten.
tbusquet

Bericht door tbusquet »

Soundexcel schreef:
Nope. Dat wordt netjes 2x 30V en 0.
Maar wel AC.

De hypex moet ook nog een voeding hebben. Dus als je je 30V AC naar DC brengt d.m.v. je voeding, dan kom je ruw weg op 43volt uit.
Hier dus goed op letten.
Ja precies, na gelijkrichting wordt de spanning idd hoger. En dat is me duidelijk :) de rest van het aansluiten is appeltje eitje :) Ik wil graag snappen waar ik mee bezig ben.
Plaats reactie