TB3/1000 werkt ! ("Europese 833A")

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
rdv300b833

TB3/1000 werkt ! ("Europese 833A")

Bericht door rdv300b833 »

Goedemorgen Zelbouwaudio,
gisteren was een prima audiodag. Ten eerste een prima audio-happening bij AE Schagen waar een gezellige groep mede-audioten hun hobby aan het bedrijven was ! Da's toch een stuk beter dan een simpele knoppenkast kopen bij een dozenschuiver.....
Geen idee hoeveel mensen er waren... ik vond het heel geslaagd !

Vervolgens naar huis om de 833A-versterkers om te bouwen naar de TB3/1000. Deze Philips-tridio is een voorloper van de 833A. Op een klein gloeidraadverschil na (833A lust 10V/10A; de TB3/1000 wil 12V/8A) electrisch niet echt verschillend. Mechanisch echter een groot verschil ! De voet moet worden omgebouwd (te doen). En intern het glas is de hele buisopbouw echt anders.

De 833A hangt met de anode constructie aan de top-connector. De TB3/1000 is juist vanuit de onderzijde opgebouwd. Iedere mechanische stress/uitzetten van de anode bij verhitting/etc wordt opgevangen doordat de hele anodeconstructie kan glijden over 2 geplaatste glasstaafjes. ERG FRAAI.

En van de TB3/1000 kwam ik er 20 tegen......ongebruikt. Direct toegeslagen en gisteren was de eerste grote luisterconfrontatie na 15 uur inspelen.

Zeer geslaagd: strak en helder in presentatie zonder scherpte. Niks murmelende slappe baslijn. De TB3/1000 blijft lekker zitten !

Gevoegd een aantal fotootjes. Eens kijken of ik vandaag een nette dagfoto kan maken van de set.

Met muzikale groet,
Reinout
Bijlagen
Gloeidraadbehoefte 12V/8A. 1050 V op de anode (slurpt 240 mA). Maar dan heb je ook wel wat......een watje of 100 uit een enkele triode...
Gloeidraadbehoefte 12V/8A. 1050 V op de anode (slurpt 240 mA). Maar dan heb je ook wel wat......een watje of 100 uit een enkele triode...
Het speelt !  De buizenbakken links en rechts zijn alleen de "versterkers"; de voedingen die erbij horen staan er onder.
Het speelt ! De buizenbakken links en rechts zijn alleen de "versterkers"; de voedingen die erbij horen staan er onder.
Detail
Detail
Goed te zien zijn de glasstaafjes ijn de kolf waarover de anode kan schuiven bij uitzending/verhitting.
Goed te zien zijn de glasstaafjes ijn de kolf waarover de anode kan schuiven bij uitzending/verhitting.
Verschil 833A en een TB3/1000. De 833A is nogal afgekloven.... Maar het geeft een goed idee.
Verschil 833A en een TB3/1000. De 833A is nogal afgekloven.... Maar het geeft een goed idee.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Woei!! Het betere gloeiwerk!!

Proficiat!

Wowly
daniel

Bericht door daniel »

Dat gloeien van de anodes, is dat een fotografisch effect of worden ze echt zo heet?
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

:shock: :shock: :shock:

Waanzinnig gezicht deze mega buizen!
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

nou heb ik mijn 845se amp aan het spelen en ik word alweer gek gemaakt van een tb3;WAAR GAAT DAT EINDIGEN
iig prachtding
mvg
audioot
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

PS: Gelijk even je "naam" aanpassen............. :wink:
rdv300b833

Daglichtfoto

Bericht door rdv300b833 »

Goedemiddag Zelfbouwaudio, dank voor de complimenten...ik ben er ook mee in m'n nopjes. En de NUON ook.....dit is serieus stoken.

Daniel: de anodes worden echt zo heet. Sterker nog: DAT MOET ! Deze buizen bezitten geen bariumgetter (metaalachtige zilverspiegel in een buis) om restgassen te absorberen. De restgassen worden hier geabsorbeerd door een zirconiumcoating op de anode. Om die zirconiumgetter te activeren MOET de buis rood worden gestookt. Da's trouwens niet zo moeilijk. Er hangt al een 100 Watt gloeidraad in en direct als je de B+ aansluit begint de anode al te blozen. In een minuutje is dat gestabiliseerd tot wat je dan ziet. Natuurlijk is dat 's nachts spectaculairder dan overdag.

M'n naam ga ik niet aanpassen....ik kan altijd nog terug naar een 833. Maar ik heb hier ook al een Brown Boveri T-300-1 liggen. Kan ik zonder probleem erop gooien.... Moet ik wel eerst een 2e vinden.....

Met muzikale groet,
Reinout
Bijlagen
En de set overdag.
En de set overdag.
Ook overdag zie je het rode blosje prima.
Ook overdag zie je het rode blosje prima.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ook met de "kleinere buisjes blijf ik het een hele imposante versterker vinden.. 't is dat ik de AquaLectra (= NUON op Curacao) niet zo wil sponsoren anders hadden die 833A-tjes die ik hier heb liggen misschien ook al operationeel gehad..
Wel een verschikkelijk mooie buis die TB..

Kees
Gesloten