Aan uit schakelen over negatief=ground of over de positief?
Moderator: Beheerdersteam
Aan uit schakelen over negatief=ground of over de positief?
Hoi Luitjes,
Voor de aansluiting van mijn 7 w velleman-ampje wil ik deze kunnen laten werken op een 9V batterij óf een adapter (zo'n gestabiliseerde blokje voor in het stopcontact..)
Nou heeft de persoon welke mij de aansluiting (female) heeft verkocht mee uitgelegd hoe zo'n aansluiting werkt. Als de je pin van de voeding erin stopt maakt ie een contact, zodat de amp stroom krijgt. Om de batterij erbij te kunnen aansluiten moest ik ervoor zorgen dat deze zo was aangesloten dat deze al stroom leverde als er geen pin van de voedingsadaptor in de voedingsaansluiting zat.
Om te voorkomen dat de batterij zich meteen leegmaakt komt er een aan-uit schakelaar tussen.
VRAGEN:
- Deze aan uit schakelaar, schakelt deze nou de neg/ground of de pos/hot?
- Klopt dit verhaal, en blaas ik geen batterij op als ik de boel aansluit?
ik zal eens proberen en tekening te maken om het te verduidelijken (als me dat lukt)
Wowly
Voor de aansluiting van mijn 7 w velleman-ampje wil ik deze kunnen laten werken op een 9V batterij óf een adapter (zo'n gestabiliseerde blokje voor in het stopcontact..)
Nou heeft de persoon welke mij de aansluiting (female) heeft verkocht mee uitgelegd hoe zo'n aansluiting werkt. Als de je pin van de voeding erin stopt maakt ie een contact, zodat de amp stroom krijgt. Om de batterij erbij te kunnen aansluiten moest ik ervoor zorgen dat deze zo was aangesloten dat deze al stroom leverde als er geen pin van de voedingsadaptor in de voedingsaansluiting zat.
Om te voorkomen dat de batterij zich meteen leegmaakt komt er een aan-uit schakelaar tussen.
VRAGEN:
- Deze aan uit schakelaar, schakelt deze nou de neg/ground of de pos/hot?
- Klopt dit verhaal, en blaas ik geen batterij op als ik de boel aansluit?
ik zal eens proberen en tekening te maken om het te verduidelijken (als me dat lukt)
Wowly
als ik de tekening bekijk moet het draadje van de bovenste "-" naar de schakelaar er tussenuit. Nu staat immers de batt en adaptor constant aan elkaar geschakeld, de de baterij-ontkoppel-functie hebje overbrugt.
immers, "+" wordt altijd doorgegeven batt + adaptor naar de switch,
indien géén adaptor er in, gaat de batt "-" contact maken met het adaptor "-" contact en doorgeven aan de switch
indien wél een adaptor er in, gaat de batt "-" onderbroken worden, en de adaptor "-" naar de switch.
immers, "+" wordt altijd doorgegeven batt + adaptor naar de switch,
indien géén adaptor er in, gaat de batt "-" contact maken met het adaptor "-" contact en doorgeven aan de switch
indien wél een adaptor er in, gaat de batt "-" onderbroken worden, en de adaptor "-" naar de switch.
- Soundexcel
Als ik goed naar je tekening kijk zit de schakelaar paralel aan de spanning.
De schakelaar moet je in serie met de + zetten. Dus de + die van af het aansluiting waar ook de + van de batterij op zit naar de schakelaar en van af daar naar de amp.
De - kan je gewoon hard bedraden. Of je neemt een dubbele schakelaar.
Zo als het nu zit krijg je kortsluiting tussen de + en -. Dat gaat een warm boeltje worden.
Het kan ook zijn dat ik de tekening verkeerd intepreteer.
De schakelaar moet je in serie met de + zetten. Dus de + die van af het aansluiting waar ook de + van de batterij op zit naar de schakelaar en van af daar naar de amp.
De - kan je gewoon hard bedraden. Of je neemt een dubbele schakelaar.
Zo als het nu zit krijg je kortsluiting tussen de + en -. Dat gaat een warm boeltje worden.
Het kan ook zijn dat ik de tekening verkeerd intepreteer.
- Soundexcel
Jep dat lijkt er meer op.
Je moet alleen wel heel erg goed opletten dat je de + en de - goed hebt.
Ik zou dus de + schakelen en niet de -
Tevens zit op de pin van de aansluiting (het midden) meestal de +
Maar dit is ook weer voedings afhankelijk. Heel goed op letten dus.
Je zou eventueel twee diode's op de spannings ingang van je amp kunnen zetten als beveiliging.
Je moet alleen wel heel erg goed opletten dat je de + en de - goed hebt.
Ik zou dus de + schakelen en niet de -
Tevens zit op de pin van de aansluiting (het midden) meestal de +
Maar dit is ook weer voedings afhankelijk. Heel goed op letten dus.
Je zou eventueel twee diode's op de spannings ingang van je amp kunnen zetten als beveiliging.
- Soundexcel
Ah ik zie nu je eerste tekening die was even weg.
Dat is inderdaad de beste optie. Dus de - zit op het maak contact van de aansluiting. Daarna de schakelaar.
Dit heeft als voordeel dat als je de stekker in de aansluiting steekt, je amp geen rare dingen voor zijn kiezen krijgn. Dus eerst stekker of batterij kiezen en daarna aan zetten.
Dat is inderdaad de beste optie. Dus de - zit op het maak contact van de aansluiting. Daarna de schakelaar.
Dit heeft als voordeel dat als je de stekker in de aansluiting steekt, je amp geen rare dingen voor zijn kiezen krijgn. Dus eerst stekker of batterij kiezen en daarna aan zetten.
Het voordeel van de plug voor de adaptor is dat deze beslist, aan de hand van het feit of er een plug inzit of niet, of nu de batterij óf de plug word gebruikt. Oftwel, plug erin = batterij uitgeschakeld en plug ingeschakeld, plug eruit = batterij ingeschakeldSoundexcel schreef:Ah ik zie nu je eerste tekening die was even weg.
De batterij kan ik aanschakelen met het aan-uit switch.
Jan
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Ik dacht altijd dat bij die adapter aansluitingen de plus het pielletje binnenin was en de rand er omheen de min. Kan me vergissen, maar anders is er op jou tekening sprake van kortsluiting.
Overigens ken ik dat versterkertje niet. Soms is de lip van een eindtor of chip elektrisch verbonden met de min of plus. Beter dus nog even niet het koelelement aansluiten op de aarde, anders krijg je misschien kortsluiting. Kijk even naar de datasheet van je eindtor(ren)/chip...
Overigens ken ik dat versterkertje niet. Soms is de lip van een eindtor of chip elektrisch verbonden met de min of plus. Beter dus nog even niet het koelelement aansluiten op de aarde, anders krijg je misschien kortsluiting. Kijk even naar de datasheet van je eindtor(ren)/chip...
Bij mijn adaptor kan ik dat varieren, maar heb hem wel aangesloten met het middenpinnetje als plus.
Met de versterker ben ik ff naar de EPH (electronic parts Hamont) geweest. De eigenaar is veranderd, en naar mijn mening ten goede! Hij zag vrij snel de fout...ik had hem niet goed aangesloten )zegt meer over mijn dan over Velleman overigens
). Maar aangezien Velleman monkeyproof kitjes maakt heeft hij het voor me omgesoldeerd en voila.....Muziek!!! Komt nog een bak herrie uit een HiVi B3s met 7 watt...ongelofelijk! Qua versterking om te meten heb je denk ik genoeg aan zo´n velleman/ampje!
Jan
Met de versterker ben ik ff naar de EPH (electronic parts Hamont) geweest. De eigenaar is veranderd, en naar mijn mening ten goede! Hij zag vrij snel de fout...ik had hem niet goed aangesloten )zegt meer over mijn dan over Velleman overigens
Jan
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Die B3Sjes kunnen toch ook maar iets van 15 watt aan ofzo? Ik heb er hier ook twee liggen, weet nog niet precies wat ik er mee wil doen. Hoe klinkt die combinatie eigenlijk? Wat voor een schema gebruikt dat Velleman versterkertje?Wowly schreef:Muziek!!! Komt nog een bak herrie uit een HiVi B3s met 7 watt...ongelofelijk!
Hoe de B3s/en klinken kan ik je niet echt zeggen, ik heb ze in een kartonnen doos gezet om te gebruiken als testspeakertje voor General Purpose (GP oftewel Jeep
).
Het schema van dit velleman kitje is helaas Copyrighted, dus dat kan ik niet hier neerzetten. Setje kost 9,25 per monokanaal
Geen drol dus...
Maar doet het verder prima, op flink vermogen word ie nog niet eens warm eigenlijk......
Gan hem nu inlijmen in mijn meet-kastje. Dan heb ik alles in één kastje
Jan
Het schema van dit velleman kitje is helaas Copyrighted, dus dat kan ik niet hier neerzetten. Setje kost 9,25 per monokanaal
Maar doet het verder prima, op flink vermogen word ie nog niet eens warm eigenlijk......
Gan hem nu inlijmen in mijn meet-kastje. Dan heb ik alles in één kastje
Jan