Gemodificeerde Behringer DCX2496

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Gemodificeerde Behringer DCX2496

Bericht door Soundexcel »

Zoals in andere topics reeds vermeld heb ik druk bezig met een nieuw systeem.

Dit systeem heeft als basis twee 41hz AMP10 Basic versterkers. Hiernaast komt of nog een AMC buizen versterker voor het hoog en later een AMP7 voor het laag. De twee AMP10 Basic versterkers zullen dan voor het mid/laag gebruikt gaan worden.

Ik heb me altijd erg veel bezig gehouden met actieve filters. echter door dat de mogelijkheden tot veranderen minimaal zijn en altijd een hoop geklooi is. Ben ik weet terug gekomen op de Behringer DCX-2496.

Een geniaal apparaat, heeft alleen wel wat werk nodig.
Het volgende is er met mijn DCX-2496 gebeurt:

Ik heb de volledige in en uitgangs trappen er uit gehaald. In dit deel zitten een hoop erg slechte opamps die weinig functie hebben (de balanceren, mute circuit, balanceren en filteren).
Tevens ziten er in deze lijn een berg 47uf elco's.
Iets wat ik niet kan hebben :)

De ingangs trap is vervangen voor een paar trafo's.
Dit omdat ik de ADC een gebalanceerd signaal wil aanbieden.
De benodigde filtering zit al op de hoofd print van de DCX, dus dat maakt het erg makkelijk. Verder zitten er hier geen nare dingen in de signaal weg.

De uitgangen is een iets langer verhaal.
Na de DAC gaat het signaal een passief 6db filter in.
Hierna zit een grote condensator (vishay met vishay bypass) voor DC ontkoppeling. Uit de DAC komt 2,5V.
Hierna komt mijn zelf ontworpen actieve volume regeling.
Deze heeft een lichte DC ofset op de ingang. Ook hier is de DC ontkoppeling voor nodig.
De volume regeling is een zeer simpel VCA circuit met de hoogste kwaliteit VCA's momenteel beschikbaar. Ook hier is zo veel mogelijk aandacht besteed aan een zo basic mogelijke signaalweg.
De volume regeling heeft een aparte, zeer schone 15V voeding.

De test setup draaid en het klinkt waanzinnig goed. Ik moet nog gaan meten om te kijken of alles echt helemaal goed gaat. Maar eerst genieten :D

Hierbij wat foto's. Later ga ik alles netjes inbouwen. Eerst uitgebreid testen.
Onder de DCX licht een aparte 15V voeding en de twee AMP10 Basic versterkers.
Bijlagen
Afbeelding 2.png
Afbeelding 1.png
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Nog even twee foto's van de print platen.
De volume regeling heeft gebalanceerd in.
Ongebalanceerd uit.
Ik gebruik hem op dit moment ongebalanceerd in. De - is zwevend.
Hier is de chip voor ontworpen.
Het volume wordt analoog geregeld. Dit kan ook digitaal door een externe DAC. Deze is simpel weg op de return van de potmeter aan te sluiten.

De volledige PCB is SMD opgebouwd. Alles 0805 dus zeer simpel te solderen.
Bijlagen
IMG_3248.JPG
IMG_3249.JPG
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Mocht iemand interesse hebben in de printplaten.
Ik heb er 10 laten maken.
Ze zijn ook als 2 of 4 kanaals te gebruiken.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Even een paar aandachtspunten:

- schakelende voeding?
- dradenspaghetti?
- bubbleplastic?
- zwevende montage printen en onderdelen?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

SSassen schreef:
- dradenspaghetti?
- bubbleplastic?
- zwevende montage printen en onderdelen?
test setup... (staat erbij...)
Hoe was het op Curacao?? niet gezien of gehoord...

Kees
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Curacao? Ik? Mocht ik willen, ik zit nog steeds in 't schilderachtige Purmerend.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

test setup... (staat erbij...)
Hoe was het op Curacao?? niet gezien of gehoord...
Bubbeltjes plastic, draden brij, precies test setup :)

Alles wordt nog netjes ingebouwt. De printen komen vertiaal te liggen zodat ze netjes naast elkaar tussen de main PCB en de achterkant passen.

De schakelende voeding is voor het hoofd bord en en toetsen bord van de DCX. Voor alle analoge audio toepassingen heb ik een nette voeding gemaakt met LM317's. Ik had geen zin om de komplete voeding te vervangen. Ik betwijfel ook of dit heel veel zal uitmaken.

Curacao was top! Helaas te druk geweest om nog terug te mailen excuus.
Maar het was erg gezellig. We zaten op een resort (chogogo).
En daar 500 meter verder zat het strand. Dus na de opnames snel opruimen, en hop het water in :-) In April gaat het de zender op. Dan kunnen we genieten van de mooie omgeving.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Nieuwe ontwikkelingen aan het DCX front.

Ik zit al lang met het idee om de onderdelen van de DCX in een nette behuizing te gaan bouwen.
Mijn versterkers zitten reeds in een behuizing van ae-europe.
Ze hebben ook een kleinere uitvoering dus dat komt goed uit.

Na het los halen van de band kabel die naar het front paneel gaat werkt de cross-over nog perfect (volgens de schema's is het ook puur aansturing. Zit verder geen dsp en consorten op).

Ik ga dus allen het main bord, de voeding en mijn DIY volume regeling met voeding inbouwen

Netjes de seriele poort aan de achter uitvoeren en alle instellingen kunnen op de computer worden gemaakt.
Overzichtelijker en makkelijker dan die knopjes.
Tevens zien al die knipperende leds er niet uit :)

Ik zal snel wat foto's plaatsen.

Tevens ben ik aan het na denken over een nieuwe volume regeling.
Dit met de volgende redenen:
- de VCA's zijn te duur.
- de spec zijn goed, maar niet top of the bill

Ik zat te denken aan een volume regeling met als basis een opamp.
Dit is te realizeren met bijvoorbeeld een digitale weerstand.

Ik heb goede ervaring met de LM4562 en vind deze waanzinnig goed klinken. Hier kan weinig tegen op.

THD is ultra laag. Ruis is er niet. etc.

Weer wat mooi's om over na te denken dus.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Leuk,

ben je in de gelegenheid om de gemodificeerde DCX te vergelijken met een analoog actief filter?
Laatst gewijzigd door Paul op ma 17 dec 2007, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Vroeg me ook meteen af waar je aan denkt qua behuizing. Het is in ieder geval een waanzinnig project!
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Thanks!

Voor mij is het ook een leer proces. Ik wil steeds meer en daarvoor moet je soms wat bij leren.

Voor de DCX had ik een actief filter op mijn systeem (Quad ESL met PD laag, zie showcase). Dit was een filter met als basis de LM4562.
Een Dipool correctie filter en een 24db LR filter.

De DCX klinkt na de modificatie erg goed.
Er zijn mensen die zeggen dat ze het verschil absoluut niet horen. Ik zeg, koop nieuwe speakers :D
Echter: Met de DCX de is er een lichte "minder detail"
sluier over het geluid. Net iets minder fris, net iets minder detail. Net wat minder breedte, net wat minder plaatsing. Net dat je geen WOOOEEEIII zegt (iets wat met het analoge filter wel was).

Ik denk dat dit aan de VCA's en koppel condensatoren licht.
Daarom ga ik een nieuwe volume regeling ontwerpen. Met een actieve output stage voor de DAC. Hierdoor zijn de koppel condensatoren niet meer nodig.
En een Opamp als volume regeling. Deze ga ik aansturen met een digitale weerstand.
De spec van de LM4562 zijn waanzinnig. THD bestaat bijna niet.
Hiervoor moet ik echter wel een PIC gaan programeren om de digitale weerstanden te kunnen aansturen. Hier komt dan het stukje leren om de hoek. Pittig stukje leren :)

De DCX komt ik deze behuizing.
Ik heb er al een voor mijn 41hz Tripath amps (zie ook de showcase).
Nog een kleine er boven op staat wel netjes. Frontplaat blijft helemaal leeg. Of misschien alleen een led.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Zeer interessant. Ik moet nog aan mijn actieve filter beginnen. Misschien is dit voor mij wel de weg te gaan. De DCX geeft in ieder geval erg veel flexibiliteit. Ik zou dan echter wel de volme-regeling er uit willen halen, daar die al in mijn pre-amp zit.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik zou dan echter wel de volme-regeling er uit willen halen, daar die al in mijn pre-amp zit.
Maar daar zit nou net het hele probleem.
Als je je volume regeld voor de DCX, dan ga je weinig bits gebruiken en dus wordt de resolutie klein.

Je wilt dus zo hard mogelijk de converters in en uit. Hiervoor heb je dus een 6 kanaals volume regeling nodig.

Heb je dit, dan heb je dus een waanzinnig flexibel apparaat waar je letterlijk alles mee kan in regelen, cross-over, EQ, fase, delay etc.
Loekie
Berichten: 79
Lid geworden op: za 17 jan 2009, 15:15

Re: Gemodificeerde Behringer DCX2496

Bericht door Loekie »

Aan Soundexcel,

met interesse las ik je bericht over de modificatie en uitbreiding van een Behringer DCX-2496.
Je had daar wat printplaatjes voor gemaakt.
Ik heb zelf nog een ongemodificeerde DCX-2496. Ik wil het apparaat gebruiken i.v.m. een paneeluidspreker.
Helaas heb ik onvoldoende affiniteit met electronica :cry: .
Daarom zou ik je willen vragen of jij zin hebt om tegen vergoeding mijn Behringer van dezelfde modificaties te voorzien als jij hebt gedaan.
Ik hoor het wel.

Groet,

Lucas
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Hierbij nog een foto van de huidige DCX.

de potmeter moet nog met een verleng as naar de voorkant worden gebracht. Daarmee is hij echt compleet af.
Links de ingangs trafo's.
Midden de koppel condensatoren, met filtering en aan de onderkant bijpass folie condensatoren. Daarnaast het ster massa punt en de aparte 15V voeding op basis van LM317 en LM337.

Naast de tulp aansluitingen zitten drie schakelaars. Deze zijn voor het bypassen van het digitale circuit.
Bijlagen
Afbeelding 4.png
Gesloten