UCD bouwen?
Moderator: Beheerdersteam
UCD bouwen?
Beste mensen,
Mijn naam is Niels en ik ben hier nieuw op het forum.
Al enige tijd zit ik te kwijlen op de UCD zelfbouw creaties en ik ben dan ook van plan dit uit te voeren. Alleen ben ik een compleet leek op dit gebied.
Ik heb al wel aantal luidsprekers gebouwd, dus ik kan wat filtercomponenten op een printje solderen, maar verder dan dat reikt mijn kennis tot nu toe nog niet.
Dus bij deze vraag ik jullie vriendelijk of jullie mij misschien een handje op weg willen helpen met een project.
Wat ik wil gaan bouwen is een mono sub versterker. Hij moet een 8" compound woofer gaan aansturen (2x W200SC/8 nog in aanbouw).
Natuurlijk heb ik al rond zitten speuren op fora over UCD, maar ik zou graag jullie advies willen hebben over 't wattage etc. oftewel, is een UCD 180 krachtig genoeg?
mocht ik niet genoeg info hebben gegeven over wat ik wil hoor ik het wel!
Alvast bedankt en groeten,
Niels
Mijn naam is Niels en ik ben hier nieuw op het forum.
Al enige tijd zit ik te kwijlen op de UCD zelfbouw creaties en ik ben dan ook van plan dit uit te voeren. Alleen ben ik een compleet leek op dit gebied.
Ik heb al wel aantal luidsprekers gebouwd, dus ik kan wat filtercomponenten op een printje solderen, maar verder dan dat reikt mijn kennis tot nu toe nog niet.
Dus bij deze vraag ik jullie vriendelijk of jullie mij misschien een handje op weg willen helpen met een project.
Wat ik wil gaan bouwen is een mono sub versterker. Hij moet een 8" compound woofer gaan aansturen (2x W200SC/8 nog in aanbouw).
Natuurlijk heb ik al rond zitten speuren op fora over UCD, maar ik zou graag jullie advies willen hebben over 't wattage etc. oftewel, is een UCD 180 krachtig genoeg?
mocht ik niet genoeg info hebben gegeven over wat ik wil hoor ik het wel!
Alvast bedankt en groeten,
Niels
Voor jouw doel gewoon een st voeding kopen, bijpassende trafo, UcD180ST module, netentree met zekering, mooi kastje, wat geleidende pasta, en je versterker is bijna klaar.
Wat lastiger word is de fase, Laagdoorlaatfilter men meerdere van dit soort instellingsmogelijkheden. Vaak ben je dan beter af met een tweedehands Hypex plate-amp......
Overigens, een monkey-proof handleiding van mijn ucd-versterker: zie mijn (bijna 70.000 keer bekeken topic!!!!) topic op het htforum: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25655.0
hierin staan zowat alle links die je moet hebben op de eerste pagina. ook matti's kookboek voor de versterker: edit: damn het bestaat niet meer......
Wowly
Wat lastiger word is de fase, Laagdoorlaatfilter men meerdere van dit soort instellingsmogelijkheden. Vaak ben je dan beter af met een tweedehands Hypex plate-amp......
Overigens, een monkey-proof handleiding van mijn ucd-versterker: zie mijn (bijna 70.000 keer bekeken topic!!!!) topic op het htforum: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25655.0
hierin staan zowat alle links die je moet hebben op de eerste pagina. ook matti's kookboek voor de versterker: edit: damn het bestaat niet meer......
Wowly
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Welke forum sherrif zet zo'n handleiding dan ook niet op zijn eigen forum.Wowly schreef:Overigens, een monkey-proof handleiding van mijn ucd-versterker: zie mijn (bijna 70.000 keer bekeken topic!!!!) topic op het htforum: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25655.0
Dat is natuurlijk zo, UCD op zo'n sub is een beetje overkill.Barry schreef:Is de verhouding W200SC met UCD wel rechtvaardig? Persoonlijk zou ik een woofer nemen met net wat meer conusoppervlak, zodat je UCD straks niet uit z'n neus staat te vreten.
Maar ik maak de versterker niet voor niks extern
Speakers bouwen is gewoon een hobby en om die hobby wat leuker te maken wil ik een nette sub amp hebben. Die XXl amp (ja de beruchte) kan ik nu echt niet meer zien, het is tijd voor wat leuk spul.
Momenteel heb ik een yamaha RX-V620RDS dobly surroud, DTS etc.etc. Maar als het bouwen van zo'n UCD amp te doen is, ben ik ook wel bereid deze weg te doen en een knappe stereo UCD te maken
tis dus een uitprobeersel, waar ik (hopelijk) iets leuks aan over hou.
Voordat ik het een en ander ga bestellen, heb ik nog een paar vragen.
Is een 160VA trafo genoeg, of is het raadzaam een zwaardere trafo te nemen? (ja er gaat later zeker een grotere subwoofer aan hangen).
Welke en hoeveel zekeringen heb ik nodig?
Welke POT meter heb ik nodig voor de volumeregeling?
Zit er een 'lego' gebruiksaanwijzing bij?
Is een 160VA trafo genoeg, of is het raadzaam een zwaardere trafo te nemen? (ja er gaat later zeker een grotere subwoofer aan hangen).
Welke en hoeveel zekeringen heb ik nodig?
Welke POT meter heb ik nodig voor de volumeregeling?
Zit er een 'lego' gebruiksaanwijzing bij?
-
Barry
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Ja, 160VA is voldoende. Bedenk ook dat je kortstondig veel meer vermogen uit een ringkern kunt trekken dan het opgegeven vermogen.Niels21 schreef:Voordat ik het een en ander ga bestellen, heb ik nog een paar vragen.
Welke waarde je neemt is afhankelijk van het secundaire voltage van je trafo's. Het aantal zekeringen zal per kanaal op 3 komen; 1 voor je 230v kant, 1 voor je + naar de UcD module en 1 voor je - naar de UcD module.Welke en hoeveel zekeringen heb ik nodig?
Hier is geen vaste regel voor. Kies zelf een waarde tussen de 10- en de 100kOhm. Denk daarbij aan hoe meer Ohm, hoe groter het bereik is om je volume te regelen. Maar hoe minder Ohm, hoe minder problemen met je kabellengte aan de loper van de pot. Momenteel heb ik een pot van 10kOhm en dat werkt niet helemaal naar mijn wensen. Het bereik is mij te klein, waardoor ik heel nauwkeurig moet regelen om een bepaald volume te halen.Welke POT meter heb ik nodig voor de volumeregeling?
Let er wel op dat je een logaritmische potmeter neemt.
Als je alles van Hypex neemt (voeding, softstart, etc.) kun je de handleiding als leidraad gebruiken. Kies je zelf een voeding, dan heb je waarschijnlijk toch wel wat hulp nodig als je weinig ervaring hebt met elektronica. Maar da's niet erg toch, daar leren we vanZit er een 'lego' gebruiksaanwijzing bij?
Trouwens, die XXL modules, daar ben ik verantwoordlijk voor
Nee hoor, de pot kies je uitsluitend op kabellengte en belasting. Voor een losse passieve volumeregeling wordt daarom vaak 10k genomen om de reden die je aangeeft. Voor inbouw in een versterker voldoet dat ook prima, maar een mooie mainstream waarde is 22k. Dan wordt je bron wat minder zwaar belast.Barry schreef:Niels21 schreef:Hier is geen vaste regel voor. Kies zelf een waarde tussen de 10- en de 100kOhm. Denk daarbij aan hoe meer Ohm, hoe groter het bereik is om je volume te regelen.Welke POT meter heb ik nodig voor de volumeregeling?
-
Barry
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Maar je regelt van 10k naar 0, of van 22k naar 0, etc.. Is het dan niet zo dat ''hoe hoger je begint'' (qua waarde), hoe meer slag je hebt in het volumebereik?jeroen_d schreef:Barry schreef:Nee hoor, de pot kies je uitsluitend op kabellengte en belasting. Voor een losse passieve volumeregeling wordt daarom vaak 10k genomen om de reden die je aangeeft. Voor inbouw in een versterker voldoet dat ook prima, maar een mooie mainstream waarde is 22k. Dan wordt je bron wat minder zwaar belast.Niels21 schreef:Hier is geen vaste regel voor. Kies zelf een waarde tussen de 10- en de 100kOhm. Denk daarbij aan hoe meer Ohm, hoe groter het bereik is om je volume te regelen.
Verbeter me als ik fout zit.
Even een vraagje tussendoor:
Als je de UDC alleen voor je sub gebruikt, waarom neem je dan niet direct 1 of 2x een Hypex DS2. Die heeft alle specifieke Sub instellingen aan boord.
zie www.hypex.nl ga naar Products en vervolgens naar Webshop,; daar vind je hem.
zie ook: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5003
Als je de UDC alleen voor je sub gebruikt, waarom neem je dan niet direct 1 of 2x een Hypex DS2. Die heeft alle specifieke Sub instellingen aan boord.
zie www.hypex.nl ga naar Products en vervolgens naar Webshop,; daar vind je hem.
zie ook: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5003
Je kan ook een potmeter nemen met fijnafstelling.
Dan kan je dat ding meerdere malen om z'n as draaien.
Ik heb bij mijn prut versterker zelf een 50KOhmz logaritmische potmeter.
Dat is dan geen fijnpotmeter maar het werkt goed genoeg.
Wil misschien zelf eens een Bash Amp bouwen als dat niet te prijzig wordt
Dan kan je dat ding meerdere malen om z'n as draaien.
Ik heb bij mijn prut versterker zelf een 50KOhmz logaritmische potmeter.
Dat is dan geen fijnpotmeter maar het werkt goed genoeg.
Wil misschien zelf eens een Bash Amp bouwen als dat niet te prijzig wordt