UCD bouwen?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Niels21

UCD bouwen?

Bericht door Niels21 »

Beste mensen,

Mijn naam is Niels en ik ben hier nieuw op het forum.

Al enige tijd zit ik te kwijlen op de UCD zelfbouw creaties en ik ben dan ook van plan dit uit te voeren. Alleen ben ik een compleet leek op dit gebied.

Ik heb al wel aantal luidsprekers gebouwd, dus ik kan wat filtercomponenten op een printje solderen, maar verder dan dat reikt mijn kennis tot nu toe nog niet.

Dus bij deze vraag ik jullie vriendelijk of jullie mij misschien een handje op weg willen helpen met een project.

Wat ik wil gaan bouwen is een mono sub versterker. Hij moet een 8" compound woofer gaan aansturen (2x W200SC/8 nog in aanbouw).

Natuurlijk heb ik al rond zitten speuren op fora over UCD, maar ik zou graag jullie advies willen hebben over 't wattage etc. oftewel, is een UCD 180 krachtig genoeg?

mocht ik niet genoeg info hebben gegeven over wat ik wil hoor ik het wel!

Alvast bedankt en groeten,

Niels
sietse

Bericht door sietse »

Hij moet een 8" compound woofer gaan aansturen (2x W200SC/8 nog in aanbouw).
eeeuh, beste Niels, welkom natuurlijk, maar foto's van bouwprojecten zijn hier verplicht.....hum.... :D ..... :wink:
Niels21

Bericht door Niels21 »

Hahah, dat project ligt op 't moment zwaar op z'n gat omdat ik met wat Vifa spul bezig ben.

Daar kan ik uiteraard wel wat foto's van maken!

In wat ruil voor wat UCD info natuurlijk :twisted:
markje

Bericht door markje »

Ucd180 is meer dan genoeg voor thuis.

Groeten Mark
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Welkom hier! foto's zien we idd erg graag hier :D

voor 1 stuks 200mm sub lijkt me een 180 idd ruim voldoende

en van wat ik begreep is een UcD ook door een elektro leek goed in elkaar te zetten
cve

Bericht door cve »

en van wat ik begreep is een UcD ook door een elektro leek goed in elkaar te zetten
Dat hoop ik maar :lol: :lol: :lol:

Co
Niels21

Bericht door Niels21 »

Oke, een UCD 180 dus..

Wat ik dan nodig heb is:

UCD 180 ST/HG?

Powersupply ST (of de HG mono?)

Ringkerntrafo TR 180

Hypex UCD kabeltje

behuizing

POT meter voor volume

(koelblok nodig?)

Ohja en natuurlijk een begrijpbaar schema (voor überleken)

Heb ik dan alles gehad?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Er zijn op dit forum verschillende UcD's gebouwd. Van goedkoop tot duur. Het is handig als je die topics eens doorbladert..

Voor sub is de ST voldoende. De HG versie is wat beter in het hoog. Om het maar heel kort te zeggen..
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Voor jouw doel gewoon een st voeding kopen, bijpassende trafo, UcD180ST module, netentree met zekering, mooi kastje, wat geleidende pasta, en je versterker is bijna klaar.

Wat lastiger word is de fase, Laagdoorlaatfilter men meerdere van dit soort instellingsmogelijkheden. Vaak ben je dan beter af met een tweedehands Hypex plate-amp......

Overigens, een monkey-proof handleiding van mijn ucd-versterker: zie mijn (bijna 70.000 keer bekeken topic!!!!) topic op het htforum: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25655.0

hierin staan zowat alle links die je moet hebben op de eerste pagina. ook matti's kookboek voor de versterker: edit: damn het bestaat niet meer......

Wowly
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Wowly schreef:
Overigens, een monkey-proof handleiding van mijn ucd-versterker: zie mijn (bijna 70.000 keer bekeken topic!!!!) topic op het htforum: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25655.0

hierin staan zowat alle links die je moet hebben op de eerste pagina. ook matti's kookboek voor de versterker: edit: damn het bestaat niet meer......
Welke forum sherrif zet zo'n handleiding dan ook niet op zijn eigen forum. :evil: ;)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik ken matti, ik zal hem wel een mailen waar ie het gelaten heeft..

jan
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Barry »

Is de verhouding W200SC met UCD wel rechtvaardig? Persoonlijk zou ik een woofer nemen met net wat meer conusoppervlak, zodat je UCD straks niet uit z'n neus staat te vreten.
Niels21

Bericht door Niels21 »

Barry schreef:
Is de verhouding W200SC met UCD wel rechtvaardig? Persoonlijk zou ik een woofer nemen met net wat meer conusoppervlak, zodat je UCD straks niet uit z'n neus staat te vreten.
Dat is natuurlijk zo, UCD op zo'n sub is een beetje overkill.
Maar ik maak de versterker niet voor niks extern ;) Denk maar niet dat deze sub m'n laatste project is :P
Speakers bouwen is gewoon een hobby en om die hobby wat leuker te maken wil ik een nette sub amp hebben. Die XXl amp (ja de beruchte) kan ik nu echt niet meer zien, het is tijd voor wat leuk spul.

Momenteel heb ik een yamaha RX-V620RDS dobly surroud, DTS etc.etc. Maar als het bouwen van zo'n UCD amp te doen is, ben ik ook wel bereid deze weg te doen en een knappe stereo UCD te maken :)

tis dus een uitprobeersel, waar ik (hopelijk) iets leuks aan over hou.
Niels21

Bericht door Niels21 »

Voordat ik het een en ander ga bestellen, heb ik nog een paar vragen.

Is een 160VA trafo genoeg, of is het raadzaam een zwaardere trafo te nemen? (ja er gaat later zeker een grotere subwoofer aan hangen).

Welke en hoeveel zekeringen heb ik nodig?

Welke POT meter heb ik nodig voor de volumeregeling?

Zit er een 'lego' gebruiksaanwijzing bij? :oops:
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Barry »

Niels21 schreef:
Voordat ik het een en ander ga bestellen, heb ik nog een paar vragen.

Is een 160VA trafo genoeg, of is het raadzaam een zwaardere trafo te nemen? (ja er gaat later zeker een grotere subwoofer aan hangen).
Ja, 160VA is voldoende. Bedenk ook dat je kortstondig veel meer vermogen uit een ringkern kunt trekken dan het opgegeven vermogen.
Welke en hoeveel zekeringen heb ik nodig?
Welke waarde je neemt is afhankelijk van het secundaire voltage van je trafo's. Het aantal zekeringen zal per kanaal op 3 komen; 1 voor je 230v kant, 1 voor je + naar de UcD module en 1 voor je - naar de UcD module.
Hier is geen vaste regel voor. Kies zelf een waarde tussen de 10- en de 100kOhm. Denk daarbij aan hoe meer Ohm, hoe groter het bereik is om je volume te regelen. Maar hoe minder Ohm, hoe minder problemen met je kabellengte aan de loper van de pot. Momenteel heb ik een pot van 10kOhm en dat werkt niet helemaal naar mijn wensen. Het bereik is mij te klein, waardoor ik heel nauwkeurig moet regelen om een bepaald volume te halen.

Let er wel op dat je een logaritmische potmeter neemt.
Zit er een 'lego' gebruiksaanwijzing bij? :oops:
Als je alles van Hypex neemt (voeding, softstart, etc.) kun je de handleiding als leidraad gebruiken. Kies je zelf een voeding, dan heb je waarschijnlijk toch wel wat hulp nodig als je weinig ervaring hebt met elektronica. Maar da's niet erg toch, daar leren we van :)

Trouwens, die XXL modules, daar ben ik verantwoordlijk voor :twisted:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Barry schreef:
Niels21 schreef:
Hier is geen vaste regel voor. Kies zelf een waarde tussen de 10- en de 100kOhm. Denk daarbij aan hoe meer Ohm, hoe groter het bereik is om je volume te regelen.
Nee hoor, de pot kies je uitsluitend op kabellengte en belasting. Voor een losse passieve volumeregeling wordt daarom vaak 10k genomen om de reden die je aangeeft. Voor inbouw in een versterker voldoet dat ook prima, maar een mooie mainstream waarde is 22k. Dan wordt je bron wat minder zwaar belast.
Barry

Bericht door Barry »

jeroen_d schreef:
Barry schreef:
Niels21 schreef:
Hier is geen vaste regel voor. Kies zelf een waarde tussen de 10- en de 100kOhm. Denk daarbij aan hoe meer Ohm, hoe groter het bereik is om je volume te regelen.
Nee hoor, de pot kies je uitsluitend op kabellengte en belasting. Voor een losse passieve volumeregeling wordt daarom vaak 10k genomen om de reden die je aangeeft. Voor inbouw in een versterker voldoet dat ook prima, maar een mooie mainstream waarde is 22k. Dan wordt je bron wat minder zwaar belast.
Maar je regelt van 10k naar 0, of van 22k naar 0, etc.. Is het dan niet zo dat ''hoe hoger je begint'' (qua waarde), hoe meer slag je hebt in het volumebereik?

Verbeter me als ik fout zit.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Afhankelijk van hoe je de pot toepast zit je goed of fout. Post even een schemaatje van hoe je hem gebruikt.
Àadjo

Bericht door Àadjo »

Even een vraagje tussendoor:

Als je de UDC alleen voor je sub gebruikt, waarom neem je dan niet direct 1 of 2x een Hypex DS2. Die heeft alle specifieke Sub instellingen aan boord.

zie www.hypex.nl ga naar Products en vervolgens naar Webshop,; daar vind je hem.

zie ook: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5003
Bijlagen
H DS2.jpg
Godtoh

Bericht door Godtoh »

Je kan ook een potmeter nemen met fijnafstelling.
Dan kan je dat ding meerdere malen om z'n as draaien.

Ik heb bij mijn prut versterker zelf een 50KOhmz logaritmische potmeter.
Dat is dan geen fijnpotmeter maar het werkt goed genoeg. :)

Wil misschien zelf eens een Bash Amp bouwen als dat niet te prijzig wordt :shock:
Plaats reactie