Laag-mid drivers voor gesloten behuizing

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
rho

Laag-mid drivers voor gesloten behuizing

Bericht door rho »

Ik ben me een beetje aan 't orriënteren voor een nieuw project. Kan zijn dat het een multi-jaren gedoe gaat worden, maar ik moet me toch ergens mee bezig houden als ik niet op de fiets zit he. :wink:

Ik denk er dus aan om eens eindelijk iets met een BG NEO3PDR te gaan doen.

Ik dacht dus aan een laag-mid die in een gesloten kastje komt, om de tweeter aan te vullen. X-over ergens in de buurt van 2,5kHz a 3kHz.

Maximaal volume voor dat gesloten kastje dacht ik op max. 15liter te houden.

Later zou de speaker dan aangevuld worden door een actieve subwoofer.
De overname tussen de sub en de 2-weg zou ik liefst onder de 80Hz houden.

Iemand tips?
dre

Bericht door dre »

-seas nextel
-eton 7-372(nog niet gekeken of in een kleine kast kan)
-woofer die je al hebt(of de 15cm)

en zo kunnen we nog wel even.
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Rho

Geplaatst: Zo Mei 27, 2007 10:48

"Die Excel speakers klonken inderdaad buitengewoon. Ik ben wel een SEAS-fan, maar toch sta ik toch nog tseeds verrast van wat die duurdere Excels in hun mars hebben. Soms zou je denken dat ze het geld niet waard zijn als je de gewone reeks hebt gehoord, maar dat zijn ze dus wel. Ze doen er gewoon nog een schepje van al het goede bovenop."

Je eigen bevindingen na Luisterdag 3 Breda 2007

Je mag best nog eens komen luisteren hoor :wink:
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Als je wil crossen op 2,5kHz is de SS W15(K00) misschien iets? Die heb ik met de neo in een kastje gegooid en dat klonk zo op het eerste gehoor erg goed.
dre

Bericht door dre »

Als je wil crossen op 2,5kHz is de SS W15(K00) misschien iets? Die heb ik met de neo in een kastje gegooid en dat klonk zo op het eerste gehoor erg goed.
ik heb de neo hier met de 18w/8531 spelen en dat past ook goed bij elkaar.
montana heeft volgens mij een paartje 15w`s in de aanbieding.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

dre schreef:
ik heb de neo hier met de 18w/8531 spelen en dat past ook goed bij elkaar.
Ik denk dat alle midwoofers die laag en hoog genoeg komen en weinig vervormen goed bij de neo passen.. Aan de hand van testen en metingen kan je je lijstje dus kleiner maken.
rho

Bericht door rho »

CarloPJB schreef:
Rho

"Die Excel speakers klonken inderdaad buitengewoon. Ik ben wel een SEAS-fan, maar toch sta ik toch nog tseeds verrast van wat die duurdere Excels in hun mars hebben. Soms zou je denken dat ze het geld niet waard zijn als je de gewone reeks hebt gehoord, maar dat zijn ze dus wel. Ze doen er gewoon nog een schepje van al het goede bovenop."

Dat was toch een BR, of niet?
Heb je hem ook al gesloten geprobeerd? Hij klonk inderdaad heel erg mooi!
rho

Bericht door rho »

Montana schreef:
Kan ik best inkomen. Een echte SS-fan ben ik eerlijk gezegd niet. Maar misschien kan daar wel verandering in komen. Die W15 meet iig erg mooi als ik zo op de Zaph site kijk.
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

rho schreef:
CarloPJB schreef:
Rho

Hij speelt nu in dezelfde behuizing maar dan afgesloten en aangevuld door dipool laag mbv 2x SLS315 per kant.
rho

Bericht door rho »

dre schreef:
Is dat zo?

Edit: Net gevonden. 't Zijn die waar er eentje een deukje van had. Kan best interessant zijn, maar dat ex-deukje deukt bij mij het vertrouwen. Ik kan me daar meestal heel moeilijk overheen zetten ook al is het goed hersteld en zal ik er nooit iets van horen. :? :oops:
Laatst gewijzigd door rho op zo 11 nov 2007, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

rho schreef:
dre schreef:
Is dat zo?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5088
Martijn H

Bericht door Martijn H »

rho schreef:
dre schreef:
Is dat zo?
Dat klopt ja, maar ik wilde geen reclame maken. Hoop aan de ene kant dat niemand ze koopt, omdat ze enorm goed zijn. Magoed ze liggen hier maar vandaar toch tekoop gezet..
rho

Bericht door rho »

CarloPJB schreef:
rho schreef:
dre schreef:
Is dat zo?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5088
Ik was net m'n vorige post aan 't aanpassen. :)
rho

Bericht door rho »

CarloPJB schreef:
rho schreef:
CarloPJB schreef:
Rho

Hij speelt nu in dezelfde behuizing maar dan afgesloten en aangevuld door dipool laag mbv 2x SLS315 per kant.
Hoe groot is het kastje intern?
Heb je een meting met de afgesloten poort?
Wat is je x-over freq. tussen sub en laag-mid?
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

rho schreef:
CarloPJB schreef:
rho schreef:
Hoe groot is het kastje intern? 18,5 liter
Heb je een meting met de afgesloten poort? nee
Wat is je x-over freq. tussen sub en laag-mid? rond de 200 Hz
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Voor de beste samenwerking met een magnetostaat kan ik je aanraden om te letten op een zo groot mogelijke Bxl/Mms verhouding, waarbij het vooral van belang is dat de Mms liefst zo laag mogelijk is. Het spreekt voor zich dat een snelle en lichte conus de tweeter beter zal volgen, maar ik heb ondervonden dat deze factoren in combinatie met dergelijke tweeters nog veel belangrijker zijn dan lage vervorming e.d.

Bij de juiste combinatie trekt een konusdriver de openheid en de sterke definitie van zo'n tweeter ver door tot in de lagere frequenties... zelfs wanneer die driver in een met wol gevuld compartiment is geplaatst. Dat leidt tot een strakke, open weergave met diepte en een sterke definitie, wat vooral merkbaar is aan realistische stemmen, strakke snaarinstrumenten (ook fellere attacks bij stevig bas- en drumwerk), goed doortekende randjes bij strijkers en blaasinstrumenten (sax, fagot, dwarsfluit), duidelijker waarnemen van uitstervende klanken en galm, enz.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

http://zaphaudio.com/5.5test/

http://zaphaudio.com/6.5test/

http://www.markk.claub.net/Testing/testing.htm

De bekende hulpsites!

Zeggen welke drivers goed zijn is niet moeilijk, maar ze allemaal op een rijtje zetten is lastiger. Iedereen heeft een eigen mening en voorkeur. Zelf ga ik vooral af op metingen. De Neo3 is ook populair, omdat hij zo goed meet, dus metingen zijn misschien toch wel een rode draad bij het zoeken naar een geschikte driver.

@Marp: Als een driver ver doorloopt in het hoog ondanks een hoge mms dan is deze toch gewoon snel? Vaak is he omgekeerde waar, maar er zijn genoeg uitzonderingen.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Een PA-midwoofer dus? Die hebben coni <10 gram en een bijbehorende BL van >10 NA
rho

Bericht door rho »

CarloPJB schreef:
rho schreef:
CarloPJB schreef:
Hoe groot is het kastje intern? 18,5 liter
Heb je een meting met de afgesloten poort? nee
Wat is je x-over freq. tussen sub en laag-mid? rond de 200 Hz
Net iets te groot.
Jammer van de meetingen.
200Hz? Da's ver boven wat ik in gedachten had.
rho

Bericht door rho »

Interficior schreef:
Een PA-midwoofer dus? Die hebben coni <10 gram en een bijbehorende BL van >10 NA
Maar die gaan niet laag genoeg in een redelijk klein gesloten kastje om met enkel sub-laag aangevuld te worden. Dan moet je al een stuk hoger gaan overnemen tussen laag-mid en subwoofer.
Voor de rest zijn PA speakers wel ideaal bij een magnetostaat.

@Marp: Ik volg je verhaal. Een goede verhouding tussen BL en Mms is hier waarschijnlijk wel van belang. Nadeel is dat deze drivers in de kategorie passen die Interficior ook aanhaalt. Het zijn eigenschappen van een PA driver.
Misschien iets van PHL zoeken dan?
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Zal best kleiner kunnen maar was nog even niet van plan `n nieuwe kast te maken.

Meten moet nog gebeuren maar Jeroen_D is ook hier geweest met op het gehoor afstemmen dus het zal niet ver van de waarheid zitten :wink:

Je moet het nu ook meer als `n 3-weg zien als dat het `n 2-weg is met sub ondersteuning.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

rho schreef:
@Marp: Ik volg je verhaal. Een goede verhouding tussen BL en Mms is hier waarschijnlijk wel van belang. Nadeel is dat deze drivers in de kategorie passen die Interficior ook aanhaalt. Het zijn eigenschappen van een PA driver.
Misschien iets van PHL zoeken dan?
Seas heeft geloof ik aardig wat mooie midwoofers met lichte konussen en met een bovengemiddelde Bxl/Mms-verhouding. In dat opzicht is in elk geval de L12RCY/P haast een topper. Alleen heeft deze een aluminium konus (daar was ik zelf naar op zoek), dus waarschijnlijk is hij niet geschikt om zo hoog door te laten lopen. Als ik het goed zag, heeft Seas vergelijkbare varianten (van 12 t/m 15 cm) met een geschikter konusmateriaal. Leg alleen even een lijstje aan, want er bevinden zich uitschieters naar beneden tussen.
rho

Bericht door rho »

CarloPJB schreef:
Zal best kleiner kunnen maar was nog even niet van plan `n nieuwe kast te maken.

Meten moet nog gebeuren maar Jeroen_D is ook hier geweest met op het gehoor afstemmen dus het zal niet ver van de waarheid zitten :wink:

Je moet het nu ook meer als `n 3-weg zien als dat het `n 2-weg is met sub ondersteuning.
Ik begrijp je situatie wel, maar het is dus helemaal iets anders dan ik er mee zou willen doen. Mijn vrees is dan dat het in mijn situatie misschien lang niet zo netjes gaat lukken dan bij jou.
rho

Bericht door rho »

Hele mooie drivers ....maar ik zou eens wat anders willen dan Seas Prestige drivers. Ik ben er echt nog wel fan van hoor, maar je kan ook niet altijd met hetzelfde aan de slag he.
...hoewel die ER15RLY wel iets heel moois heeft.

Hmmm....heeft Vifa ook niet zo'n driver met speciale mengeling in het papier...
De XT18WH09-08 bijvoorbeeld.
Plaats reactie