Relatie bias instelling en in de beveiliging springen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Arie_vK

Relatie bias instelling en in de beveiliging springen.

Bericht door Arie_vK »

Ik weet niet of ik dit onderwerp bij versterkers of bij meten moest plaatsen, anyway, hier mijn vraag:

Sinds een paar dagen heb ik een service manual voor de Kenwood L-1000M versterker. Zoals jullie misschien weten ben ik al een hele tijd bezig met het vinden van een andere versterker. Zo bedacht ik (voordat ik wat anders aanschaf) dat de bias wel eens verlopen zou kunnen zijn. Dus waarom een ander aanschaffen als het met een ‘simpel’ instellinkie verholpen kan zijn. De versterker springt met (on)regelmaat in de beveiliging omdat ik of te hard speel of de belasting van de esl luidspreker (Final 1.4 MKII) is weer eens te veel van het goede. Zojuist de instellingen gemeten.
Rechts: 19.2 en 18.3 mV, links 21.8 en 20.7 mV, terwijl het 9 mV zou moeten zijn. Voordat ik de instellingen verander, zou ik dan ook van de snelle in de beveiliging modus springen af zijn?

Arie
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

denk 't wel... De ruststroominstelling staat dik twee keer zo hoog als in de specs.. (als die kloppen tenminste..) Het werkpunt ligt dan misschien wel bijna in het klasse A bereik.. Je voeding, de koeling en je beveiliging zijn daar niet op berekend..
Als je de zaak terugregelt naar die 9mV (over een weerstand van ??R) zul je ook merken dat het bulletje een stuk minder warm gaat worden..

Kees
Arie_vK

Bericht door Arie_vK »

De versterker werd/wordt helemaal niet warm of heet. Pas na uren flink ‘gassen’ werd die bovenop een beetje handwarm.
Waarom zouden die specs niet kloppen? Het is een service manual van meneer Kenwood zelf. Wel aardig dat de signaal weg met een dikkere lijn wordt aangegeven in het schema. Voor het afregelen zitten een viertal pennen op het board. Er moet wel een hoog ohm-ige multimeter gebruikt worden. Wel logisch eigenlijk. En ze zitten zo makkelijk, dat je ze bijna niet missen kan. Daar vlakbij ook de instelpots. Erg monteur vriendelijk.
Ik dacht dat ik met een klasse B versterker van doen had? Alleen de voortrap is in A geschakeld.

Arie
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Die Finals vreten nogal stroom in bepaalde frequentiegebieden.

Jouw Kenwood is er een met een stroombegrenzing, die zal dus aanspreken op die dippen.

Je hebt een flinke stroomleverancier nodig, denk dan aan iets groots van NAD, Rotel, Harman Kardon of, als het iets meer mag kosten, Bryston.

De *echte* zelfbouwert gebruikt natuurlijk UcD modules, mijn 400-jes hebben geen enkel probleem met 2 ohm (dan wel een iets lagere voedingsspanning nemen). :wink:
Arie_vK

Bericht door Arie_vK »

Ik heb de versterker afgeregeld en direct vond ik ze ‘ruimtelijker en voller’ klinken. Het klonk gewoon anders. Wat me ook opviel dat ze nu metaliger klonken. Een uur of wat geleden heb ik de versterker weer aangezet en ga eens controleren of de instelling nog goed staat. De versterker klimt nog steeds vrolijk in de beveiliging; conclusie: andere versterker.

@KT88
Rotel heb ik in een winkel gehoord op mijn Finals. Bagger! Hard, schel, scherp. Het mag wat meer kosten. Na veel reviews gelezen te hebben wil ik nog eens een keer een Krell en Passlabs beluisteren. De klasse A’s vallen af omdat die klasse het gewoon niet goed doen als stroomversterker. Heb ergens gelezen dat iemand een passlabs XA160 wilde inruilen voor een passlabs X350/X600 vanwege dat ‘probleem’. Hij vond het ‘niet klinken’. Nu begrijp ik dat wel (naar aanleiding wat de hoogspannings zelfbouwer zei) dat je de onderdelen niet moet ‘stressen’.

Tsja, wat betreft de zelfbouwert… dat is nogal wat man! Of ik bouw het zelf voor minder dan 2000 euro of ik haal zo’n monster in huis waar ik minstens het drievoudige voor neerleg. Ok, de dollar is zo lekker aan het devalueren. Maar toch… als ik zo’n monster zelf importeer, dan is het bedrag altijd nog dollar=euro prijs, meegerekend alle kosten. Hetgeen ook geen kattepis is. Harman Kardon en NAD heb ik wat tegen. Die vind ik wat mat.

Heb nu dus nog drie opties die ik (nog) een keer wil horen. Thuis!

1. zelfbouw hoogspanningsversterker (4000) klonk een beetje bruin en donker. Wel heel levendig
2. Passlabs X350.5 gezien de dollar koers laag is, een optie (7000). Wordt goed beoordeeld door diverse hifi bladen. Zegt niks, daarom wil ik dat zelf beoordelen
3. Hypex gebaseerde modulen, het zouden dan de UcD700 modulen worden
a. Zelfbouw (<2000)
b. Veel lovende kritieken
c. Andere klasse D versterkers scoren goed
De monsters die eraan gaan komen die meer dan 2kW leveren vind ik wat overdone. Ik begin meer en meer te neigen naar het zelf bouwen.

Ik ken de Maggies als geen ander. Ik heb ze zelf zo’n ruime 20 jaar gehad. Ze zijn heel belasting vriendelijk voor de versterker.

Arie
dove

Bericht door dove »

Metaxas Solitaire (model pre 2002)

130Watts ontworpen voor gebruik met electrostaten; 'k heb hem zelf jarenlang gebruikt op Magnepan 3.6 en MartinLogan CLS
pas toen ik de Jeff Rowland Model 6 + BPS-6 (150W + battery power-supplies) hoorde ben ik gestopt de Metaxas te gebruiken ...
maar 'k heb 'm altijd bewaard ! zeker met electro/magnetostaten is er weinig beters
jammer dat ze uit productie zijn genomen :(
vooral in Frankrijk en Duitsland kom je ze nog wel eens SH tegen (ong. € 3.000): aanbevolen om eens uit te proberen !

Petter

PS/ FYI: Multifoon in Delft deed veel met Metaxas
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Arie_vK schreef:
3. Hypex gebaseerde modulen, het zouden dan de UcD700 modulen worden
a. Zelfbouw (<2000)
b. Veel lovende kritieken
c. Andere klasse D versterkers scoren goed
De monsters die eraan gaan komen die meer dan 2kW leveren vind ik wat overdone. Ik begin meer en meer te neigen naar het zelf bouwen.
Ik heb testjes gedaan voor mijn (bijna ex-) werkgever met Coldamp, Powersoft, en Hypex (700) modules.
Dat was weliswaar voor een soundreinforcement applicatie, maar de Hypexjes voldeden het beste.
Qua power, qua dissipatie, qua "doordouwen in het laag" en ook qua betrouwbaarheid.
De Coldamp is tijdens de testen overleden, de Powersoft ging door de knieëen tijdens harde en lange laagfrequente stukken en de Hypex bleef gewoon heel, bleef lauw en ging door tot aan de clipgrens.
ICE power hebben we niet getest.

Opvallend is ook (in huiselijke setting) dat de Hypex 400 van zeer zacht tot orkaankracht dezelfde controle en karakter (of gebrek daaraan) blijft behouden.
Dit hebben we getest op allerlei speakers, grote Maggies, maar ook Cabasse Bahias, Tannoy GRF, een stel Infinity Kappa (ik dacht de 9, maar niet extended) en nog wat kleinere types.
Ik ken de Maggies als geen ander. Ik heb ze zelf zo’n ruime 20 jaar gehad. Ze zijn heel belasting vriendelijk voor de versterker.
Yep. Zelfs met buizen gaat dat heel goed.
Ik mag best genieten van een goeie conus, maar ben altijd weer blij als ik thuis weer voor den vliezen mag plaatsnemen. :wink:
Arie_vK

Bericht door Arie_vK »

Ik denk dat ik ‘maar’ voor de UcD700 ga. Voor het geld veel waarde. Heb ook even gekeken naar de versterker die dove me aanraadde, de Metaxas Solitaire. Mijn reactie op die verwijzing van hem; goh, wow, wat een positieve reviews! Hebbe, hebbe, hebbe! Leuk die post scriptum, ik werk n.l. in Delft. Heb een uur middag pauze en kan dus makkelijk even langs gaan.
Plaats reactie