kleurcode weerstanden?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Wowly
Beheerder
Contacteer:

kleurcode weerstanden?

Bericht door Wowly »

Haha, als echte electonoob vind ik het al lastig om de kleurcode's en zenerdiodes te testen en te benoemen op waarde.
Wat zijn de waarde's van de volgende weerstanden?

van de linkse lijken van onderen naar boven te zijn: oranje/oranje/rood/goud (3,3 Kohms?)
van de rechtse lijken van onderen naar boven te zijn: gouden riefeltje/rood/grijs/blauw (6,8 Kohms?)

waar moet ik beginnen te kijken wil ik de online calculatoren gebruiken. Bijv http://www.dannyg.com/examples/res2/resistor.htm?
Wat zijn de verschillende E-reeksen?

Jan
Bijlagen
IMG_3525.JPG
Paul

Bericht door Paul »

Je kunt het ook even nameten met een simpele multimeter, zo doe ik het altijd omdat ik ook niet weet hoe te tellen :D
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

En van deze:

links van onder naar boven:

Bruin/bruin/blauw/zwart/wit
Bruin/zwart/bruin/oranje/wit
Bruin/zwart/rood/oranje/paars
Bruin/zwart/zwart/bruin/bruin

en welke E-reeksen zijn dit. Ze hebben ook 5 strepen, terwijl de calculator maar 4 velden heeft

Jan
Bijlagen
IMG_3522.JPG
Maurice01

Bericht door Maurice01 »

Is de laatste streep niet de tolerantie in % ?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoe stel ik dan de multimeter in?
Bijlagen
IMG_3530.JPG
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Maurice01 schreef:
Is de laatste streep niet de tolerantie in % ?
Welke streep is de laatste?
Paul

Bericht door Paul »

Links onder op 200k zetten, dan meet ie de weerstand tussen de 2 "pinnen"...

(als ze minder dan 20k zijn meet je nauwkeuriger door de mm daarop te zetten)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

As ik de multimeter in de stand zet van 10 over half (20K) krij ik wel gegevens die in de buurt liggen van de waarde's die in de bouwomschijving staan. Dus zo is het het makkelijkst.

Nou voor de Zenerdiodes:

deze zenerdiodes heb ik nodig voor onderstaand schema: (zie plaatje 1)
Voor zover ik het begrijp sperren ze aan de zijde waar het streepje dwars staat, en mag de stroom wel de kant op van het driehoekje/de punt van de driehoek.

Hoe meet ik dit nu met de multimeter?

Wat ik tot nu toe heb gedaan is de stand op 5 voor half zetten (met het diodetekentje) en dan gemeten. Gaat de stroom van rood naar zwart? Zwart leek me de ground. en de stroom zal wel in de richting van de groun gaan?

Ik heb de diodes als gesoldeerd op de volgende manier: (zie plaatje) Is dit goed? Als ik de rode pen tussen de zenerdiodes zet en de zwarte aan de ene of aan de andere buitenpin geeft het display wat verandering, zoals je die ook ziet (met andere waarde's danwel) als ik de rode en zwarte pen tegen elkaar houd.
Als ik de zwarte in het midden zet en de rode erbuiten dan blijft de waarde onveranderd op een

Oja, de gegevens op de diodes zeggen: ITT ZPD 4,3 en zijn aan een zijde donker en aan d andere zijde lichtbruin/creme.

Jan
Bijlagen
artabox.jpg
IMG_3518.JPG
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Jan,

Afbeelding

Hier heb je misschien meer aan. Bovenstaand plaatje even door de kleurenprinter halen. Lamineren en boven je werktafel hangen.

Google ook eens even op "resistor+color code". Dan kom je vast wel een calculator tegen die je handig vindt. Maar het beste is om de getallen bij de kleurtjes even uit je hoofd te leren. Dan heb je zo'n calculator eigenlijk niet meer nodig.

E-reeks geeft aan hoeveel standaard weerstandswaarden er in decade zitten.

B.v. bij de E12 reeks zitten er tussen 10 ohm en 100 ohm 12 waarden:

10 12 15 18 22 27 33 39 47 56 68 82

en dan gaat het verder met 100 120 150 enz.

Die reeks is logarithmisch zoals je ziet. Iedere opvolgende waarde is ongeveer 1,2 maal de vorige waarde. Bij de E24 reeks zitten er 24 waarden in een decade, er zitten dan dus nog waarden tussen de waarden van de E12 reeks in.
sietse

Bericht door sietse »

hopsa
In memoriam †

Bericht door hopsa »

Jan, ik herken je problemen precies.

Succes!

(het voedinkje moet er nog in trouwens en dan eerst eens proberen zonder microfoonversterker - nog niet gedaan dus)
Bijlagen
IMG_0003.jpg
IMG_0002.jpg
IMG_0001.jpg
Laatst gewijzigd door hopsa op za 10 nov 2007, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoi Hopsa,

Zelfs het kastje is precies hetzelfde als wat ik heb gekocht. Ik ga er meteen een microfoonvoeding bijdoen zoals Peter (Pjotr) mij heeft geadviseerd.

Ik moet zeggen, het is hardstikke leuk om te doen. Ik weet wel dat het ontwikkelen van een dergelijk kastje vele malen moeilijker is, dus ik houd het nog maar bij nabouwen. Maar wie weet, al doende leert men :D

Heeft iemand al een antwoord op mijn zenerdiodevraag?
Nou voor de Zenerdiodes:

deze zenerdiodes heb ik nodig voor onderstaand schema: (zie plaatje 1)
Voor zover ik het begrijp sperren ze aan de zijde waar het streepje dwars staat, en mag de stroom wel de kant op van het driehoekje/de punt van de driehoek.

Hoe meet ik dit nu met de multimeter?

Wat ik tot nu toe heb gedaan is de stand op 5 voor half zetten (met het diodetekentje) en dan gemeten. Gaat de stroom van rood naar zwart? Zwart leek me de ground. en de stroom zal wel in de richting van de groun gaan?

Ik heb de diodes als gesoldeerd op de volgende manier: (zie plaatje) Is dit goed? Als ik de rode pen tussen de zenerdiodes zet en de zwarte aan de ene of aan de andere buitenpin geeft het display wat verandering, zoals je die ook ziet (met andere waarde's danwel) als ik de rode en zwarte pen tegen elkaar houd.
Als ik de zwarte in het midden zet en de rode erbuiten dan blijft de waarde onveranderd op een

Oja, de gegevens op de diodes zeggen: ITT ZPD 4,3 en zijn aan een zijde donker en aan d andere zijde lichtbruin/creme.
Als ik zin heb ga ik eens een uitgebreide tutorial maken voor mensen met mijn electrotechniek handicap. Denk dat er stiekum genoeg zijn die er interesse in hebben. Destijds met mijn UcD-topic bij Het Htforum heb ik zéér veel navolging gevonden met mijn Ultra-noob-uitleg. Dat was heel erg leuk. het is voor iemand die electrotechnisch geschoold is bijna niet te begrijpen hoe weinig anderen ervanaf weten. Als dat eenmaal duidelijk word is de animo om alles vanaf scratch uit te gaan leggen erg laag. gelukkig is er hiet toch veel ervaring en bereidwilligheid om zaken uit te leggen. een van de fijne dingen van dit forum....

jan
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoi peter

Ik had die schema's al gevonden, maar heb toch moeite ze goed te gebruiken. Ik weet nooit zo goed aan welke kant ik moet beginnen te kijken vwb de kleuren bijvoorbeeld.

Ik moet zeggen dat met de multimeter het best goed gaat. Wel sta ik te kijken van de onderliggende verschillen tussen weerstanden die hetzelfdemoeten meten.

Jan
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Zenerdiodes werken in de doorlaatrichting als gewone diodes: Het streepje op de behuizing is de kathode. De andere zijde is de anode. Als je de plus op de anode aansluit en de min op de kathode is het dus een gewone diode met een spanningval van ca 0,6V.
Zenerdiodes worden in omgekeerde richting gebruikt: een normale diode zal blijven sperren (tot hij kapot gaat). Bij een zenerdiode gaat er bij een bepaalde spanning (de zenerspanning) toch stroom lopen in de sperrichting (plus op de kathode=streepje en min op de anode). Die stroom zal steeds hoger worden naarmate de spanning opgevoerd wordt. Maak je de spanning te hoog, dan wordt er teveel warmte ontwikkeld en blaas je de diode op. De zenerspanning wordt gegeven bij ca 10mA stroom. Daar kun je de zeners ook op berekenen.. Je kunt met een voorschakelweerstandje de stroom binnen de perken houden.
Stel je hebt een 4,3V zener en de aangesloten spanning is 10V: er moet dan 10V-4,3V=5,7V over de weerstand staan en er moet dan een stroom door die weerstand lopen van 10mA om de zener goed zijn werk te laten doen. Wet van Ohm: R=U/I geeft dan 5,7V/0,01A=570 Ohm > standaard waarde die het dichtst in de buurt komt in de E12-reeks (5%) is 560 Ohm.

Met een klein regelbaar voedinkje kun je zo de zener meten: voorschakel weerstandje ervoor. Anode aan de nul en de kathode aan het weerstandje. Spanning opvoeren en meten over de zener. Op een gegeven moment zie je dat de spanning over de zener niet meer noemenswaardig toeneemt.. Dat is dan de zenerspanning..
Duidelijk?

Zet je nu twee zeners "anti-serie", zoals in het schema, dan zal, hoe je de polariteit ook kiest, altijd een zener in geleide richting staan en de andere in sperrichting. de spanning over de beide zeners zal dan maximaal 0,6V + de zenerspanning zijn..

Kees
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wowly schreef:
Hoi peter

Ik weet nooit zo goed aan welke kant ik moet beginnen te kijken vwb de kleuren bijvoorbeeld.

Jan
Hoi Jan,

Ja, dat is soms lastig te zien. Als het goed is zit er tussen de tolerantiering en de waarde enige afstand zoals op het plaatje. Maar vaak is dat niet goed te zien. Zijn het 1% weerstanden dan is de tolerantiering ALTIJD bruin en kun je dat een beetje als orientatie gebruiken. Bij 5% is ie goud en dan is het makkelijk.

En ik moet je eerlijk bekennen dat ik na al die jaren er dagelijks mee omgaan, ook nog wel eens een multimeter erbij pak hoor om het te controleren. Bij sommige weerstanden is het verschil tussen bruin, rood en oranje of blauw en groen nauwelijks te zien door de kleur van de ondergrond en de gebruikte inkt. Tegenwoordig is het helemaal huilen met die SMD weerstandjes en condensatortjes. Die zijn soms zo klein dat er niet eens meer een waarde opstaat...
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

audiomanics schreef:
Zet je nu twee zeners "anti-serie", zoals in het schema, dan zal, hoe je de polariteit ook kiest, altijd een zener in geleide richting staan en de andere in sperrichting. de spanning over de beide zeners zal dan maximaal 0,6V + de zenerspanning zijn..

Kees
Aha. foolproof dus! Héél erg bedankt voor je uitleg. Ik heb al het een en ander doorgelezen gisterenavond(nacht), maar jij zet het erg mooi op een rijtje. Bij de berekeningen word het wat lastiger :oops:

Jan
daniel

Bericht door daniel »

Jan,

offtopic maar wel relevant!:

Ik bij V&A gelezen te hebben dat je de AMP6 van Rho wilde gebruiken als meetamp. met het schema dat hier staat kan dat niet. Die amp is namelijk gebrugd. Om te meten heb je een amp nodig waarvan de een van beide luidsprekerklemmen aan de massa hangt.
Dat is bij die amp6 niet het geval. Vanwege het bruggen voeren beide luidsprekerklemmen een bepaalde gelijkspanning ten opzichte van de massa. (ongeveer de halve voedingsspanning) dat gaat je dan dus een kortlsuiting opleveren!
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Damn Daniël, wat ben jij alert zeg!

Ik had het al met jeroen erover gehad. Hij had gemeten met een Amp6 maar zijn hoogfrequente meting klopte niet. Uiteindelijk heeft hij een setje van velleman gekocht en gebruikt.

Jammer, want ik had de amp er graag voor gebruikt. Niet getreurd, wat zeg ik helemáál niet getreurd. Want de Tripath is zo leuk dat ik hem ga gebruiken als een alledaagse versterker! Ik ga er dus een fraai doosje omheen bouwen en bied hem straks aan mijn schoonvader aan samen met een mooi luidsprekersetje met de 3Bs en de Dayton tweeter. Kunnen we bij hem eindelijk eens gaan genieten van muziek :D

Super dat je het ff opmerkt by the weej!

jan
Plaats reactie