Ik heb hier een paar Philips 9710's staan. Het zijn breedbanders uit de jaren zestig. Ze hebben nogal een reputatie.
Ze hebben een diameter van 8,5 inch, door hun lichte papieren conus hebben ze een rendement van 92 dB, maar breken ze ook rond de 3K keihard op.
Deze exemplaren hebben bovendien hun eigen verhaal. Mijn opa heeft ze in de jaren zestig aangeschaft, ze zijn meegeweest naar nieuw guinea en nigeria waar hij werk voor Shell heeft gedaan. Later heeft mijn oom ze gebruikt en wat aangepast, hij heeft ze gedempt door wat piepschuim en vilt in de kasten te stoppen, ook had hij er een 3,9 Ohm weerstandje voor gezet om het rendement terug te nemen.
Ondertussen al meer dan een jaar terug heb ik er mijn oog op laten vallen, ze stonden bij mijn opa op zolder. Ik heb gevraagd of ik er een nieuwe kast voor mocht maken. Ik mocht ze hebben als ik ze niet zou slopen. Een tijdje terug heb ik meer dempingsmateriaal toegevoegd en er een paar subs bij gebouwd. Deze doen het werk onder de 150 hertz.
Nu ben ik eindelijk plannen aan het maken over hoe de nieuwe kasten moeten worden.
In de nieuwe kasten wil ik de breedbander zoveel mogenlijk werk laten doen, hij is de ster in deze show! De 9710 misdraagt zich wel een beetje in het hoog, op 3 en op 10kHz heeft ie twee pieken van wel 8 dB!
Als dit eenmaal getemd is zal ik het hoog moeten aanvullen met een supertweeter.
Nu heb ik wat vragen over de supertweeter. Wat voor tweeters zijn er bij uitstek geschikt als supertweeter? Of hoef ik er helemaal geen hoge eisen aan te stellen omdat ze waarschijnlijk niet meer dan 1 octaaf gaan weer geven. Is er iemand die me tweedehands iets moois kan aanbieden?
Over deze uitspraak van Jeroen D heb ik ook een vraag:
Hoe laag zou je het overname punt kunnen leggen zonder last te krijgen van de afstraalverschillen? En zou de tweeter ook zachter mogen spelen dan de breedbander, aangezien de 9710 zo'n hoog rendement heeft.... , het maakt natuurlijk onderdeel uit van het klankkarakter van een breedbander die het in zijn eentje moet doen. Op het moment dat je op 10kHz een tweeter in laat komen gaat dat best goed, daar heb je gehoormatig wat minder last van het verschil in afstraalgedrag tussen mid en tweet. Tenminste als het goed is gedaan en de tweeter vooral niet te hard speelt maar slechts aanvulling is.
groeten,
Ewoud