supertweeter boven 9710m

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

lepain
Contacteer:

supertweeter boven 9710m

Bericht door lepain »

Hooi allemaal!

Ik heb hier een paar Philips 9710's staan. Het zijn breedbanders uit de jaren zestig. Ze hebben nogal een reputatie.
Ze hebben een diameter van 8,5 inch, door hun lichte papieren conus hebben ze een rendement van 92 dB, maar breken ze ook rond de 3K keihard op.

Deze exemplaren hebben bovendien hun eigen verhaal. Mijn opa heeft ze in de jaren zestig aangeschaft, ze zijn meegeweest naar nieuw guinea en nigeria waar hij werk voor Shell heeft gedaan. Later heeft mijn oom ze gebruikt en wat aangepast, hij heeft ze gedempt door wat piepschuim en vilt in de kasten te stoppen, ook had hij er een 3,9 Ohm weerstandje voor gezet om het rendement terug te nemen.
Ondertussen al meer dan een jaar terug heb ik er mijn oog op laten vallen, ze stonden bij mijn opa op zolder. Ik heb gevraagd of ik er een nieuwe kast voor mocht maken. Ik mocht ze hebben als ik ze niet zou slopen. Een tijdje terug heb ik meer dempingsmateriaal toegevoegd en er een paar subs bij gebouwd. Deze doen het werk onder de 150 hertz.
Nu ben ik eindelijk plannen aan het maken over hoe de nieuwe kasten moeten worden.

In de nieuwe kasten wil ik de breedbander zoveel mogenlijk werk laten doen, hij is de ster in deze show! De 9710 misdraagt zich wel een beetje in het hoog, op 3 en op 10kHz heeft ie twee pieken van wel 8 dB!
Als dit eenmaal getemd is zal ik het hoog moeten aanvullen met een supertweeter.

Nu heb ik wat vragen over de supertweeter. Wat voor tweeters zijn er bij uitstek geschikt als supertweeter? Of hoef ik er helemaal geen hoge eisen aan te stellen omdat ze waarschijnlijk niet meer dan 1 octaaf gaan weer geven. Is er iemand die me tweedehands iets moois kan aanbieden?

Over deze uitspraak van Jeroen D heb ik ook een vraag:
... , het maakt natuurlijk onderdeel uit van het klankkarakter van een breedbander die het in zijn eentje moet doen. Op het moment dat je op 10kHz een tweeter in laat komen gaat dat best goed, daar heb je gehoormatig wat minder last van het verschil in afstraalgedrag tussen mid en tweet. Tenminste als het goed is gedaan en de tweeter vooral niet te hard speelt maar slechts aanvulling is.
Hoe laag zou je het overname punt kunnen leggen zonder last te krijgen van de afstraalverschillen? En zou de tweeter ook zachter mogen spelen dan de breedbander, aangezien de 9710 zo'n hoog rendement heeft.

groeten,
Ewoud
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Hier wat plaatjes om te compenseren voor al die tekst, en natuurlijk om een paar dingen duidelijker te maken.
Bijlagen
9710respons.jpg
speaka 3.jpg
9710tl.jpg
Scannen002.jpg
9710_FRanechoic_philips.gif
9710sub.jpg
9710demping.jpg
Walt

Bericht door Walt »

Mooi 3D tekenwerk!

Gr. Walter
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat zijn flinke pieken idd.

Kan je eens off-axis meten (15 en 30 graden) en eens kijken wat er dan mee gebeurd ?
Vaak zakken (grote) breedbanders off-axis behoorlijk in.

Heb je wat gegevens (T/S oa) van die 9710M ?

Hier dus :D

http://www.sitecenter.dk/otc/nss-folder ... fullrange/

Er zijn ook wat mensen op het forum die al eerder met deze woofer hebben gewerkt, vraag die even :)

Hier dus de T/S http://www.sitecenter.dk/otc/nss-folder ... meters.txt

Je zou kunnen overwegen om dus een openbaffle te maken en te laten ondersteunen door een soort sub.
Echter heb je wel echt veel rendement, dus dat wordt zoeken geblazen.
(hoewel de Fs is niet eens zo laag van die Philips)

Een andere optie is om een TL te bouwen:
http://www.cadillac.demon.nl/project_9710_TQWT.htm

Ik denk dat het dan leuk is om ook een redelijk oude super-tweeter te nemen, die qua looks ook erg goed past.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: supertweeter boven 9710m

Bericht door Henkjan »

lepain schreef:
Is er iemand die me tweedehands iets moois kan aanbieden?
viewtopic.php?t=4790 :D
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

jij had toch ook nog een doos oude Philipsen liggen ?
Of was dat iemand anders ?

Ik vind ze qua looks niet echt matchen nmlk :P

Ik zou dan een paar Philips ad0161/T8 of 40hmige versies nemen.
weet iemand het rendement van die dingen ?

(Ik bedenk me opeens dat als je de 9710M in een open baffle doet, je wat rendement gaat verliezen, wellicht kan je ze dan beter matchen met wat tweeters)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
jij had toch ook nog een doos oude Philipsen liggen ?
Of was dat iemand anders ?

Ik vind ze qua looks niet echt matchen nmlk :P
genoeg oude zooi te vinden hier op zolder, maar geen flipje speakers. de looks van de Audaxjes is idd een aardig contrast met zo'n vintage speaker 8)
sietse

Bericht door sietse »

Als ik vroeger een dergelijke speaker gebruikte en ik meer hoog wilde, zette ik er gewoon een tweeter parallel aan met een C van 2,2 uF in serie. In die tijd altijd van Phillips. Dat soort ls bakjes en bakken werden meestal op het podium gebruikt. Phillips tweeters zijn meestal nog al fanatiek in de weergave maar zijn wel te dimmen.
weidok

Bericht door weidok »

dove

Bericht door dove »

vraag me altijd af wat er gebeurd als filtering in de negative / return leg zit ... (zie ook bv. hier )

iemand ?

Petter

edit: 4-weg waarschuwd voor een trojaan in genoemde link (waargenomen door Norman Antivirus)
Bijlagen
9710%20equalisation_V1.gif
9710%20equalisation_V1.gif (14.13 KiB) 3551 keer bekeken
Laatst gewijzigd door dove op za 03 nov 2007, 9:42, 2 keer totaal gewijzigd.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Bij het filter uit jouw post hierboven maakt het niet uit of ze in de "plus" dan wel in de "min" leiding zitten, de stroom in een serieschakeling is immers hetzelfde.

In de link die je geeft hebben ze het over seriefilters, daarbij staan de speakerunits in parallel aan de betreffende filtercomponenten, zodanig dat er zowel een verzwakking voor de paralleltak optreedt, als een doorlaat voor de andere (serie) tak.
De serieschakeling zal dan een relatief constante impedantie laten zien, waarbij elke unit ook buiten zijn frequentiegebied gedempt wordt.

Da's een heel mooi soort filter, als je het goed krijgt.
dove

Bericht door dove »

dank voor de uitleg

voor mijn goede verstaan: beide filters ("filter uit m'n post hierboven" en in die uit "de link die ik gaf") zijn seriefilters, maar voor een FR-driver (geen sprake van 'serie' of 'parallel') maakt de plaatsing van een filter niet uit ?

Petter
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

@ B-force: de 9710 zakt dramatisch in naast de hoofdas. Je moet echt een enkele luisterplaats inrichten wil je genieten van deze speakers. Ik heb helaas geen off axis metingen, kheb helaas nu ook geen tijd om ze te maken.

Ik heb trouwens al twee actieve subs, die je op een van de foto's kunt zien. Rendementsverschillen zijn dus geen probleem.
Maar een openbaffle lijkt me helemaal niet leuk! Ik wil een box maken! :lol:
Klinkt stom, en dat is het ook. Misschien klint een open baffle wel veel mooier, maar ik wil een box. :D
Ik heb over een TL nagedacht, maar toen ik de subs eenmaal had staan was er geen behoefte aan extra bass. De toekomstige boxen voor de 9710 worden gesloten/BR. De poort zal ik afsluiten met een plankje, als ik ze ooit zonder subs wil beluisteren haal ik het plankje weg.

@Henkjan: je aanbod wordt overwogen!

In de wat oudere posts in het vraag en aanbod gedeelte kwam ik ook een peerless WA10/8, een Vifa HT275D2, en een paar Sharp tweetertjes tegen. Op marktplaats staat een advertentie voor een paar visaton dsm 25 ffl's met ingedeukte conus. Is misschien met een stukje plakband er weer uit te trekken?
Op marktplaats staat ook een paar oude visaton bandtweeters, ze zijn niet om aan te zien, echt niet! Maar misschien klinken ze wel heel lekker. Het gaat om de rht 13aw, wie weet hier meer over?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Als je al subs hebt staan zou ik al helemaal voor open baffle gaan :)

Ik zou zeggen, probeer het op z'n minst, het kost wel 1 plank (nouja iets meer, maar je kan met 1 plank test :) )

Er zijn overigens prima oude philips tweeters te vinden, ik ken de kwaliteit daar echter niet van.

Je kan anders ook nog KEF tweeters nemen, die passen qua looks en tijdperk er ook wel redelijk bij.

Een andere optie is een gesloten TL, maar in principe wordt denk ik alles groot bij deze woofer (vandaar de open baffle :P )

edit:
Er staan een aantal kef t-27 te koop.

Echter wil je deze rond 3-4KHz crossen.
Het vervelende is dat dit wel het probleem gebied is bij je philips.
dove

Bericht door dove »

een paar ESS ribbons @ 500hz_50khz en 96 db/w/m :?: :idea: :wink:

Petter
Bijlagen
ESS ribbon tweeters- 500hz-50khz at 96 db-w-m.jpg
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

b_force schreef:
Een andere optie is een gesloten TL
Dit is de 2e keer dat ik je een gesloten TL zie noemen, dus blijkbaar meen je dat. Ga je wat nieuws introduceren met een gesloten open systeem :?:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

die zijn compleet gespiegeld toch ?

Dan is open baffle al helemaal leuk :P

(wel een beetje prijzig :wink: 8) )
Laatst gewijzigd door b_force op zo 28 okt 2007, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Marp schreef:
b_force schreef:
Een andere optie is een gesloten TL
Dit is de 2e keer dat ik je een gesloten TL zie noemen, dus blijkbaar meen je dat. Ga je wat nieuws introduceren met een gesloten open systeem :?:
Let eens op wat de monitor van Jeroen_d was.
En wat een deel van de Concave van Ed (asterduc) is.
:wink:

(tis ook wel een geïnverteerde hoorn, maar das in principe hetzelfde)
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Een transmissionline is altijd open. Zodra je hem sluit, vervalt de transmissie en hou je een gesloten systeem over.

Ik begrijp overigens wel wat je bedoelt, nu je Jeroen's speaker noemt: een terminated inverted horn. ;)

--
Edit: geen idee of je die regel op het laatst hebt toegevoegd, maar ik zie nu dat je de inverted horn ook zelf bij naam noemde.
De werking is overigens niet hetzelfde, maar dat terzijde... je bedoeling is duidelijk. ; )
Laatst gewijzigd door Marp op zo 28 okt 2007, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Marp schreef:
Een transmissionline is altijd open. Zodra je hem sluit, vervalt de transmissie en hou je een gesloten systeem over.

Ik begrijp overigens wel wat je bedoelt, nu je Jeroen's speaker noemt: een inverted horn. ;)
Die van asterduc werken op hetzelfde principe.

In feite is een transmission line systeem gebaseerd op staande golven dmv de pijp die je maakt.

Met hetzelfde idee kan je ook natuurlijk golven "weg toveren".
Een horn lijkt dan ook heel erg op een transmission line systeem. :)
dove

Bericht door dove »

b_force schreef:
(tis ook wel een geïnverteerde hoorn, maar das in principe hetzelfde)
afhankelijk van het throat-mouth verloop ...

Petter
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Klopt jah, tis ook wel erg ruim gezegd hoor :)
Maar het geeft een beetje hetzelfde idee.

Maargoed, een paar opties voor tweeters (met een oude look)

Philips, KEF, Heco, Audax

En misschien kan je ergens nog een paar oude Vifa, Seas of Visaton vinden, maar die kom je wat minder vaak tegen.
dove

Bericht door dove »

b_force schreef:
En misschien kan je ergens nog een paar oude Vifa, Seas of Visaton vinden, maar die kom je wat minder vaak tegen.
kwam laatst een setje oude Acoustic Research AR3a mid(hoog) domes tegen ...
Bijlagen
AR3A_mid-high.jpg
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Wow, wat een reacties!

Die ribbons zijn echt juweeltjes, maar die zijn denk ik juist heel geschikt om breedbandig te worden gebruikt, beetje zonde om ze dan als supertweeter te gebruiken.

De KEF t27 heeft een rendement van 87dB, is te laag.
Ik zie dat er op marktplaats ontzettend veel Philips word verhandeld, ook heel veel oude tweeters. Ik kan er alleen nergens informatie over vinden.

Kzie op marktplaats nu ook een paar vifa ht-195: 90dB
Op het moment duizelt het een beetje, er is echt veel meer op de markt dan ik eerder dacht. Ik vind het trouwens niet belangrijk dat de looks matchen. Het moet gewoon een nette tweeter zijn. :)
dove

Bericht door dove »

lepain schreef:
Die ribbons zijn echt juweeltjes, maar die zijn denk ik juist heel geschikt om breedbandig te worden gebruikt, beetje zonde om ze dan als supertweeter te gebruiken.
supertweeter ... ?? :
lepain schreef:
door hun lichte papieren conus hebben ze een rendement van 92 dB, maar breken ze ook rond de 3K keihard op.
:wink:

zonder gein: ik ken de 9710, en ik zou nooit een filter in z'n pad brengen !! ('t draaid allemaal om de juiste toepassing van een drive ...)

Petter
Plaats reactie