In principe geeft hij 1,6 mV af. zie ook :
http://www.denon.co.uk/site/frames_main ... ail&Pid=26
Mijn versterker (een Sony STR DA50 ES Receiver) heeft een gevoeligheid van 2,5 mV op de phono ingang.
en dat is nou het probleem, die ene millivolt verschil.
als ik op een beetje huiskamer niveau muziek wil luisteren moet ik de volume regelaar voor 3 kwart opendraaien, terwijl ik normaal op die stand de huiskamer wordt uitgeblazen bij een CD. Hij is dus gewoon niet gevoelig genoeg. het klinkt ook nogal duf en slapjes.
Ik zit dus te denken om een MC en of MM voorversterker te bouwen om eens te experimenteren en deze op een lijn ingang aan te sluiten om te zien of dat beter is dan de ingebouwde phono trap
natuurlijk zijn er genoeg schema's en projecten te vinden op internet maar de meeste hebben het probleem dat ze of niet gevoelig genoeg zijn, of zeldzame transistoren (MAT02,03) gebruiken of hele dure opamp ic's. het moet wel een beetje goedkoop blijven.
Nu vond ik in een oude elektuur audio special een hele interesante MC / MD voorversterker (de Prelude)
opgebouwd met BC550C en BC560C torren en die zijn spotgoedkoop, en de spec's zijn heel redelijk.
daar heb ik een paar vragen over.
Er zitten namelijk elco's in het signaalpad van de MC trap
He bah ! Ik heb altijd geleerd dat je dat nooit moet doen.
Ik heb een slechts heel klein stukje van het schema ingescand om problemen met de Moderators te voorkomen
Alleen om de schakeling wat te verduidelijken :

Mijn vragen zijn dus :
wat doen die elco's daar ?
kan ik ze ook vervangen door gewone condensatoren van goede kwaliteit (Wima MKM / MKP bijvoorbeeld) ?
Naar wat voor waarde moet ik ze dan omrekenen en is daar een formule voor ?
Bij voorbaat hartelijk dank.