Probleem tweeters

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Rottengijs

Probleem tweeters

Bericht door Rottengijs »

Hoi,

Ik kijk hier al tijden mee, maar post eigenlijk nooit, heb weinig toe te voegen aan dit forum, vandaar :P

Maar nu heb ik een probleem, en hoop dat iemand me hier verder mee kan helpen. Ik heb een setje Celestion DL8 op een Akai AM2600 versterker (oldschool dus 8) ) Maar bij 1 van de speakers kraakt de tweeter, valt soms weg of geeft heel even geluid. Eerst dacht ik dat ik hem had opgeblazen, maar het rare is dat hij af en toe gewoon meespeelt zonder kraken of weg te vallen :S

Wat ik wel heb gedaan is:
-Luidsprekers omgedraait, dus links naar rechts en viceversa, het probleem blijft bij dezelfde speaker, het dus niet versterker (gelukkig, is een top apparaat!)
-Tweeter doorgemeten, geeft 7.2 ohm aan, zou dus goed moeten zijn.
-Bekabeling van scheidingsfilter, spoelen en dergelijke ziet er goed uit, geen verbrande of beschadigde onderdelen.

Nu zat ik te denken dat het probleem dus de tweeter of het filter is, maar weet niet hoe ik er achter kan komen hoe het een of het ander is uit te sluiten. Iemand tips? Ben erg blij met het geluid wat de Celestion's produceren, en ik neem aan dat de tweeters vervangen de klank erg verandert, dat zou jammer zijn.

Alvast bedankt voor de moeite,

Groeten Gijs
weidok

Bericht door weidok »

Hoezo denk je dat je een van de tweeters hebt opgeblazen..
heb je het volume helemaal open gedraaid ofzo ?

zou de tweeters eens omruilen als ie dan nog kraakt ligt
het dus niet aan het filter maar aan de tweeter en is ie
waarschijnlijk toch opgeblazen :idea:
Rottengijs

Heb de tweeters omgedraait, kraken blijft in dezelfde luidspreker, dus de tweeter is niet opgeblazen :D (Volume wil trouwens soms aardig hoog staan, maar heb ze nooit laten clippen oid, dus leek me al sterk)

Moet dan wel het filter zijn, of de bedrading. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Hele filter opnieuw opbouwen? Probleem is wel dat de filters vast in de kast zitten en er niet uit kunnen :S
sietse

Bericht door sietse »

Kijk, als ze een filter gemonteerd hebben moet het ook weer gedemonteerd kunnen worden. Kun je er een fotootje van maken?
Verders zou het kunnen dat er een soldering ergens los geraakt is, maar ik denk dat je tweeter ouderdoms verschijnselen heeft. Of een draad aan de tweet. Ook hier, als ze die tweets er in hebben gemonteerd, moet ie er ook weer uit kunnen. (de wet van Sietse....):wink: :D
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Zit er niet toevallig een L-pad in (om het level te regelen)?
Die dingen kunnen vreselijk kraken..............
Bypassen of de waarde opnemen en vervangen door een vaste weerstand.
Rottengijs

Filter zit van buitenaf in de kast gelijmd, achter het filter zitten gelijk de aansluitterminals. Fototje is nu ff lastig, dan moet de kast weer los.
Er zit geen L-pad op, dus dat kan het ook niet zijn. Maar ga binnenkort hele nieuwe kasten bouwen, denk dat ik dan gelijk in alletwee een nieuw filter bouw, hoop dat het dan over is.

-edit- Filters zitten dus gewoon geschroefd, moet geen probleem zijn dus!
Tesla
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Tesla »

Hoi,

Wat je e.v.t zou kunnen doen is, je tweeter via een kleine condensator (4,7 uf o.i.d.) direct aansluiten op de versterker.
Als het kraken nu over is, is het probleem filter gerelateerd, filter vervangen door een beter (direkt MKP's en goede coil's) is dan de juiste weg.
Als je direct het filter gaat vervangen , zonder eerst de tweeter uit te sluiten, loop je de kans dat je defecte tweeter straks niet meer te krijgen is en dat je dubbele kosten moet maken, je moet dan namelijk je filter componenten afstemmen op de nieuwe vervangende tweeter.

veel succes.
weidok

Bericht door weidok »

Rottengijs schreef:
Heb de tweeters omgedraait, kraken blijft in dezelfde luidspreker, dus de tweeter is niet opgeblazen :D (Volume wil trouwens soms aardig hoog staan, maar heb ze nooit laten clippen oid, dus leek me al sterk)
je hebt dus de tweeter die kraakt in de ander box gemonteerd
en de tweeter kraakt nog steeds ...
Lijkt mij dat er toch iets met de tweeter is ...
en niet met het filter..

een foto van de achter kant van de tweeter zou helpen ?
draadjes van de aansluitlipjes naar het speakerspoeltje
is misschien beschadig ???
Yannick

Bericht door Yannick »

Nee.. hij bedoelt dat als hij de tweeter A in kast A zet, de tweeter het niet goed doet, en dat als hij dan tweeter A in Kast B zet, de tweeter het wel doet..
Rottengijs

Inderdaad, zoals Yannick zegt. Daarom lijkt het me sterk dat de tweeter het is. Alles ziet er nog netjes uit, de tweeter, de woofer, maar ook het filter... Zal eerst eens beginnen met het vervangen van de bedrading, kijken wat dat doet, maar dat kan nog wel even duren, heb er nu de tijd niet voor :oops: Als er vorderingen zijn hou ik jullie iig op de hoogte!
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Maak eens wat verse soldeerverbindingen, misschien is er een wat rot geworden :?:

Wowly
Plaats reactie