Cinch in -> balanced out: goed idee?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Christian

Cinch in -> balanced out: goed idee?

Bericht door Christian »

Heren (en dames wellicht),

Sinds korte tijd ben in de trotse bezitter van een Classé CP-35 voorversterker :-) . Deze heeft naast een aantal cinch in- en uitgangen ook één set gebalanceerde input en een set gebalanceerde output.
Nu heb ik geen bronnen met een gebalanceerde uitgang, maar wel een eindversterker met de mogelijkheid tot gebalanceerde input (de overbekende Ucd's).

Mijn vraag is eigenlijk of het nut heeft om de verbinding tussen mijn voor- en eindversterker gebalanceerd uit te voeren als de bronnen single-ended zijn uitgevoerd?

Ik kan de UcD's relatief eenvoudig ombouwen alleen terugbouwen wordt lastig (met die grote gaten in het chassis).

Iemand ervaring met een soortgelijke setup?
Pjotr

Re: Cinch in -> balanced out: goed idee?

Bericht door Pjotr »

Christian schreef:

Ik kan de UcD's relatief eenvoudig ombouwen alleen terugbouwen wordt lastig (met die grote gaten in het chassis).
Valt wel mee als je deze chassisdelen van Neutrik gebruikt.

Zelf vind ik het over korte afstanden geen voordeel/verbetering geven om gebalanceerd te werken. Maar als je pre gbalanceerd uit is en je UcD gebalanceerd in, waarom dan ook niet zo aansluiten?
Bijlagen
42394000.jpg
42394000.jpg (6.46 KiB) 1444 keer bekeken
Christian

Bericht door Christian »

Pjotr schreef:
Maar als je pre gbalanceerd uit is en je UcD gebalanceerd in, waarom dan ook niet zo aansluiten?
Tja, tot nu toe altijd een pre gehad met een cinch output, dus nog niet geprobeerd. Ik wacht eigenlijk op Halleluja-verhalen om me over te halen om aan dit klusje te beginnen. :lol:
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Bij gebalanceerd aansluiten neemt je gain met 6 dB toe t.o.v. ongebalanceerd, iets wat bij bi-ampen of actief spelen van belang kan zijn.

Het regelbereik van je volumepotmeter gaat dus met diezelfde 6 dB naar "beneden", m.a.w. hij hoeft "minder ver open" voor dezelfde hoeveelheid herrie (of muziek). :wink:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

KT88 schreef:
Bij gebalanceerd aansluiten neemt je gain met 6 dB toe t.o.v. ongebalanceerd, iets wat bij bi-ampen of actief spelen van belang kan zijn.

Het regelbereik van je volumepotmeter gaat dus met diezelfde 6 dB naar "beneden", m.a.w. hij hoeft "minder ver open" voor dezelfde hoeveelheid herrie (of muziek). :wink:
Hiervan zou ik graag eens een logische verklaring hebben :shock:

Ik zeg dus niet dat het niet zo is, maar ik wist het niet en leer graag bij :)

Groeten,
Mischa
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het is ook niet altijd zo. Het hangt af van de gebalanceerde uitgang. Feitelijk zijn daar 4 uitvoeringen van:

1/ Uitgangstrafo zwevend, dus geïsoleerd van massa.
2/ Uitgangstrafo met middenaftakking aan massa.
3/ Elektronisch zonder uitgangstrafo, hoogohmig t.o.v. massa.
4/ Elektronisch zonder uitgangstrafo, laagohmig t.o.v. massa.

Bij 1/ en 3/ moet je voor gebalanceerd --> ongebalanceerd de min aan massa leggen en de plus is dan het signaal.

Hierbij is er geen veschil in sterkte tussen gebalanceerd en ongebalanceerd aansluiten.

Bij 2/ en 4/ mag je voor gebalanceerd --> ongebalanceerd de min juist niet aansluiten omdat je anders het signaal van de min kortsluit en daarmee de uitgangsversterker. Je sluit dan alleen de plus aan en de min laat je open.

Hierbij is er wel 6 dB verschil in sterkte tussen gebalanceerd en ongebalanceerd aansluiten.

1/ en 3/ is zoals het hoort en meestal ook ook wel zit. 2/ komt soms voor bij oudere buizenapparatuur en 4/ soms bij goedkopere transistorapparatuur.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Christian schreef:
Ik wacht eigenlijk op Halleluja-verhalen
Halleluja-verhalen zul je ook niet snel horen... Als je signaaloverdracht hebt over meerdere meters begint balanced een must te worden vanwege de mindere storinggevoeligheid.
Op kortere afstand kan soms het hogere signaal een voordeel zijn.
Nadeel is dat een goede gebalanceerde kabel iets moeilijker te maken is door dat ene extra draadje.. gelieve beide polariteiten te twisten met elkaar zodat ze ook daadwerkelijk dezelfde storing oppikken.. dat is een beetje het principe van gebalanceerd.
Maar even terugkomend op de eerste post: Er zijn weinig mensen die al hun bronnen ook gebalanceerd hebben, zoals de draaitafel en de CD-speler.. deze worden in 99% van de gevallen ongebalanceerd aangeboden op de voorversterker.. Later wordt daar dan geballanceerd van gemaakt...
Een tussenoplossing is het quasi-gebalanceerd maken van kabels... Waarbij de massa en signaal via separate aders overgedragen worden. De afscherming staat daar helemaal los van en wordt slechts aan een zijde ergens op het systeem-centrale-aardpunt gelegd.. Dit systeem geeft ook een behoorlijke beperking van storende invloeden van buitenaf..

Kees
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Kort gezegd zou het er dus eigenlijk op neerkomen dat balanced voornamelijk te gebruiken is (of misschien zelfs alleen maar) als je te maken hebt met langere signaalkabels. Bijvoorbeeld van je bron-voorversterker-set naar je eindversterkers die bij de luidsprekers staan. Dit lijk me een goeie toepassing van balanced. Nu heb ik zelf tussen mijn voorversterker en mijn aktieve speakers ca 6m signaalkabel liggen, maar die pikken niets vreemds op. Het ligt er natuurlijk ook helemaal aan in welke omgeving je set staat.

Succes bij je afweging.

Groeten,
Mischa
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

mischa72 schreef:
mijn aktieve speakers
Mja, dat wou ik eigenlijk ook net even toevoegen. In het geval van actieve speakers, is het gebruiken van gebalanceerde kabels een aanrader. Al moet ik eigenlijk zeggen dat ik het liefst de signaalweg zo kort mogelijk houd.

In het geval van de TS zou ik niet moeilijk doen en bij cinch blijven.
Christian

Bericht door Christian »

Digidoo schreef:
In het geval van de TS zou ik niet moeilijk doen en bij cinch blijven.
Na het lezen van jullie adviezen was dat ook mijn plan.

Bedankt!
Plaats reactie