6 kanaals S/PDIF DAC?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Micr0mega

6 kanaals S/PDIF DAC?

Bericht door Micr0mega »

Beste DIY'ers,

Ik loop al wat langer rond met het volgende probleem. Ik heb een wat oudere receiver staan, die mij prima nog voldoet (Technics SA-AX730, het kan vast beter, maar daar gaat dit topic niet over :roll:). Het probleem is dus dat deze receiver geen enkele vorm van S/PDIF ingang heeft, terwijl ik wel graag apperatuur zou willen aansluiten die hier gebruik van maakt. Ditzelfde probleem komt nu weer naar boven bij mijn ouders thuis, waar mijn broertje trots een game/tv room heeft ingericht voor zijn nieuw LCD tv met Xbox 360. Deze laatste heeft alleen een optische S/PDIF uitgang, of normaal stereo.
Nu is het dus de bedoeling om dit allemaal toch netjes werkend te krijgen met wat surround sound actie :) De receivers in kwestie hebben allemaal 6 tulp/rca/cinch ingangen voor het 5.1 geluid, dus ze zijn hier wel voor geschikt. Alleen ontbreekt de S/PDIF ingang...

Nu de grote vraag: is er een (goedkope) oplossing om dit te realiseren? Het hoeft absoluut niet audiofiel te zijn, maar ook niet zodat het lijkt/klinkt alsof m'n moeder het gebouwd heeft. Natuurlijk heb ik al op het internet gezocht, maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien met die DAC's, en degene die ik vind doen volgens mij niet precies wat ik wil :cry:
Het mag een kant en klare oplossing zijn, maar het mag ook een DIY oplossing zijn. Een zelfbouw schema heb ik gedeeltelijk hier kunnen vinden, echter is dit volgens mij alleen voor stereo. Ik ben helaas niet goed genoeg thuis in de electronica om zelf printplaatjes met onderdelen te kunnen ontwerpen. Als iemand een ontwerp heeft liggen dat ik na kan maken, prima, solderen kan ik wel.

Ik hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is, en ik ben benieuwd :D
Paul

Bericht door Paul »

Dan moet je niet enkel 3 stereo dac's hebben maar ook een decoder voor dobly digital en dergelijke. Een complete processor dus.

Bedankt je dan eens dat je een tweedehands Marantz Sr4300 oid al voor minder dan 200 euro hebt :roll:
Plaats reactie