Versterker overleden?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
KoenVW

Versterker overleden?

Bericht door KoenVW »

Hallo,

Ik gebruik nu al 2 jaar een TEAC versterker die ik van mijn pa gekregen had. Hij werd gebruikt als aansturing voor plafond speakers, maar hij deed het bij mij thuis super goed. Nu zit ik gisteravond muziek te luisteren en opeens een keiharde zoem. Ik schrok me rot en snel de versterker uit gezet. alle kabels eruit gehaald ( behalve die van de speakers ) en alsnog die zoem. Het is een gewone stereo versterker, nooit gekke dingen mee gedaan dus ik snap echt niet hoe dit zomaar kan. Ik heb hem al open gemaakt en de zekeringen gecontroleerd maar die waren nog gewoon goed...

Is deze ten dode opgeschreven of is hij nog te redden, zoja kan iemand me helpen?

Koen van Wijk
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Natuurlijk is deze versterker te redden, maar tegen welke prijs???
Kan natuurlijk weer van alles zijn... een elco in de voeding, een doorgeklapte eindtor, een losgeraakt soldeercontact enz. enz.

Een transistorversterker kun je over het algemeen zonder belasting aanzetten dus met een multimeter en/of een scoop heb je de storing er zo uit, gok ik..

Misschien had deze versterker wel een goede band met Pavarotti....

Kees
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Ik heb wel een multimeter, kan je me uitleggen hoe ik de onderdelen kan controleren?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Zonder schema blijft het wat moeilijk, bovendien weet ik niet hoe deze versterker is gebouwd (denk aan losse componenten of een hybride versterker module, zo'n groot zwart blok)

Over het algemeen kun je halfgeleiders eenvoudig doormeten:
in een richting meet je oneindig en in de andere richting iets van 500 Ohm. Als een halfgeleider defect geraakt is, is het over het algemeen een kortsluiting in beide richtingen geworden.
Deze meting kun je meestal zelfs doen als de onderdelen nog in het circuit zitten. Bij twijfel neem je het onderdeel er uit..
Bij sommige vermogenstransistoren zit er ook nog iets van een diode of weerstandje in die deze meting kan beinvloeden, maar dat is hoofdzakelijk bij hoogspanningstoepassingen.
Verder goed kijken naar schroei of brandplekken.. Mogelijk zijn die er ook.
Zekeringen kun je natuurlijk heel eenvoudig door meten
Complexe onderdelen zoals de complete versterkermodulen kun je zo niet meten.. Zeker niet zonder schema en de datasheets er van.

Kees
Plaats reactie