Hoe goed is JBL?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ApaX

Hoe goed is JBL?

Bericht door ApaX »

Hoi,

Dit is iets wat ik me gewoon afvraag. Als ik het in mijn vriendengroep heb over audio dan komen alle bekende merken wel voorbij vliegen. JBL is een heel bekend merk wat veel mainstream produkten op de markt afzet. JBL staat ook goed bekend. Een aantal vrienden hebben ook zo'n 5.1 of 6.1 setje. En ik moet zeggen, het klinkt best wel goed. En dat is dan ook meteen het punt, het klinkt wel goed, maar is het dat ook? Ik heb niet echt een getraind gehoor, en mijn oren zijn geen meet instrumenten.

Ik ben de enige die echt iets met audio doet op het gebied van HiFi, niet dat ik zo'n ernorme muziek liefhebber ben, maar ik vind het gewoon leuk om dingen te fabriceren en het een en ander te begrijpen.

Maar goed, de vraag was is JBL goed? Is het zijn geld waard? of anders gezegt, kan ik aantonen dat zelfbouw de moeite waard is? Kan je bijvoorbeeld met de HiVi b3s een setje maken die op het zelfde niveau presteerd. Gevoelsmatig denk ik niet dat het echt een probleem is om dat te realiseren. Maar op welke punten komt zo'n kant en klaar setje te kort?

Is er iemand die bijvoorbeeld metingen heeft gedaan van zo'n jbl set?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Grote voordeel aan zelfbouw blijft dat je alles naar je eigen hand kan zetten.

Zo'n leuk 5.1 setje is wel aardig, maar er wordt natuurlijk vet bezuinigd op allerlei dingen.
Mede omdat het grote gros het verschil toch niet merkt.

Ik denk zomaar eens dat je met dezelfde woofers een veel beter concept kan neer zetten, denk maar eens aan bv de dikte van het hout etc (wat om te huilen is bij consumenten speakers)
Ook het filter en zeker de componenten zijn vaak niet al te best.

Ergens logisch, want een bedrijf moet winst maken, en als de meeste mensen het toch niet horen en weten, waarom anders doen ?

JBL ken ik zelf niet echt, ze hebben een paar technologieën die best leuk zijn en zijn erg bekend in de car-audio wereld.

Desondanks niet echt bekend in de DIY wereld, maar dat ligt denk ik meer aan de markt waar JBL voor gaat.

Een leuke test is om eens met tangband een leuke 5.1 set te maken en dan gaan vergelijken met Logitech, aangezien die precies die drivers gebruikt.
Kijken of ze zich laten foppen door de mooie afwerking, of de kwaliteit die je er zelf in kan stoppen :)

(bv door niet zo'n ranzig afgestelde bandpass sub te maken :roll: )
ApaX

Bericht door ApaX »

b_force schreef:
Ik denk zomaar eens dat je met dezelfde woofers een veel beter concept kan neer zetten, denk maar eens aan bv de dikte van het hout etc (wat om te huilen is bij consumenten speakers)

JBL ken ik zelf niet echt, ze hebben een paar technologieën die best leuk zijn en zijn erg bekend in de car-audio wereld.

Desondanks niet echt bekend in de DIY wereld, maar dat ligt denk ik meer aan de markt waar JBL voor gaat.
JBL is ook echt een consumenten merk, ze richten zich zover ik weet niet op echt highend HiFi.

Ik vond het wel appart, ik heb de sub van een vriend is bekeken, en dat zat niet echt heel slecht in elkaar, maar het viel me op dat de woofer verdacht veel op een mivoc woofer leek. En die gaan we voor 45 eu per stuk, consumenten verkoopprijs.

De fabrikanten maken natuurlijk optimaal misbruik van het feit dat mensen altijd afgaan op hoe de set klinkt, en dat is vaak 1 op 1 met bas output.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ApaX schreef:
JBL is ook echt een consumenten merk, ze richten zich zover ik weet niet op echt highend HiFi.
JBL heeft een zéér goede naam in de proffesionele audiowereld. Ik vind het vaak een verademing om een van de betere JBL-systemen te horen in cafe's of zalen.

Hoe de Consumentenelectronica is weet ik niet.

Wowly
peter geerts

Bericht door peter geerts »

Wat mij altijd opvalt bij winkels die dat soort sets verkopen, is dat vrijwel altijd een enorme TV of een groot beamer scherm bij hangt. Vaak worden er concerten van artiesten als Marco Borsato op afgespeeld. De illusie van het "erbij zijn" zit hem dan volgens mij veel meer in het visuele aspect, waardoor de betreffende surround set ook al gauw "erg goed" klinkt. Doe je je ogen dicht, dan is het vaak/soms een heel ander verhaal.

Wat je zelf al zegt klopt natuurlijk ook helemaal: Bijna iedereen luistert alleen naar bas output en of ie "lekker hard" kan. Of iets "echt goed" is, is denk ik vaak onbelangrijk.

Maar okay, sommige van die sets van rond de 5 a 600 euro klinken best redelijk en zijn denk ik hun geld wel waard.
ApaX

Bericht door ApaX »

Wowly schreef:
ApaX schreef:
JBL heeft een zéér goede naam in de proffesionele audiowereld. Ik vind het vaak een verademing om een van de betere JBL-systemen te horen in cafe's of zalen.

Hoe de Consumentenelectronica is weet ik niet.

Wowly
Dat wist ik niet, in de car audio zijn ze volgens mij ook behoorlijk actief. maar zoals ik zei, zijn er metingen beschikbaar ( ik heb zelf namelijk geen meet apperatuur)
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

Sterker nog, ze maken complete line-aray's voor openlucht concerten, en dat praten we echt over serieus spul. Een kastje kost dan al snel 20K euro.

Ik heb het zelf mogen horen en het klinkt echt onwaarschijnlijk goed, hifi in het groot der groots.

Zelf heb ik een 5.1 set gehad, stond tekoop op dit forum en is reeds verkocht, dit klinkt echt zeer goed.

Ik heb nu een losse componenten set, harman kardon, sony QS en denon, allemaal surround en dat JBL setje wat eigenlijk veel simpeler is presteerd niet veel slechter, terwijl de prijs op de helft zit.

Ik vind dat ze waar bieden voor hun geld.
richard

Bericht door richard »

Wowly schreef:
ApaX schreef:
JBL heeft een zéér goede naam in de proffesionele audiowereld.
Dat is toch ook de oorsprong van het bedrijf? Van uit de professionele wereld zijn ze de consumentenmarkt op gegaan. Persoonlijk vind ik dat ze met de consumentenlijn toch wel aardig het karakter van de oorsprong volgen, al verwatert het in de loop der tijd steeds meer.
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

JBL is groot geworden in de PA en studio wereld.
Kijk voor de gijn eens op deze pagina:

http://www.jblpro.com/
http://www.jblpro.com/pages/obsolete.htm

Met name op de laatste pagina staat een hoop studio monitoren die iedereen kent. Zeg de L100, de 4312A etc.

Tegenwordig is in BV america de Vertec Line array bijna standaard.
Hier werkt men liever met een Vdosc of W8L.
Al begint het wel een beetje te komen.

Met name in clubs en discotheken wordt in Nederland JBL veel gebruikt. Zij maken hele mooie kleine kasjes. En er zit uiteraard een goede importeur achter die dat goed weg zet.
Tommy

Bericht door Tommy »

Soundexcel schreef:
JBL is groot geworden in de PA en studio wereld.
Met name in clubs en discotheken wordt in Nederland JBL veel gebruikt. Zij maken hele mooie kleine kasjes. En er zit uiteraard een goede importeur achter die dat goed weg zet.
Ik heb een bijbaan als DJ (ook een tijdje full-time gedaan) en draai 1x per week met een Array set met een custom build sub, beiden van JBL. Controller is een DBX DriveRack. Versterkers: [hoog] JBL 600W, [mid] JBL 1200W, [laag] JBL 1200W.

Er zitten voor en nadelen aan deze set:
+ Het klinkt echt heel goed, veel detail.
+ Het is klein en het gaat heel hard

- Door het gedetailleerde geluid komt het voor dat slechte opnames ook echt slecht weergegeven worden.
- Het geluid neigt soms naar het schelle, zeker de vrouwenstemmen.

Het is tijd om de baas ervan te gaan overtuigen om Crown I-Tech versterkers te gaan aanschaffen. Zou nóg beter moeten klinken.

Ik vraag me wel af; in hoeverre hebben tweaks zoals die in de hifi en HT wereld toegepast worden (kabels, stroomvoorziening, etc..), effect op een PA set?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Iemand ervaringen met car-audio van JBL ?

(ik zit daar dus absoluut NIET in :P )
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik heb net twee 6x9 ovaalspeakers gekocht voor in de auto en samen met vriendin een uur vergelijkend warenonderzoek gedaan voor z'n luisterwand bij de Mediamarkt. JBL was goed, maar Pioneer was beter. :wink:

JBL klonk in de winkel meer opwinded, meer hoog en meer laag, maar Pioneer was minder overdreven. We zagen die meer zitten met klassiek en akoestisch. Mijn vriendin rijdt momenteel het meest in onze auto en die is met name into strijkkwartetten, zigeunercombo's en swingmuziek, af en toe een symfonie-orkest.

Ik moet zeggen dat het verbazingwekkend goed klinkt, erg schoon en dynamisch. Klanktechnisch correct, om maar eens met onzinwoorden te smijten, maar ik meen het wel. Strijkinsturmenten hebben tegelijkertijd de warmte en het krasserige wat ze typeert. Erg knap! Ik zit na een rit nog wel een paar minuten in de auto te luisteren. Reggae gaat ook fijn. :twisted:

Ik vond JBL ook fijn klinken, maar toch meer getuned om "lekker" te klinken, in plaats van correct. Ik heb een sterke voorkeur voor natuurlijk geluid en gebruik eventueel de loudnessknop wel voor een wilde rit. Ieder z'n eigen afweging in deze. Het beste is natuurlijk om zelf even te gaan luisteren in een winkel, of in een auto.
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

Ivo schreef:
Ik heb net twee 6x9 ovaalspeakers gekocht voor in de auto en samen met vriendin een uur vergelijkend warenonderzoek gedaan voor z'n luisterwand bij de Mediamarkt. JBL was goed, maar Pioneer was beter. :wink:
Een jaartje of 6 geleden 'n soortgelijke zoektocht gedaan. Persoonlijk vond ik de Grote Bekende Namen Merken vooral tegenvallen. Persoonlijk heb ik dan Beyma Refference gekozen. Laatst voor m'n broer opnieuw gaan rondhoren, en toen viel de keus bij Polk Audio.
Pioneer zat stock in mijn wagen, heb ik er vrij snel chirurgisch uit verwijderd.
stanger

Bericht door stanger »

nu, ik vind JBL een leuk merk, ik heb zelf ook in de woonkamer een 5.1 set staan vaan JBL. Prijs kwaliteit vind ik het zeer goed, je moet natuurlijk vergelijken met andere merken in dezelfde prijsklasse.

JBL in de wagen, hier ben ik niet zo van op de hoogte. Ik heb zelf ook ooit moeten kiezen tussen JBL en phoenix gold voor in de wagen, toen ben ik voor Phoenix Gold gegaan. DIt was een 15" woofer een xmax en een zx500 versterker van phoenix. Compo was van Magnat. En ik vond dat dat zeer goed klonk. JBL had ook een leuke sound, maar deze klonk wolliger. Laar zeker niet slecht hoor
nlmb

Bericht door nlmb »

ApaX schreef:
b_force schreef:

JBL Everest is toch niet kinderachtig. Zit echt vernieuwende drivers in! Geen idee of het klinkt :).

Afbeelding
ApaX

Bericht door ApaX »

nlmb schreef:
ApaX schreef:
b_force schreef:

JBL Everest is toch niet kinderachtig. Zit echt vernieuwende drivers in! Geen idee of het klinkt :).

Afbeelding
ok, verassend! Ik wist dat allemaal niet. Al zie ik wel dat ze zich heel erg richten op de mainstream markt! het sterft tegenwoordig van de Harman/kardon jbl setjes.
dove

Bericht door dove »

De JBL L-100 is een beroemd (berucht?) voorbeeld van de US 'West Coast Sound' (oa. JBL, Altec Lansing), en legde de basis voor een naamsbekendheid waar JBL nog steeds de vruchten van plukt. Midden '70 was JBL zelfs cult in bv. Japan, en speakers als de 4343/4350 waren 'high-end'. Volgens mij is er een link (een designer die overgestapt is?) tussen de JBL's uit deze glorie-tijd en de hedendaagse prof-Pioneers (TAD), maar wellicht dat iemand hier je daar meer over kan vertellen.

history
profile
experience

Mijn idee? JBL was tot veel goeds in staat, en zo af en toe komen ze met een model om te tonen dat ze nog steeds 'hot' zijn (de LS uit bovenstaande post heb ik eens in een showroom beluisterd (was 't niet de 'Everest 66' oid.?), en waren echt zo slecht nog niet: niet mijn smaak, maar OK). Zoals bij veel mass-market manufacturing bedrijven is het de 'wij willen marktaandeel dus wij vormen onze producten naar de gemiddelde consument' dat kwaliteits muziek-reproduktie tot een ondergeschoven kindje maakt. Hun top-of-the-line is wellicht muzikaal OK, de main-share van de JBL producten is al te marketing-gedreven. My 2 cents.

Petter
Laatst gewijzigd door dove op do 30 aug 2007, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
dove

Bericht door dove »

dove schreef:
Volgens mij is er een link (een designer die overgestapt is?) tussen de JBL's uit deze glorie-tijd en de hedendaagse prof-Pioneers (TAD), maar wellicht dat iemand hier je daar meer over kan vertellen.
oeps: er was een link ...
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Volgens mij zijn de verschillende onderdelen van JBL niet direct te vergelijken. Ze hebben ook leuke zuiltjes zoals de:

Projection Array 1000 (€ 3500,--)
Afbeelding

JBL TL260 - limited edition (€ 1000)
Afbeelding

De JBL TL260 heb ik ook nog gehoord, en deze vielen mij niet tegen. Als je ze met zelfbouw vergelijk zijn we wel wat aan de dure kant. Voor die prijs kun je ook wat prachtigs zelf inelkaar zetten.

Een vriend van mij heeft een 5.1 setje van JBL. Ik moet zeggen dat deze opzich niet slecht klinkt voor het geld. Alleen jammer dat er dan weer een basreflex subje bijzit die bij ~150hz begint te stampen.
teacher

Bericht door teacher »

b_force schreef:
Iemand ervaringen met car-audio van JBL ?

(ik zit daar dus absoluut NIET in :P )
Beter laat dan nooit.
Ik heb vrij veel ervaring met JBL in de auto.

Wat wil je weten.
rickje

Re: Hoe goed is JBL?

Bericht door rickje »

Ik ben aan het kijken naar een subwoofersetje en versterker en via internet ben ik gekomen op de JBL GTO-1260 subwoofer en JBL GTO-2060 versterker.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze set of hiervan op de hoogte zijn?

Rick
Plaats reactie