Overdenkingen Modificeren CD-speler

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

WASP

Overdenkingen Modificeren CD-speler

Bericht door WASP »

Hallo allemaal. Als eerste mijn complimenten over dit Forum. Wonderbaarlijk hoeveel kennis hier aanwezig is.

Na mijn eerste stappen te hebben gezet in de DIY audio met het bouwen van aangepaste Vifa Premium 11jes raak ik steeds meer geinteresseerd in de electronica.

Na verschillende luistersessies ben ik tot de conclusie gekomen dat er duidelijke verschillen tussen CD spelers te horen zijn. Echter.....

Na onderzoek blijkt dat mijn Yamaha A/V receiver altijd een A/D D/A stapje maakt in de pre-amp. Logischerwijs lijkt het me dan zonde van het geld om een hele mooie CD-speler te kopen om deze vervolgens analoog aan te sluiten.

De beste optie is dan een CD-speler met goed loopwerk digitaal aansluiten.

Nu heb ik thuis de beschikking over 2 oude Technics CD-spelers met CDM4/19 loopwerkjes die al met rubber zwevend zijn opgehagne en die het allebei nog prima doen. CD-spelers zijn identiek behalve dat de éne een optische uitgang heeft (SL-PG540A) en de andere niet (SL-PG440) Van binnen zijn zij volledig identiek, dit is gecontroleerd in de servicemanuals die ik heb.

Nu lees ik verschillende verbeteringen die uit zijn te voeren die de loopwerken kunnen verbeteren.

- Voeding aanpassen
- ontkoppel condensatoren vervangen/plaatsen (onderdeel van voeding aanpassen)
- Toevoegen tentclock
- Loskoppelen/verwijderen analoge deel.
- plaatsen van condensator vlak voor loopwerkmotor.
- plakken met loodbitumen

Hiervan lijkt het plaatsen van een tentclock XO3 mij het simpelste, hiermee heb ik ook meteen een gereclockte S/PDIF uitgang die ik kan plaatsen in de speler zonder digitale uitgang zodat ik deze na de mod kan vergelijken met de niet gemodde speler.

Het verwijderen/loskoppelen van het analoge deel is neem ik aan het beste te doen door de voedingsspanningen van deze circuits stop te zetten, of moeten deze circuits echt fysiek verwijderd worden.

Jammer genoeg zit de ingang van de huidige clock op de huidige DAC IC.
Ingangs freq 33MHz. In de DAC wordt deze gehalveerd tot 16MHz om daarna richting Digitale processing IC te gaan. Hier wordt het S/pdif signaal gemaakt en deze IC stuurt een signaal van 4MHz richting servo controle. de DAC omzeilen gaat dus heel moeilijk. Heeft het dan uberhaupt zin om een tentclock te kopen?

Voor de rest heeft er iemand zin om wat zinnigs te melden over aanpassingen aan de voedingen als ik het schema plaats?

Als laatste vraag een vraag over mijn receiver. Aangezien deze alijd een A/D D/A stap maakt is er dan winst te boeken om ook hier een tentclock in te plaatsen?

Hopelijk dat jullie wat tijd willen steken in het helpen van een beginnende knutselaar.

MvG Michel
Plaats reactie