M-audio Delta 66 en Hobbybox

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
D.A.R.R.Y.L.

M-audio Delta 66 en Hobbybox

Bericht door D.A.R.R.Y.L. »

Iemand deze combi in gebruik?
En zo ja, zou die persoon in een pm wat vragen willen beantwoorden.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi,

Hobbybox heb ik een jaar of 3 geleden eens uitgeprobeerd. Vond het er toen een beetje amateuristisch uitzien. Iig had ik toen problemen om het aan de praat te krijgen met zowel een standaard Soundblaster Live als met de M-Audio Adiophile 2496 kaart.

Maar ik neem aan dat het inmiddels toch wel een stuk verbeterd is? Wat is het probleem eigenlijk?
D.A.R.R.Y.L.

Ik heb nu HBX 6 draaien in demo en nog steeds van die rare probleempjes.
Ik las in een andere thread dat jij Arta gebruikt met een M-audio 192kHz.
Wat is jouw ervaring met Arta en de gebruikersvriendelijkheid?
En hoe schaf je deze software het beste aan?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

D.A.R.R.Y.L. schreef:
Wat is jouw ervaring met Arta en de gebruikersvriendelijkheid?
Arta is erg compleet en je kunt er gewoon alles mee wat je aan meten nodig zou hebben voor de audiohobby. Het is een serieus stuk gereedschap wat gebruik maakt van de laatste inzichten om audio metingen te doen in een reverberante ruimte. B.v. in tegenstelling tot programma's die gebruk maken van een MLS signaal maakt het gebruik van periodic pink noise. Het is behoorlijk professioneel, geschreven door een hoogleraar elektrotechniek op de universiteit van Split. Oorspronkelijk voor eigen gebruik en studiedoeleinden. Hij heeft het op een gegeven moment gratis op internet gezet maar kreeg toen al snel problemen met commercïele aanbieders. De prijs die hij er momenteel voor vraagt is het minimum en stelt hem in staat om het door te blijven ontwikkelen en ook anderen daarvoor in te schakelen.

Tot nu toe ben ik er geen bugs in tegengekomen en werkte het probleemloos met soundkaarten die ik geprobeerd heb: Zoals diverse M-Audio Delta kaarten en USB kaarten, Soundblaster Live kaarten en on-board AC97 chips, al zijn de on-board chips niet echt aan te bevelen vanwege hun matige kwaliteit.

Maar zoals met alle goed gereedschap moet je er wel juist mee leren omgaan. Dat gaat bij Arta redelijk gemakkelijk, het zit logisch in elkaar met een overzichtelijke user-interface en het manual is erg uitgebreid met veel uitleg en veel achtergrond info.

De demoversie is volledig functioneel en heeft geen tijdlimiet. Het enige wat je er niet mee kunt is files saven. Maar in veel gevallen is dat niet eens een bezwaar omdat je de plaatjes naar het clipboard kunt kopiëren.

Zou zeggen ga er er een tijdje mee spelen en download ook de manuals en werk die aandachtig door. Dat is toch de beste manier om er achter te komen of het je bevalt: Het proeven van de pudding zit hem toch in het eten. Je moet daar wel even rustig de tijd voor nemen, het is niet als speelgoed bedoeld :D

Ook op de support pagina staat veel lezenswaardigs: http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/support.htm
En hoe schaf je deze software het beste aan?
Gewoon betalen voor een personal licence via Share*it. Op de Arta site staat aangegeven hoe met de juiste link naar Share*it. Je krijgt dan een licentie via e-mail toegestuurd, link.
D.A.R.R.Y.L.

Thanks!!!!

Was al aan het lezen geslagen; ziet er erg geschikt uit.
Gebruik jij hem zelf ook met een Delta (of heb je hem met een delta gebruikt)?

Dank en groet,
Ramon
Pjotr

Bericht door Pjotr »

D.A.R.R.Y.L. schreef:
Gebruik jij hem zelf ook met een Delta (of heb je hem met een delta gebruikt)?

Dank en groet,
Ramon
Ik heb het met beide Audiphile kaarjes in gebruik. Dat zijn in feite ook kaarten uit de Delta serie maar dan 2 kanaals versies. Die gebruiken dezelfde drivers als de multi channel versies. Het kan zijn dat je voor de Delta 66 in het controlpanel ervan nog de te gebruiken kanalen moet selecteren.

Het beste werkt het bij mij als je direct de kaartdrivers gebruikt in Arta en alle mixers laat voor wat ze zijn. Oh en vergeet niet de optie "extensible" te selecteren in de hardware setup als je 24 bits en hogere sample rates dan 48 kHz wilt gebruiken.

Bij mij staat het momenteel zo ingesteld:
Bijlagen
Device_setup.png
Device_setup.png (11.01 KiB) 3059 keer bekeken
D.A.R.R.Y.L.

Beste Peter,

Dank voor je moeite. Ik ga deze week nog aan de slag met testen.

Groet,
Ramon
D.A.R.R.Y.L.

Hoi Peter,

Ben met de demo van Arta aan de slag gegaan. Ik ben erg te spreken over dit programma. Een enorme intuitieve bediening en gewoon erg goede resultaten. Nu vraag ik mij nog het volgende af:

1) ik neem aan dat in 2ch mode calibratie niet nodig is?

2) ik vind het zo vreemd dat je op geen enkele wijze het uitgangsniveau kan regelen, noch in Arta (ja, alleen -dB-tjes) noch met de Delta 66 software.

Het is wel te regelen maar er gebeurd niets!!! Ik kan met de ouput en input schuiven doen wat ik wil, maar het uitgangssignaal niveau blijft constant.

Enig idee?

De metingen verlopen verder wel correct.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

D.A.R.R.Y.L. schreef:
Hoi Peter,

1) ik neem aan dat in 2ch mode calibratie niet nodig is?
Hoi Ramon,

Nee, en bij 1 channel metingen ook niet. Is alleen nodig als je echt absolute SPL metingen wilt doen en ook een gecalibreerde mic hebt. Dan is het wel een kwestie van alle waarden correct instellen in het venstertje wat ik hiervoor postte.

Bij impedantie en TS-metingen in LIMP is het wel zaak om het goed te calibreren volgens de handleiding. Anders komt daar onzin uit.
2) ik vind het zo vreemd dat je op geen enkele wijze het uitgangsniveau kan regelen, noch in Arta (ja, alleen -dB-tjes) noch met de Delta 66 software.
Volgens mij hebben de Delta kaarten geen aparte volumeregeling. Het enige wat je kunt doen is de digitale uitgangsamplitude instellen, dat is wat je doet met de dB instelling. Bij mij staat dat met de Audiophile 2496 op -10 dB. Dan heb ik in loop-trough de laagste vervorming.
Het is wel te regelen maar er gebeurd niets!!! Ik kan met de ouput en input schuiven doen wat ik wil, maar het uitgangssignaal niveau blijft constant.
In 2 ch mode is het ene kanaal de referentie voor het meetkanaal. Dan wordt er automatisch gecorrigeerd voor amplitude afwijkingen. Mits beide kanalen identiek zijn natuurlijk. In 1 ch mode zou je wel verschil moeten zien in amplitude.

De Deltakaarten zijn zo vlak dat ik meestal de 1 ch mode gebruik. 2 ch is gewoon omslachtiger, zeker als je ook een poweramp achter je kaart hebt. Ik heb nog steeds geen tijd gehad voor een fatsoenlijk meetjigje.
D.A.R.R.Y.L.

Ik had reeds een 2ch modus werkend voor Hobbybox incl. de Wallin JIG II.
Dus meet ook in 2ch modus.

Maar, hoe werkt dat dan met uisturing van een signaal in windows?
Dan werkt het master volume wel? Komt dit dus door het programma Arta, dat gewoon een fixed uitgangssignaal uitstuurt, waaraan je niks kunt veranderen?

Als ik nl een spectrum analyse doe met bijv een 1000Hz toon, dan kan ik schuiven met de HW 1/2 input regelaar, maar het signaal blijft op -3,5dB staan in Arta.

Verder vind ik de gate optie erg handig (gezien mijn meetomgeving) en ook het kunnen overlayen van een targetresponse!! Ik gebruik trouwens niet meer de MLS maar Pink Noise modus met averaging.

Kun je met LIMP en STEPS dan wel je uitgangsniveau regelen? Zodat je lekker veel VRms op de uitgang krijgt (bij mij op prof-level tot 7 Vrms met de Delta 66).?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

De winddoosmixer regelt ook stiekum het digitale niveau hoor. Dus daar schiet je uiteindelijk niets mee op ;)

Mijn ervaring is toch om alle mixers te laten voor wat ze zijn en ARTA direct de kaart te laten aansturen. Is het meest recht-toe-recht-aan. En zo voorkom je ook allerlei eventuele (software) feedback problemen.

Het uitgangsniveau regel je dan met de dB setting in ARTA/LIMP/STEPS
D.A.R.R.Y.L.

Peter,

Dat begreep ik. Maar wat mij opvalt is dat het uitgangsniveau erg laag is vanuit Arta, en je alleen maar naar beneden kan afregelen in Arta (-dB).
Mijn Delta kan tot 10Vrms uitsturen, maar als ik hoor wat 0dB uitsturing vanuit Arta is, gok ik dat slechts maar iets van 0,1 Vrms wordt uitgestuurd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat is vreemd want de dB intelling is tov 100% uitsturing. Heb je via de mixer wel 100% uitsuring als WAV en de master op 0dB staan?

Ook niet een hardware foutje? Die Delta van jou is gebalanceerd uit toch?
D.A.R.R.Y.L.

Gebalanceerd kan , maar hoeft niet.
WAVE op 100% en Master Volume op 0dB.

Metingen kloppen wel iig. Alleen erg zachte uitsturing.

Ik merk ook dat het windowsgeluid bij opstarten erg zacht uit de speaker komt. Bij alles op max, verwacht je toch enige mate van herrie.
D.A.R.R.Y.L.

Zou het aan die breakout box liggen?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zou iig checken via een loop-through meting.of alles met je kaart in orde is. Dus in en uitgang van de kaart zelf direct met elkaar vebinden met een kabeltje.

Overigens is niet bij alle kaarten het ingangs en uitgangs niveau identiek bij 0 dB uitsturing. FF checken in het manual van de kaart. Als je een DVM hebt met RMS meting zou ik ook daar eens het uitgangsniveau mee meten bij 100 Hz.
D.A.R.R.Y.L.

Hoi Peter,

FF gewoon een koptelefoon met 1/4 jack TRS aangesloten op OUT 1 en daarna op OUT 2; ik krijg wel regelbaar geluid van -144dB naar 0dB, maar het gaat van uit naar heel zachtjes (bij 0dB; unity gain). De kaart vervormt niet, want de metingen (ondanks het lage geluidsniveau kloppen wel!!!).

Ik heb dit gedaan in de monitor mixer stand, om een testje te kunnen doen met een audio cd + windows media player.

Zou de opamp stuk zijn? Want die break out box is toch slechts een verdeelstation en geen versterker? Wel raar dat als er iets defect zou zijn, hij wel werkt, zonder vervorming, op zeer laag outgangsniveau.

Groet,
Ramon

PS was 2dehands aankoop ;-))))) helaas.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Heb je in het contolpanel van de Delta66 al eens gekeken hoe daar de "Variable Signal Levels" staan ingesteld? (Onder tab HW Settings).
D.A.R.R.Y.L.

Jep ;-((

Op max setting +4, je hoort bij omschakelen van +4 naar consumer naar -10db wel dat het signaal zachter wordt!!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

En wat krijg je in ARTA te zien als je een loop-through meting doet met een sinus op 0 dB bij single channel meting? (als de in en out levels gelijk staan dan onder HW settings).

Als dat een amplitude van 0 dB geeft in het spectrumplaatje lijkt mij er eigenlijk niets aan de hand. Die Delta66 is best een mooie kaart (ook al is ie 2e hands :lol: )
D.A.R.R.Y.L.

Ik ga vanavond (als vrouwlief op één oor ligt) eens proberen.
Keep you posted en erg veel dank voor het meedenken, Peter!!!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Een spectrumplaatje van een sinus op 1 kHz is zowieso wel een goede check. Vaak zie je op 0 dB veel harminsche spurs (vervorming) die op -6 tot -10 dB een stuk minder worden tov de 1 kHz.
Plaats reactie