Pagina 1 van 5

St_Amati

Geplaatst: ma 16 jul 2007, 22:03
door CarloPJB
Het ene is nog niet af en het volgende zit al weer in de pen.
Vandaag samen met de toekomstige eigenaar de units opgehaald en dat wilde ik jullie toch niet onthouden.

Heb voor dit project toch wel `n paar keer moeten nadenken want er zitten toch wel erg veel dingen in waar ik nog geen ervaring mee heb.
Er dient gefineerd te gaan worden en er zitten ronde kanten aan de kast. Ben de laatste dagen met `n mal met verschillende combintaties van Mdf en buigtriplex aan de gang geweest en de resultaten waren bemoedigend.

Hier `n linkje naar wat het moet gaan worden.
http://www.hifi-notes.com/sonusfaberama ... age-nl.htm

Geplaatst: ma 16 jul 2007, 22:40
door Wowly
Woei, die link van de amati heb ik al erg vaak gezien, maar het is nog niemand gelukt er in de buurt te komen. De meest geslaagde is de laatste van Edo, die buitengewoon fraaie was!

Wowly

Geplaatst: ma 16 jul 2007, 23:11
door Jasper Joppe Geers
Wowly schreef:
Woei, die link van de amati heb ik al erg vaak gezien, maar het is nog niemand gelukt er in de buurt te komen. De meest geslaagde is de laatste van Edo, die buitengewoon fraaie was!

Wowly
Klopt. En eerlijk gezegd vond ik dat die ook behoorlijk in de buurt kwam. Misschien niet qua grootte, maar voor de verdere rest.... 8)

Geplaatst: di 17 jul 2007, 8:56
door Edo
Zo...notificatie staat aan Carlo. Leuk.

Geplaatst: di 17 jul 2007, 14:13
door lepain
Nou nou, toe maar Carlo!
Ik denk dat het een fantastisch project wordt, ik ga het zeker volgen.

Verder zeg ik: mid in een gesloten kastje, en 10 inchers grotere poorten.

Geplaatst: di 17 jul 2007, 21:01
door asterduc
doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen .......................................;

Geplaatst: di 17 jul 2007, 22:08
door sietse
asterduc schreef:
doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen .......................................;
Eeeeuuuhh, dat worre wel héééél véééél kastjens...... :lol:

Geplaatst: di 17 jul 2007, 22:29
door CarloPJB
asterduc schreef:
doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen doen .......................................;
Proberen jullie me zenuwachtig te maken :twisted:

Geplaatst: di 17 jul 2007, 23:36
door asterduc
CarloPJB schreef:
Proberen jullie me zenuwachtig te maken :twisted:[/quote]

nee hoor Carlo.

Gewoon doen joh!

ziet er een keitof project uit!

Geplaatst: vr 20 jul 2007, 21:27
door CarloPJB
Vandaag "even" wat hout laten zagen bij bevriend meubelmaker.


Hier zitten 60 strookjes bij om de lijmmal mee te "bekleden".

Geplaatst: vr 20 jul 2007, 23:39
door CarloPJB
Nu zeggen "ze" bij Sonus Faber dat de Amati helemaal uit echt en massief hout is opgebouwd...........

Maar wat denken jullie als je dit eens goed bekijkt :?

Geplaatst: vr 20 jul 2007, 23:46
door Jasper Joppe Geers
Ligt eraan wat je onder 'massief' verstaat lijkt me. Ik ken in elk geval geen enkele speaker die uit een stuk hout gemaakt is...

Maar ik blijf wel reuze nieuwsgierig naar dit project!

Geplaatst: vr 20 jul 2007, 23:49
door CarloPJB
Jasper Joppe Geers schreef:
Ligt eraan wat je onder 'massief' verstaat lijkt me. Ik ken in elk geval geen enkele speaker die uit een stuk hout gemaakt is...

Maar ik blijf wel reuze nieuwsgierig naar dit project!
Dat ie niet uit een stuk is das mij ook duidelijk maar hier doen ze het lijken dat het wel uit allemaal losse,massieve delen is opgebouwd.

Zie ook de stapel hout op de achtergrond.....

Geplaatst: za 21 jul 2007, 0:07
door Wowly
Dat idee heb ik ook gehad, dat het allemaal uit massieve stroken hout is opgebouwd. Zie dermate dik hout maar eens in de juiste curve te buigen. Overigens, áls het je lukt is het bouwen van de speaker zelf een heel stuk eenvoudiger geworden....Ik ga misschien zelf ook maar eens wat probeersel maken :D

Jan

Geplaatst: za 21 jul 2007, 8:40
door Fritzzz
Ik ken in elk geval geen enkele speaker die uit een stuk hout gemaakt is...
ik wel, de mijne.
de Norh 5.1 http://www.norh.com/products/norh5/index.html , ik heb de walnoten versie. Het klinkt wel aardig, maar de kwaliteit van de gebruikte drivers is niet zo ontzettend geweldig.

Fritzzz

Geplaatst: za 21 jul 2007, 20:14
door CarloPJB
Met het mooie weer van vandaag niet stilgezeten.Lekker buiten aan de slag geweest.

Persmal gemaakt om de ronde zijkanten van de Amati in te maken.

Mal bestaat uit 2 delen waartussen de platen gelijmt en over het gehele oppervlak aangedrukt worden.

Geplaatst: za 21 jul 2007, 20:18
door Jasper Joppe Geers
Heej.. dat systeem met die mallen zo ken ik ergens van! :lol:

Ben heel benieuwd Carlo!

Geplaatst: za 21 jul 2007, 20:29
door CarloPJB
Jasper Joppe Geers schreef:
Heej.. dat systeem met die mallen zo ken ik ergens van! :lol:

Ben heel benieuwd Carlo!
Had jij ook zoiets gebruikt en heb ik geen toestemmong gevraagd :oops: :wink: :lol:

Alle goei dingen die je tegenkomt op het forum die sla ik op in de bovenkamer maar de staat dan niet bij waar of wie :wink:

Geplaatst: za 21 jul 2007, 20:44
door Jasper Joppe Geers
- grinnik -

Maar dat is heel simpel; doorvoor is dit forum juist bedoeld toch?
Als een bepaald systeem nou eenmaal werkt, dan werkt het. Klaar.
En gezien je constructie heb ik het idee dat je ook aardig wat werk hebt gehad aan die mallen of niet?

Ik had denk ik wel al wat meer geprobeerd de kopse kanten van die latjes gelijk te houden. Nu moet je dat achteraf weer gelijk maken..

BLijft evengoed een topproject! :D

Geplaatst: za 21 jul 2007, 20:53
door CarloPJB
Jasper Joppe Geers schreef:
- grinnik -

Maar dat is heel simpel; doorvoor is dit forum juist bedoeld toch?
Als een bepaald systeem nou eenmaal werkt, dan werkt het. Klaar.
En gezien je constructie heb ik het idee dat je ook aardig wat werk hebt gehad aan die mallen of niet?

Ik had denk ik wel al wat meer geprobeerd de kopse kanten van die latjes gelijk te houden. Nu moet je dat achteraf weer gelijk maken..

BLijft evengoed een topproject! :D
De mallen stonden in `n kleine 3 uur in elkaar,incl het frezen v/d rondingen.
De latjes zitten vast aan de mal en zijn puur bedoeld om een zo groot mogelijk oppervlak te hebben tijdens het persen.(maar als het je erg stoort wil er wel even de bovenfrees langshalen hoor :twisted: :lol: )
De platen die er in gaan zijn 600 mm bij 1200 mm en daar zit ook nog ruim overlengte in.Dit verwijder ik dan pas als ze op de bracing zitten verlijmd.

Groet,Carlo

Geplaatst: za 21 jul 2007, 20:53
door RUben
Cool!, ben benieuwd :)

Voor die Amati speakers kan je een hele mooie auto van kopen zeg! $20k!?

Geplaatst: zo 22 jul 2007, 18:35
door CarloPJB
Zonet de eerste 4 verlijmde platen uit de lijmmal gehaald.
Ben zeer tevreden met het resultaat dus als er morgen weer lijm gehaald is met de volgende 4 platen verder.
Er is 750 ml bruislijm nodig om een pakket te lijmen dus dat gaat wel `n beetje in de papieren lopen.......... :cry:

Geplaatst: zo 22 jul 2007, 19:10
door Henkjan
hoezo bruislijm? kan je niet gewoon witte houtlijm pakken?

Geplaatst: zo 22 jul 2007, 19:12
door Jasper Joppe Geers
Zat ik ook net te denken. Misschien dat je die houtlijm dan zelfs wat kan verdunnen met water en met een roller aanbrengen, dat werkt beter dan dat je een dikke film pure houtlijm ertussen frot... 8)

Geplaatst: zo 22 jul 2007, 19:42
door CarloPJB
Op advies van meerdere meubelmakers die mij adviseerde om bruislijm te gebruiken.Zij hadden al eerder met deze buigplaten gewerkt en het oppervlak hiervan is `n beetje poreus.
Ook was hun ervaring dat er met witte houtlijm toch(in sommige gevallen)na enige tijd nog wat werking was te zien.

Lijm is trouwens uitgesmeert met `n fijn vertande lijmkam.