Pagina 1 van 1

Tweeter en midden "dempen"

Geplaatst: vr 13 jul 2007, 2:47
door Wardje
Goedenacht.

Ik heb een vraag mbt. tot mijn filter.
Ik ben een laag freak en heb vandaag x-overs gekocht (visaton HW 3/12 NG)
maar nou vroeg ik me af of het mid en hoog misschien te 'dempen' is. Ben geen echte audiofiel, maar ik weet dat bij een aantal 2-weg audio x-overs er soms een -2dB of -4db uitgang naast de normale tweeter uitgang zit.

Is dit met redelijke eenvoud zelf te maken door bv. een soort van weerstand ofzo? Graag advies en alvast bedankt!

Geplaatst: vr 13 jul 2007, 7:15
door richard
Met zogenaamde L-pad is zo iets te doen: link

Geplaatst: vr 13 jul 2007, 13:59
door Hans Nootdorp
Of gebruik het rekenhulpje Pegelrechner onder Tools bij http://www.lautsprechershop.de/deutsch/index_tools.htm

En voor inductiearme MOX weerstanden kun je bijv. naar Speaker & Co in Rotterdam.

Geplaatst: vr 13 jul 2007, 15:05
door Wardje
Dus als ik het goed begrijp (via de L-pad link) kan ik met een in serie geschakelde weerstand op de +, en een paralelle weerstand tussen + en - na die weerstand in serie de output dempen? En dit kan dan gewoon op de mid en hoog output van mn X-overs?
Ben niet zo'n kenner op dit gebied dus vandaar dat ik het nog even navraag.

In ieder geval weer enorm bedankt voor de reacties tot nu toe!

EDIT: Ik zie bij die pechelrechner dat dat idd klopt, dank jullie voor jullie hulp!