Wat is het nut/voordeel van het plakken van een extra magneet op de bestaande magneet bij een driver ?
Maakt het erg veel uit ?
Stel dat ik een woofer wil fixeren dmv van zijn magneet en een ijzeren plaat op een steun, heeft dit dan geen nadelige invloeden op de woofer zelf ?
mvg
ST
Extra magneten/Magneet mounting
Moderator: Beheerdersteam
Re: Extra magneten/Magneet mounting
Het heeft geen voordeel en het maakt nauwelijks iets uit.blu_line schreef:Wat is het nut/voordeel van het plakken van een extra magneet op de bestaande magneet bij een driver ?
Maakt het erg veel uit ?
Als je het rendement wil vergroten door een extra magneet te plaatsen moet die tussen de achterste poolplaat en de bestaande magneet komen. De poolkern moet dan ook langer worden. Dat moet allemaal vrij nauwkeurig gebeuren.
Een magneet achter op de poolplaat plakken wordt gedaan om het magnetisch strooiveld te verminderen zodat hij dicter bij een TV-toestel kan staan. In zo'n geval moet de achterste magneet achterste-voren worden gelijmd en werken de magneetvelden elkaar tegen. Een week-ijzeren pot om het geheel reduceerd het overblijvende magneetveld nog verder.
Re: Extra magneten/Magneet mounting
daarmee verander je de T/S parameters ook iets, waardoor afstemming (vnl BR) wat anders gekozen dient te worden.richard schreef:Het heeft geen voordeel en het maakt nauwelijks iets uit.blu_line schreef:Wat is het nut/voordeel van het plakken van een extra magneet op de bestaande magneet bij een driver ?
Maakt het erg veel uit ?
Als je het rendement wil vergroten door een extra magneet te plaatsen moet die tussen de achterste poolplaat en de bestaande magneet komen. De poolkern moet dan ook langer worden. Dat moet allemaal vrij nauwkeurig gebeuren.
Een magneet achter op de poolplaat plakken wordt gedaan om het magnetisch strooiveld te verminderen zodat hij dicter bij een TV-toestel kan staan. In zo'n geval moet de achterste magneet achterste-voren worden gelijmd en werken de magneetvelden elkaar tegen. Een week-ijzeren pot om het geheel reduceerd het overblijvende magneetveld nog verder.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
er veranderd wel degelijk wat, maar niets spectaculairs. B (magneetveldkracht zeg maar) wordt wat groter, ik meen dat ik bij Linkwitz gezien heb dat hij om die reden een extra magneet achterop een driver lijmde. B werd in dat geval iets van 10% hoger. en idd de andere T/S parameters zullen ook veranderen.
om een goede afscherming te krijgen is naast een extra magneet in de meeste gevallen ook een kap nodig. de combinatie van kap en magneet heeft slechts een verwaarloosbaar effect op de T/S parameters, in elk geval dat is wat de Hobby Hifi rapporteerd (1 werkeijk voorbeeld gemeten, met alleen magneet veranderingen in T/S parameters, met kap er op vrijwel gelijk aan origineel)
om dus op de vraag terug te komen: ja er veranderd wat. of dat relevant is, hangt af van je kast. is het een gesloten kast dan zou ik me niet druk maken, met een BR lijkt me opnieuw afstemmen zeer gewenst
om een goede afscherming te krijgen is naast een extra magneet in de meeste gevallen ook een kap nodig. de combinatie van kap en magneet heeft slechts een verwaarloosbaar effect op de T/S parameters, in elk geval dat is wat de Hobby Hifi rapporteerd (1 werkeijk voorbeeld gemeten, met alleen magneet veranderingen in T/S parameters, met kap er op vrijwel gelijk aan origineel)
om dus op de vraag terug te komen: ja er veranderd wat. of dat relevant is, hangt af van je kast. is het een gesloten kast dan zou ik me niet druk maken, met een BR lijkt me opnieuw afstemmen zeer gewenst