Musical Fidelity F15 met problemen...

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
squall

Musical Fidelity F15 met problemen...

Bericht door squall »

Hallo,

de gebeurtenis
Inmiddels al de tweede MF in korte tijd op dit forum met problemen. Mijn MF F15 is een hybride versteker. Ik heb ergens een paar leuke buisjes opgespoord en wil deze er natuurlijk inzetten. Ik ging dus eerst even kijken hoe ik bij die buizen moet komen. De beide (enorme) koellichamen moeten eraf. Bij de eerste had ik het koellichaam er afgehaald en glipte hij een beetje uit mn hand en raakte de bovenkant van een buis of heel misschien (maar niet aannemelijk) een elco . Niet echt hard ofzo, er is ook geen enkele beschadiging te zien.

het probleem
ik hoor een brom
http://www.strw.leidenuniv.nl/~atze/MFF15sound.mp3
de mechanische geluiden zijn van mn opnametelefoon.

analyse
Het geluid is er als alle andere apparaten uitstaan, het moet dus uit de F15 komen. Het is op 1 kanaal (links). Netsnoer verwisseld, geen effect op netfilter zetten geeft ook geen resultaat. Ik heb de buis er weer opnieuw goed ingezet en geeft ook geen resultaat.

Heeft iemand enig idee waar het probleem kan liggen?

Afbeelding
Afbeelding
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Ik zie alleen een elco die 'n jasje heeft uitgetrokken vanwege de warmte (die linkse). Kan je vervangen, maar of dat de brom opheft is de vraag.
Rob.
JuuL

Bericht door JuuL »

Als het een voedingselco is en deze niet meer contact maakt heb je geen strakke voeding en zul je brom krijgen. Kan je dat niet eens meten?
squall

Bericht door squall »

mmm vreemd, valt me nu pas op, die uitgeklede elco. Geen idee hoe ik die geraakt zou kunnen hebben. Ik zelf duidde meer op die dikke potten. Ik heb hier geen mulitmeter liggen, maar ik zal het even aan een vriend van mij vragen.

[edit]

de brom is inmiddels continu....
SimonS

Bericht door SimonS »

Argh echt jammer dit! Nog maar net nieuw in huis... verwacht dat een elco los zit door de klap. Misschien een beter idee om hem bij een reparateur langs te brengen, gezien de waarde ervan.

Trouwens, je kunt de multimeter morgen ochtend op komen halen, ik ga tussen de middag weg. Ik kan hem ook savonds meenemen.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

squall schreef:
mmm vreemd, valt me nu pas op, die uitgeklede elco. Geen idee hoe ik die geraakt zou kunnen hebben. Ik zelf duidde meer op die dikke potten. Ik heb hier geen mulitmeter liggen, maar ik zal het even aan een vriend van mij vragen.

[edit]

de brom is inmiddels continu....
Die heb je ook niet geraakt, maar door de warmte van de naastgelegen transistor-op-koelplaat wordt deze opgewarmd. Nogmaals, het zou er mee te maken kunnen hebben, maar hoeft dus niet he. :wink:
Rob.
squall

Bericht door squall »

mmmm interessante ontwikkeling. Vanochtend de gene die mij de buizen levert en stelde voor om links en rechts buizen te verwisselen. Heb de buitenste buisjes van kant verwisseld om, eenmaal aan was de versterker doodstil en en als de muziek komt er weer prima uit.
Nau ieder geval maar even de rechterkant goed in de gaten houden.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Buisvoetjes kunnen slecht contact maken of uitgelubberd zijn.
1 van de 2 buisjes kan gloeidraad/kathode sluiting hebben.

Ik zou wel een elco-revisie overwegen, maar dat staat los van het beschreven probleem.
Plaats reactie