Zelf speaker maken

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Zelf speaker maken

Bericht door b_force »

Sja, enigszins een wazige titel misschien.
(en ik weet ook niet helemaal of hij hier wel goed staat)

Maar het gaat om het volgende.
Mijn vriendin studeert Technische Natuurkunde. Ergens in de herfst is er een soort opendag voor middelbare scholieren en die moeten dan iets leuks bouwen.
dit betreft een klein radiootje, en die wordt dan ook bij verschillende afdelingen (werktuigbouw, elektrotechniek, natuurkunde, bedrijfskunde etc ) in elkaar geknutseld.
zo maakt elke afdeling zijn eigen ding, mbt de studie natuurlijk.

Nu is het idee om zelf een luidspreker te maken van simpele dingen.
Nu heb ik daar ooit een link van gehad, maar die ben ik helaas kwijt.

Weet iemand dus een link/beschrijving, what ever om simpel een eigen luidspreker te bouwen ?
(hij hoeft niet goed te klinken, als er maar geluid uit komt :) )

(ik heb het dus niet over een speaker + kast + filter, maar een speaker op zichzelf)
Laatst gewijzigd door b_force op ma 02 jul 2007, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
SARK

Bericht door SARK »

Zuks :?:

Afbeelding
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Is dat geen trechter? :lol:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

zoiets kan, maar volgens mij kan hetzelfde principe nog veel makkelijker enkel met papier en huis, tuin en keuken spullen.

Je moet bedenken dat er een paar 100 scholieren komen. Dus daar kan je niet al te moeilijke dingen van verwachten, omdat er ook een hoop bij zitten die het niet snappen, willen kunnen etc.

Ik heb ooit eens iets gezien met papier en een klein spreek spoeltje.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Papier heb je wel de beschikking over en een spoeltje kun je wikkelen. Opgelost! :D
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat is waar.

Moet ik nog even iets verzinnen om het geheel een beetje op te hangen ofzo.
En hij moet aangestuurd kunnen worden door een simpel radiootje wat ze gaan maken. (zal wel net zoiets als een wekker radio zijn ofzo :P )

Dus we moeten dan wel gaan wikkelen tot 4 of 8 ohm :roll:
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Even serieus, veel moeilijker moet je het ook niet maken. In principe berust de werking van een luidspreker alleen maar op een spoel in een magneetveld, en een stroompje dat erdoor loopt. Dat maakt een trilling en het membraan is groot genoeg om dat redelijk efficiënt aan de lucht over te dragen. De rest is audiofiele franje, gericht op betere kwaliteit, maar dat is je doel niet.

Ik denk dat, als je de scholieren iets wilt laten maken dat ze begrijpen, dit de limiet is. Is trouwens ook heel erg leuk, want dan heb je echt even de kans om de theorie door te geven, de leerlingenhebben een kans het te begrijpen en wat ze maken heeft een hele zichtbare functie en link met de theorie.

Het is wel zaak dat je van te voren een paar versies van zo'n luidspreker maakt, om te zien wat werkt en wat niet. Leerlingen herinneren over het algemeen vooral wat verkeerd ging, dus als de cruciale stap mislukte, is je opzet mislukt... Printerpapier is misschien niet zo geschikt om een luidspreker mee te maken (slap), misschien vindt je geschikt karton. Of piepschuim. Waar haal je een magneet vandaan, haal je een goedkoop speakertje uit elkaar? Hoe plaats je de spoel in het magneetveld? Hoe wikkel je de spoel? Hoeveel wikkelingen?

Zomaar wat vragen. Maar jullie komen er wel uit. Het is een heel leuk idee en volgens mij ook goed te realiseren. Hou het in ieder geval simpel, dan heeft het de grootste kans van slagen.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

b_force schreef:
Moet ik nog even iets verzinnen om het geheel een beetje op te hangen ofzo.
Als je een slap membraan gebruikt, is dat niet per sé nodig. Dan zit er genoeg speling het membraan om de trilling mogelijk te maken. Anders is iets met veertjes of elastiekjes ook al voldoende.
b_force schreef:
En hij moet aangestuurd kunnen worden door een simpel radiootje wat ze gaan maken. (zal wel net zoiets als een wekker radio zijn ofzo :P )

Dus we moeten dan wel gaan wikkelen tot 4 of 8 ohm :roll:
Mwoah, je kunt ook wikkelen tot er geluid uitkomt en er dan een weerstandje bij doen.
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Creatief met papier en kurk.......... :)

Afbeelding
Afbeelding
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Slagen moet het wel, echter moet er ook nog enigszins geluid uit komen (volume bedoel ik daar mee)

Na heel lang googlen kwam ik nog wat tegen.
Niet helemaal wat ik zocht, maar volgens mij werkt het ook wel goed.

http://www.josepino.com/circuits/index? ... peaker.jpc

http://madlabs.info/simple_speaker.shtml

Mij leek het persoonlijk ook leuker om dit bv te maken dan de foto die ze eerst altijd ontwikkelde.
Mijn vriendin vond het ook wel een leuk plan, maar had geen idee hoe een speaker in elkaar zit.

Het principe is idd heel eenvoudig, dat wist ik al.

Persoonlijk vind ik een kleine conus van (zwart) karton meer hebben dan een bekertje, maar ik weet niet of dat wel haalbaar is.
Magneten zijn te bestellen bij verschillende leveranciers. zijn max 2 euro, dus dat is denk ik nog wel te bekostigen door de school.

Als we een "echte" conus willen maken, hebben we ook een ophanging nodig. Dat is nog hetgeen waar ik tegen aan loop.
Hoe bouw je cheap-ass een simpele ophanging + korf ? En hoe is dit simpel en snel in elkaar te zetten ?

De scholieren mogen er geloof ik ook maar max 3 kwartier mee bezig zijn.
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

b_force schreef:
........Persoonlijk vind ik een kleine conus van (zwart) karton meer hebben dan een bekertje, maar ik weet niet of dat wel haalbaar is.
Er wordt telkens bewust een beker of een trechter gebruikt omdat dit tevens dient als hoorn om de boel te versterken. Een kleine konus zal, denk ik, een veel lager rendement hebben.

Als we een "echte" conus willen maken, hebben we ook een ophanging nodig. Dat is nog hetgeen waar ik tegen aan loop.
Hoe bouw je cheap-ass een simpele ophanging + korf ? En hoe is dit simpel en snel in elkaar te zetten ?
Een vlakke katoenen ring. Daar zit voldoende beweging in voor een eenvoudige ophanging.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dan wordt het denk ik ook een beker :P

Een conus van karton ziet er een stuk echter uit, vandaar.

Ik ga binnenkort samen met mijn vriendin eens een proef speakertje maken.
helaas heb ik geen goede magneetjes, maar wellicht kan ik die uit een oude rotte wekkerradio speaker slopen.

Koperdraad heb ik hier genoeg :)

Is daar nog een minimum dikte voor nodig ?
(ivm weerstand en dus warmteontwikkeling)
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Wat dacht je anders van een papieren bordje? Vrij stevig, groot oppervlak.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

papieren bordje ??????

oow zo'n wegwerp ding.
en die dan gebruiken als conus ?

Is een idee, maar hij moet veel kleiner. Zegmaar maar richting de formaten van een FRS8 oid.

Ik vraag me ook af, wat voor spoel + magneet je daar dan voor moet gaan gebruiken (de massa die is wel groter)
indoubt

Bericht door indoubt »

Heb hier nog twee doorgefikte FR10-4 (nu zijn ze 0 ohm) liggen die ik eens heb opgeblazen door er 180 watt UCD power op te zetten. :oops:

Die mag je wel hebben voor het goede doel als je wil, kun je de magneten gebruiken
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Wat je vroeger soms zag ,en nu probeer ik het een beetje duidelijk uit te leggen, waren bijvoorbeeld twee papieren vellen.
Deze zaten vertikaal boven elkaar gemonteerd in een frame.
In het midden komen deze vellen samen in een ronde vorm naar achter.
Dus net als een luidspreker conus.
Op het eind punt van deze twee vellen een magneet of motor die de vellen in trilling.
Wat ik hiervan heb gezien was dit een heel simpel U profieltje wat voor een electromagneet in beweging werd gebracht.

Heel simpel te maken en kan goedkoop.
5 planken.
2 vellen papier
beetje lijm.
en een simpele aandrijving.
Plaats reactie