Buizenpre zet zichzelf uit

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Buizenpre zet zichzelf uit

Bericht door Digidoo »

Inmiddels is dit topic al een stuk verder! Scroll naar beneden!

Mijn nog niet zo oude voorversterkertje uit Denemarken heeft een raar probleem sinds vandaag. Ergens loopt er hier nog een topic over de TRemPre. Het betreft een klein, buizenvoorversterkertje met ab enz. Zie ook deze website.

Hieronder de mail die ik heb gestuurd naar Mikkel C. Simonsen (de ontwerper en degene waar ik het spul van heb gekocht).
Digidoo schreef:
Hi Mikkel,

I've been using a TRemPre for a quite a while to full satisfactory, even more since you sent me the other chip with which the volume-adjustment was corrected. However today something isn't right about the Preamp. If I play at about 40% of the volume for about 2 minutes, the pre-amp shuts itself down and won't come back to one of the channels (either with the frontside buttons, nor the remote). It's a very strange problem and at first it seemed there might be something that was causing a shortcircuit somewhere. So I opened it up, not finding anything in particular, but cleened it with some dry cotton. Hopefully I picked tiny metal fragments.

Unfortunately, when I reinstalled into my system, the problem remained. I have got no idea whatsoever what could cause this, I figure it's got to be something with the software or a glitch in one of the channel relay's.

I hope you can help me out, because I've gotten quite used to this little preamp and I want it back to it's previous working state!

Thanks in advance.

Cheers,
Jullie begrepen hopelijk wat er bedoelt is, hoeft geen vertaling bij toch?

Heeft iemand hier een idee wat er aan de hand kan zijn? Ik snap het niet in ieder geval... :?
Laatst gewijzigd door Digidoo op di 03 jul 2007, 16:41, 3 keer totaal gewijzigd.
markje

Bericht door markje »

Misschien de thermische beveiliging van de spanningsregelaars? Ik zou hem eens aanzetten, wachten tot ie uitvalt en dan eens (ding aan laten staan) de uitgangsspanningen meten.

Groeten Mark
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Dat heb ik gedaan. Ik meet dan geen uitgangsspanningen meer.

Ik laat dan wel een kanaal over om te luisteren of er iets doorkomt, en an sich komt er ook nog wel iets door, zelfs ook harder als ik het volume opschrijf. Misschien is het buisje anders kapot? :?
markje

Bericht door markje »

Ik bedoel wel de uitgangsspanningen van het voedingsdeel, beetje krom omschreven door me.

Als het dat niet is zou ik het niet weten...

Groeten Mark
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Juist. Dan begrijp ik het eigenlijk nog steeds niet goed. Waar zou ik dat moeten meten?

Ik heb het daarnet nog geprobeerd zonder buisje, maar dan blijft het probleem.
Ik heb trouwens net wel gemeten dat mijn (externe) adapter maar 13,2Vac levert terwijl dat 15Vac zou moeten zijn. Kan het daar aan liggen? Kan de adapter het gewoon niet meer aan? Het is ook nog al een b-merk (onbekend iets) en lijkt ook wel behoorlijk warm te worden door het plastiek heen...:?:
Sorry, dat klopt niet. Die adapter levert 12v bij 1200mA. De interne trafo wil echter van 15v -> 230v maken (t.b.v. de buis)...

Edit: Nog iets raarders! Op dit moment heeft het ding ook kuren als ik een ander kanaal probeer te kiezen. Probeerde namelijk met de cd-speler op een ander kanaal. Dit moet haast toch wel aan een chip of relay liggen toch? Ik snap het niet meer hoor. :? :cry:
markje

Bericht door markje »

In het topic waar je naar verwijst staan op de eerste pagina bijna onderaan 2 scans van het boekje. De onderste van de twee geeft een deel van de voeding weer. Daarin zitten een 7812 en een 7805, standaard regulators van 1A. Die dingen zijn thermisch beveiligd. Dat wil zeggen dat ze zichzelf uitschakelen als ze te warm worden en pas weer aangaan als ze afgekoeld zijn. Als ze dus te warm worden (wat even duurt) schakelen ze zichzelf uit. Als je pre dus ergens 5 of 12V nodig heeft zal die ook uitvallen. Dus om dat uit te sluiten moet je even zorgen dat de pre uitvalt en kijken of die twee regulators nog gewoon netjes 5 en 12V op de uitgang hebben staan.

Als het dat niet is, zou ik het eerlijk gezegd niet weten...

Groeten Mark
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik was bezig met het meten van de LM7805. Een aardige 4,93 ongeveer 5 minuten lang. Hij viel niet uit! Zal je niet zien, als je aan het meten bent.

Dus ik wil de 7812 ook nog even meten. Ik sluit mijn pennen aan, het is nogal krap in de behuizing. Het zijn pennen met van die soort van grijp haakjes.

Ik denk dat ik ergens sluiting heb gemaakt. Het ding wil nu helemaal niet aan :cry: Normaliter als ik de adapter er in doe, branden alle ledjes kortstondig en blijft de powerled aan. Nu gebeurt er niets, ook met de pennen er weer uit.

Nu baal ik echt als een stekker :? :( :evil: :cry:
Ik heb even pauze genomen. Toen bedacht dat het waarschijnlijk gewoon een kapotte zekering is. Dus die er even uitgehaald en inderdaad oneindige weerstand gemeten die bewees dat het dingetje de rest van de versterker heeft behoed voor dodelijke stroompjes...

Het gaat om een T1A 250V, klein donkerrood/bruin dingetje. Even kijken of ik ergens nog zoiets kan kopen.
markje

Bericht door markje »

Elke straathoek: 1 ampere traag, 250V. Het type (afgezien van het amperage) zit in elk 220 apparaat. Los nog geen halve euro, pakweg 2 euro per 10...

Groeten Mark
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik heb er een paar gekocht. Eentje er in gedaan, maar hij doet nog steeds niets. *zucht* :(

Iemand nog suggesties?
richard

Bericht door richard »

Als de voedingsspanning voor de spanningsregelaar te laag is werkt een regelaat ook niet naar behoren.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik ben er de laatste tijd niet helemaal bij lijkt wel...

Ik was vergeten de adapter aan te sluiten, dus logisch dattie 't uberhaupt niet deed. Maar goed, inmiddels met een nieuw zekeringetje werkt het weer!

Dit weekend geen tijd om verder te klooien...
Goed, druk weekend achter de rug. Nu (bijna) vakantie.

Ik heb nu op een veiligere manier geprobeerd de uitgangspanningen te zoeken van het voorversterkertje, maar ik kom er niet uit. Elke keer zet hij zichzelf weer uit. :S

Het lijkt volgens mij toch meer op een software probleem. En ik heb Mikkel nog een e-mail gestuurd, hij heeft nog niets van zich laten horen.

Wat denken jullie? :?:
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Inmiddels antwoord van Mikkel:
Mikkel schreef:
If one of the two voltage regulators get too hot, this can happen - but that should have been the case from the start then.

Could you measure the input and output voltages of the voltage regulators when the preamp is working and when it isn't? Does the tube heater stay on when the amp switches off? Do any of the relays switch?
Mijn antwoord:
However. I even fixed a couple of heatsinks to the voltage regulators, but that didn't help.

- The power led stays on (the others switch off)
- The tube heater stays on
- None of the relays switch
- The regulators do not seem to overheat, I can easilly lay my finger on them or the heatsink

Here are the voltages I found (measured between the gnd of each regulator and its in-/output). They seem fine and they don't change when the amp switches itself off.

- LM7805: in 12,96v, out 4,9v
- LM7812: in 13,03v, out 11,34v

After about 2 to 5 minutes the amp switches itself off. You can still hear some music and even turn up the volume a little bit, although it's still very (very very very) quiet...

After the amp switches itself off, I ussualy take out the powercord from the external adapter. Reinserting it doesn't help although. Sometimes it does help when I change the polarity (I just turn the adapter around and reinsert it in my "powerblock" (don't know the english for that)). The adapter doesn't seem to overheat either, it feels warm but not hot on the plastic surface. At other times I just leave it without the powerchord inserted and try again later.
---

Hebben jullie nog ideeen? :idea:
richard

Bericht door richard »

Digidoo schreef:
- LM7812: in 13,03v, out 11,34v

---

Hebben jullie nog ideeen? :idea:
Die 13.03 Volt lijkt me te laag als ingangsspanning voor een LM7812. Misschien een hogere voedingspanning regelen?
markje

Bericht door markje »

Ja, dat is wel erg laag. Ik meen dat die dingen toch wel een paar Volt spanningsval hebben. Je kunt even kijken bij farnell voor een low drop regulator, die hebben een relatief lage ingangsspanning nodig. Farnell heeft datasheets van hun IC's en dan kun je even kijken of 13V genoeg is voor een low drop regulator. Anders zul je denk ik aan een andere trafo moeten zodat je regulator meer dan 13V krijgt.

Groeten Mark
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Dan ligt het eigenlijk gewoon aan de adapter, niet?

Kan het zijn dat na verloop van tijd dat ding gewoon minder voltage is gaan leveren, waardoor ik nu pas die rare zelfuitzetters krijg?

Voordat ik de soldeerbout weer ter hand, neem zou ik dus gewoon een nieuwe adapter kunnen regelen. Heeft iemand anders niet een mooie, stabiele, audiofiele adapter liggen?
markje

Bericht door markje »

Ja, 12VAC is erg krap om 12VDC te maken, ik had daar finaal overheen gelezen. In theorie kan het, maar dan moet de stroom die de trafo kan leveren veeeeel groter zijn dan de stroomafname. Je kunt een 15VAC/1A adapter proberen, dan zou het wel eens opgelost kunnen zijn. Je krijgt dan wel wat meer dissipatie in je spanningsregulators, dus misschien dat je daar dan een klein koelplaatje op moet monteren (misschien he).

Wel even opletten dat je een AC adapter neemt, de meeste zijn namelijk DC. Als je een losse trafo hebt van 15V kun je het daar mee proberen (wel zorgen voor een zekering aan de primaire kant!!!!!).

Groeten Mark
Rudy

Bericht door Rudy »

Dat zou ik nu is egt niet doen se, wetende dat de AC kant omhooggetransformeerd word voor de hoogspanning voor de buisjes.
12 -> 15V is 25% meer, denk niet dat de buusjes 25% meer spanning gaan leuk vinden.

Een stabbie die teweinig spanning krijgt blijft nog steeds een spanning geven, wel teweinig en een ongestabilizeerd spanning, maar dat lijkt hier niet egt een ramp tot gevolg te hebben.

Een betere manier van aanpakken is misschien toch wel een kopie nemen van het schema, en elke spnning beginnen opmeten die je ook maar kan meten, dan is het zware gokwerk tenminste van de baan.
Doe dit terwijl er een probleem is en wanneer niet.

mvg Rudy
markje

Bericht door markje »

O ja, shit, je zit met die buizen... waarom kopen mensen dan ook buizen?? Alleen maar ellende, dat zie je wel weer 8) .

12V regulator lossolderen en een 12VDC adapter en in plaats daarvan een 12VDC adapter? Dan blijft de spanning voor de buizen onveranderd, maar heb je wel 12V.

Groeten Mark
daniel

Bericht door daniel »

ik zou het eerder in de step-up van de hoogspanning zoeken. Schakelt die zichzelf wellicht uit door een te hoge temp? (en gaat de software daardoor in beveiliging?)

Dit aangezien de powerled en de buizengloei blijven.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

In de laatste mail van Mikkel noemt hij een reset condensator (C19) die misschien kapot is. Als die namelijk kapot is gebeuren er rare dingen. Ik zal proberen die eens te vervangen dus. Hij heeft het over dat iets de "MCU" verstoord. Ik weet alleen niet wat dat is :roll:.

Overigens is de externe adapter gewoon een 12Vac en levert het ding idle 13,01V. Dat zou dus wel eens te weinig kunnen zijn? Voor de buizenspanning zit er intern een 15V - 230V trafotje.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

MCU, microprocessor.
Hij zal dat PICje wel bedoelen. :wink:

Ik gok toch op een slecht contactje ergens, of iets bij de resetingang niet OK.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Dus ik moet kijken naar die elco?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Doe maar even een scherpe en grote foto van de soldeerzijde van de print. :wink:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Doe maar even een scherpe en grote foto van de soldeerzijde van de print.
Precies en als we grote klodders S39 of soldeervet zien zitten dan gaat dit topic resoluut op slot! 8)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Plaatjes van boven en onder.

Vooralsnog heeft het apparaat altijd goed gewerkt. Dus het zou raar zijn dat er opeens grote klodders soldeer of rotzooi zitten die de boel verstieren. Ik heb er niet meer aan gesoldeerd sinds ik 'm heb gemaakt.

C19 is een 100nF kreng vlakbij de "MCU":P en dus binnen de afscherming die je linksonder op de foto ziet. Eventueel ook te vinden in het boekje of op het schema

Veel plezier met de foto's Sander en Sander! :P

Kan ik het wellicht met een goede, stabiele, audiofiele, externe, 15V adapter proberen?
Plaats reactie