drieweg filter met twee woofers

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
peteranoniem

drieweg filter met twee woofers

Bericht door peteranoniem »

hoi zelfbouwers,
mijn vraag is eigenlijk heel simpel, ben voor mijn vriendin een paar weergevers aan het bouwen met een set van "gedateerde" philips units welke uit een bestaand ontwerp komen.
Ik heb wel de type nummers van de weergevers maar de parameters en filter waarde,s zijn onbekend.
Nou hoef ik ook niet direct een top afstellig van filter, kast en units maar wat ik wel graag zou willen weten of ik zondermeer een exact de zelfde woofer bij het bestaande drieweg ontwerp kan bij plaatsen, of moet ik rekening houden met onverwachte geluidsverandering in negative (of positive) zin?
het ontwerp is een gesloten zuil systeem van 38 liter met een 20 cm. woofer (zouden er dan 2 worden).
misschien weet iemand hier wel een idee hoe ik dit moet aanpakken.
overgens heb ik ook nog twee passieve woofer units, misschien een optie?
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

Als je precies dezelfde woofer erbij zet, dan gebeuren er twee dingen: het frequentieverloop in het basgebied gaat helemaal scheef, want twee woofers hebben precies tweet keer zoveel volume nodig voor dezelfde curve. Je krijgt in ieder geval een waanzinnige piek in het hoge basgebied. Echte boom boom bas dus. Verder verhoog je de basopbrengst met 6dB. kort gezegd: zonder aanpassingen blijft er werkelijk niets meer van het geluid over omdat het een dikke grote brei van bastonen wordt.

Stap 1 : dubbel volume regelen voor de twee woofers... maar dan is het verloop van de frequentie gerepareerd, maar heb je nog steeds teveel bas (6dB). Stap 2: hopen dat de midunit en de tweeter in de huidige situatie flink afgezwakt worden door het filter. Is dat niet het geval, houdt het verhaal eigenlijk meteen op, tenzij je actief gaat filteren (en dat lijkt me niet de bedoeling). Is dat wel het geval, dan ga je dus het filter zo aanpassen dat de midunit en de tweeter veel harder klinken. Hoe dat moet hangt af van het schema...
sietse

Bericht door sietse »

Hallo peteranoniem,

Geef die gegevens eens door. Ik heb oude gegevens van oa Phillips speakers.

Sietse
peteranoniem

Bericht door peteranoniem »

Nou voor zover ik de reactie,s nu lees lijkt het een avontuur met een slecht einde te worden tenzij ik het gehele filter onder hande moet nemen.
Maar misschien is een aanpassing aan het filter een uitkomst in dit geval of anders moet ik gewoon alles standaard laten (een woofer dus)
De units die ik o.a. kan gebruiken hebben als type nr.
Laag : AD 8066 W4
Midden: AD 0211 SQ8
Hoog : AD 0160 T4

Heb nog wel meer van dat spul uit die Philips speakertijd liggen maar dit was een samengestelde set.

Misschien kun je mij hiermee iets verder op weg helpen om er toch iets moois van te maken.

Ik zou ook de bestaande filter componenten wel willen opwaarderen maar heb geen waardes van de spoelen e.d.
sietse

Bericht door sietse »

Zo, dat was even zoeken. Deze typenummers werden denk ik alleen gebruikt voor philips zelfbouw kasten. Want zelfs in een philipsfolder van 1975 tot midden jaren 80 komen deze nummers niet voor. Ook niet bij Remo.
Maar dus gevonden in een zelfbouwboekje van philips uit, ik denk, jaren 70.

AD 0160 T4 - 40 watt bij 4000 Hz scheidings freq. 20 watt bij 2000 Hz
Resonantie freq. 1000 Hz
F max 20000 Hz

AD 0211 SQ8 - 60 watt van 400 tot 7000 Hz
Resonantie freq. 340 Hz
F max 7000 Hz

AD 8066 W8 - 40 watt bij kastinhoud van 25 ltr gesloten box
Resonantie freq. 60 Hz
F max 2500 Hz

Dit is alles wat ik er van kan vinden. Andere gegevens vond men in die tijd kennelijk niet belangrijk.
Dus ik hoop dat je er wat aan hebt.

Sietse
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”