Hallo Dames (ook aanwezig hier?) en heren (vast wel !),
Ik ben op zoek naar een schema om een voorversterker te gaan bouwen voor een Quad eindversterker (die ik misschien binnenkort heb, voorbereiding). Ik zie verschillende ontwerpen, deels met opamps en deels met transistoren. Wat is nu de meest zuivere vorm en waarom?
Heeft het overigens zin om een voorversterker in klasse A te zetten?
Groeten,
Mischa
Voorversterker: OpAmps of Transistoren ????
Moderator: Beheerdersteam
Kwestie van smaak denk ik.
De huidige opamp zijn zo goed qua THD en SNR dat een discrete utivoering daar niet aan kan tippen.
Zelf ben ik wel bezig om een discrete voor versterker te maken maar meer met het idee "hoe ver kan ik komen".
Klasse A heeft het voordeel dat je geen crossover vervorming hebt.
De meeste opamps staan in klasse AB en met het toevoegen van een weerstandje (ergens) kan je ze in Klasse A zetten. Probeer het eens uit en laat ons maar horen wat beter klinkt !
mvg
ST
De huidige opamp zijn zo goed qua THD en SNR dat een discrete utivoering daar niet aan kan tippen.
Zelf ben ik wel bezig om een discrete voor versterker te maken maar meer met het idee "hoe ver kan ik komen".
Klasse A heeft het voordeel dat je geen crossover vervorming hebt.
De meeste opamps staan in klasse AB en met het toevoegen van een weerstandje (ergens) kan je ze in Klasse A zetten. Probeer het eens uit en laat ons maar horen wat beter klinkt !
mvg
ST
Ik vraag me af waar je een voorversterker voor nodig hebt.
Alle digitale bronnen hebben een hoge uitgangsspanning bij lage uitgangsimpedantie, dus gain heb je niet nodig.
Hooguit een buffertrap achter de pot, maar als je die bijv. 10k neemt en de kabels zijn niet te lang, dan hoeft zelfs dat vaak niet.
Een phonotrap is natuurlijk wat anders.
Die heb ik gebouwd met buizen, met torren en met opamps.
Met alle 3 is een goed resultaat mogelijk, zij het dat voor een MC trap de buisjes wat teveel ruisen.
Ergo, een ingangskeuze + potmeter in je eindtrap is het handigste, goedkoopste en kwalitatief het best.
Heb je meerdere eindtrappen (actief systeem), dan kan die ingangskeuze + potmeter in het actieve filter verwerkt worden, zoals ik nu heb gedaan.
De filters zitten uiteraard achter de potmeter en fungeren zo ook als buffers.
- edit -
Niet goed gelezen, je hebt een Quad eindtrap tot je beschikking.
Dan een kastje met ingangskeuze en potmeter van 10k, dat is makkelijk zelf te bouwen.
Alle digitale bronnen hebben een hoge uitgangsspanning bij lage uitgangsimpedantie, dus gain heb je niet nodig.
Hooguit een buffertrap achter de pot, maar als je die bijv. 10k neemt en de kabels zijn niet te lang, dan hoeft zelfs dat vaak niet.
Een phonotrap is natuurlijk wat anders.
Die heb ik gebouwd met buizen, met torren en met opamps.
Met alle 3 is een goed resultaat mogelijk, zij het dat voor een MC trap de buisjes wat teveel ruisen.
Ergo, een ingangskeuze + potmeter in je eindtrap is het handigste, goedkoopste en kwalitatief het best.
Heb je meerdere eindtrappen (actief systeem), dan kan die ingangskeuze + potmeter in het actieve filter verwerkt worden, zoals ik nu heb gedaan.
De filters zitten uiteraard achter de potmeter en fungeren zo ook als buffers.
- edit -
Niet goed gelezen, je hebt een Quad eindtrap tot je beschikking.
Dan een kastje met ingangskeuze en potmeter van 10k, dat is makkelijk zelf te bouwen.