mp3-interlink; raar?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

mp3-interlink; raar?

Bericht door Digidoo »

Met wat spulletjes die ik nog had liggen heb ik even snel een diy mp3-speler interlink gemaakt. Ik gebruik een iAudio X5L met groot genoegen.

De interlink is nu gemaakt van een 3.5mm stereojack plug (in mp3 speler) die al vast zat aan een dun stereo dropveter. Ik heb daar even twee cinch connectors aangezet. Rood op de rode draad, zwarte op zwarte draad, hou ik een witte over en een hele armoedige (aluminium?) mantel.

Dus ik luisteren. Wel geluid, maar mono uit twee speakers. Toch maar even checken hoe het ook al weer zat met 3.5mm stereo jacks. Juist; boven is links, midden is rechts en onder is ground. Ik had per ongeluk een ander verkeerd aangesloten. Dus dat verander ik. Zwart had wit moeten zijn.

Weer luisteren. Mis ik opeens een heel kanaal en daarnaast ook nog de bassen! Watis dit nu weer? Als ik het overgebleven draadje (zwart) op de gnd aansluit van het werkende kanaal/draadje (rood) dan heb ik opeens wel bas!

Kan iemand me dit uitleggen? :? :shock:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ja, Als de aarde niet goed aangesloten zit maakt de versterker zelf ergens een nulpunt. Wat je dan gaat horen is het verschil tussen beide kanalen. Omdat bas (en vaak ook zang) in het midden zit (op beide kanalen even sterk en in fase) zit er geen verschil tussen links en rechts en hoor je dat dan ook niet..

Als je goed luistert zul je ook wel meer dingen, dan alleen de bassen missen, maar die vallen niet zo op omdat het toch redelijk kan klinken zo..

In het verleden wel eens op die manier eenvoudig karioke muziek gemaakt... wel muziek maar geen zang.. bassen kwamen er toch al niet uit...

Kees
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Goh, gaaf. Dus ik moet sowieso wel die gnd op de beide - kanalen aansluiten. Dat wordt even moeilijk, maar moet wel lukken...

Groet,

Bart
Plaats reactie