Fm antenne

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
ovni

Fm antenne

Bericht door ovni »

Er zou op internet ergens een eenvoudige maar voortreffelijke nederlandstallige bouwbeschrijving van een Fm antenne staan. Ik kan hem echter niet vinden.

Wie weet de oplossing?
Nijn

Bericht door Nijn »

Hoi Ovni,

Misschien dat je hier iets aan hebt:
www.wryr.org/Antenna_instructions.pdf
(niet nederlands helaas)

Heel cheap even proberen kan ook: zelf heb ik gewoon 3/4 meter twee-aderig snoer (ls-kabel) gesplitst, en dan als dipool opgehangen. Dus je pakt een stuk 2-aderig snoer en haalt de aders over een afstand van 75 los van elkaar. De rest laat je eraan zitten en gebruik je om aan te sluiten op je ontvanger. De twee delen van 75 cm hang je dan in elkaars verlengde op, zodat je dus 1,5 m breed met in het midden de twee-aderige draad hebt. Misschien niet de meest mooie impedantie aangepaste oplossing, maar bij mij werkt t best behoorlijk goed!

Groetjes,
Martin
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Inderdaad, zo makkelijk is het.

Omdat alle FM stations vertikaal gepolariseerd zijn, moet je je antenne ook vertikaal plaatsen (hoeft niet perse, maar is meestal beter), dus van boven naar beneden.

Het maken hiervan is eigelijk simpel. Twee staven aluminium van 75 cm plaatsen in het verlengde van elkaar, middenkern van je coax aan het uiteinde van de bovenste pijp bevestigen, de massa van je coax aan de onderste pijp en voila, je antenne is klaar.
Ik maakte ze vroeger vaak in een spatwaterdichte elektriciteitsbehuizing die je buiten in de tuin o.i.d. gebruikt. Van die grijze 10x10 cm grote plactic kastjes. 3 wartels erop waarvan twee tegenover elkaar geplaatst. Daardoorheen gaan dus de twee pijpjes naar boven en beneden en het derde "gat" komt de coax naar buiten. Werkt leuk op die manier.

Zoiets al dit onderstaande plaatje dus:

Afbeelding

Maar dan op de linker staaf de afscherming, en op de rechter staaf de kern.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Volgens mij laat het plaatje de aansluiting van de open dipool zien met de aansturing vanuit een unbal. Zo heb ik mijn piratenantennes ook vaak gemaakt...

Groet,
Jacco
ovni

Bericht door ovni »

Ha daar komt de eerste term al .. een unbal.

Ongebalanceerd neem ik aan, niet kloppende impendantie.

Het gaat mij om de ontvangst op 88 tot 91 mhz.
Wat wordt dan de meest ideale lengte?
Er moet een impendantie van 75 ohm komen,
hoe bereik ik dat?
Als de antenne op zolder wordt geplaats staat het hoger en zou de ontvangst beter moeten zijn, maar gaat het verlies in de kabel dan geen te grote rol spelen?
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Ik zal zo eens in wat oude stuf neuzen. Maar inderdaad, een unbal is een ding dat van unbalanced naar balanced gaat. En die 75 Ohm is van de tuner en de coax. Ik zie nu dat ik een foutje heb gemaakt: de open dipool heeft een impedantie van 73,2 Ohm en heeft geen aanpassing nodig. Op het plaatje hierboven is dus een gevouwen dipool te zien of er zit een heel lang stuk coax aan wat eigenlijk niet echt nodig is.

Groet,
Jacco
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

dekkersj schreef:
Volgens mij laat het plaatje de aansluiting van de open dipool zien met de aansturing vanuit een unbal. Zo heb ik mijn piratenantennes ook vaak gemaakt...

Groet,
Jacco
Open dipool is 75 Ohm, en heb je geen balun (aanpassing) nodig. Een gesloten dipool is 300 Ohm, en gebruik je de aanpassing. Het plaatje is dus iets wat misleidend, want de "bovenkant" van de dipool valt net buiten de foto. (en ja, ik heb her toch wel heel wat gemaakt vroeger....
:) (en J-sticks (3dB versterkingsrondstraler)). Maar we wijken af....dus terug naar Ovni: voor ontvangst maken een paar cm niet uit. je komt normaal op 100Mhz=3meter golflengte uit en dat delen door 4. Dus 75 cm.
90 Mhz is...reken...reken...reken... iets meer dan 80cm.
Door 75 Ohm coax te gebruiken en 80 cm staven te gebruiken heb je je impedantie al goed. Niets meer aan doen dus. Simpel.
Laatst gewijzigd door Edo op ma 11 jun 2007, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Worden toch "balun" genoemd... :lol: van asymmetrisch naar symmetrische 75-300 ohm impedantieaanpassing. En ja ik heb er ook wel wat gemaakt destijds, meer de richtantenne's voor dx.
Als je een dipooltje koopt zit er een spoeltje in de antenne die de aanpassing al doet.
Rob.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Belofte maakt schuld. En ik wist dat ik het nog ergens moest hebben (dat het dus de verhuizingen overleefd moest hebben).

De open dipool is eigenlijk een gebalanceerde antenne en het is eigenlijk zonde om de mantel te misbruiken als retour. Daarom, de 1:1 trafo:

Afbeelding

Het pijltje geeft in dit geval de richting aan bij een zendantenne en dan is het een unbal. Maar nu is het een balun omdat de richting nu van antenne naar tuner is. De tuner komt nu op de plaats van het pijltje. Er zijn twee lengtes coax nodig voor de balancering: een 1/4 lambda en een 3/4 lambda. Omdat er extra capaciteit ontstaat tov vacuum, moeten de lengtes wat worden ingekort. Dit gaat als volgt:

lambda = 299792458/89,5 MHz = 3,3496 meter
lambda/2 = 1,6748 meter
stel dikte van de staven 10 mm, dan volgt een verkorting uit deze grafiek:

Afbeelding

van ongeveer 0,94. Dus de totale lengte van de dipool wordt 1,6748*0,94 = 1,57 meter of tweemaal 79 cm per staaf.

De verkortingsfactor van RG-59 is 0,659 en dus moet de kwart-lambda coax 55 cm worden en de driekwart-lambda 166 cm. Dan is dipool netjes gebalanceerd aangesloten voor het gemiddelde van de twee frequenties die je opgaf (89,5 MHz).

Groet,
Jacco
Pjotr

Bericht door Pjotr »

De staven van een dipool moeten iets korter zijn dan 1/2 golflengte. Dat heet de verkortingsfactor zoals Jacco al aangaf en komt voort uit het feit dat de stroom in een staaf iets langzamer gaat dan een EM golf door de lucht.

Overigens zou ik geen RG59 voor een FM antenne gebruiken. De demping is daarvan doorgaans veel te hoog over meer dan een paar meter op die frequenties. Kun je beter 75 ohm antennecoax van de schotelboer voor halen.
Plaats reactie