Wat zijn goede units om in een TL te steken?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
rho

Wat zijn goede units om in een TL te steken?

Bericht door rho »

Na de laatste luisterdag in Breda heb ik toch wel weer zin om een speaker te bouwen, of tenminste eens wat ideetjes op te doen voor een mogelijk project.
Een TL heb ik nog nooit zelf ontworpen en ik weet eigenlijk ook niet goed waar ik kwa diverkeuze op moet letten. Daarbij heb ik nog geen software om ze te simuleren en heb ik geen ervaring met het interpreteren van simulatie-resultaten.

Wat me ook leuk lijkt is om een 5" breedbander in te zetten en die eerste orde te filteren rond 5 a 6 kHz en aan te vullen met een tweeter.
weidok

Re: Wat zijn goede units om in een TL te steken?

Bericht door weidok »

rho schreef:
.
Een TL heb ik nog nooit zelf ontworpen en ik weet eigenlijk ook niet goed waar ik kwa diverkeuze op moet letten. Daarbij heb ik nog geen software om ze te simuleren en heb ik geen ervaring met het interpreteren van simulatie-resultaten.

Wat me ook leuk lijkt is om een 5" breedbander in te zetten en die eerste orde te filteren rond 5 a 6 kHz en aan te vullen met een tweeter.
Lees dit eerst mmar eens van MJ King

http://www.t-linespeakers.org/design/MJ ... index.html
rho

Re: Wat zijn goede units om in een TL te steken?

Bericht door rho »

weidok schreef:
rho schreef:
.

Lees dit eerst mmar eens van MJ King

http://www.t-linespeakers.org/design/MJ ... index.html
Ik ben er mee bezig. :)
rho

Bericht door rho »

MathCad is geen freeware, of heb ik dat mis.

Zijn er misschien XLS-files waar ik TL's in kan simuleren?
sietse

Bericht door sietse »

eeuuhhhh, hum, zou zo'n programma het beter weten dan ikke..... :roll:
\:D/
Maar het is echt veel simpeler dan ik zelf ooit dacht. Ik zit dus dan ook helemaal niet te wachten op één of ander programma. Basjes kiezen de rest passend erbij in apart kastje,twee en halfweg, é voilá..... 8)
Heb je behang met roosjes, dan komme die van zelfs bij je op de luisterstoel zitte... :D
weidok

Bericht door weidok »

rho schreef:
MathCad is geen freeware, of heb ik dat mis.

Zijn er misschien XLS-files waar ik TL's in kan simuleren?

MathCad is inderdaad geen freeware
enkele leden op dit forum gebruiken Mathcad
Ajhorn (geen freeware) is ook heel goed !!!
Hornresponce moet ook TL kunnen simuleren
(freeware) maar daar ben ik nog niet achter

Met de Alignment tabellen van MJ king kom je al een heel eind..
Mijn link is alleen bedoeld om je te helpen een
woofer te kiezen... Ots tussen 0,3 - 0,7 ?
Fs zo rond de 30 hz en hoge BL factor
Vas niet te groot

Echt kritisch is mi het ontwerpen van een TL niet
De linelengte komt niet op 20 cm aan beter iets te kort dan te lang
denk ik....

Tony Gee heeft een mooi 2 weg TL ontwerp de Optimo ?
rho

Bericht door rho »

sietse schreef:
eeuuhhhh, hum, zou zo'n programma het beter weten dan ikke..... :roll:
\:D/
Maar het is echt veel simpeler dan ik zelf ooit dacht. Ik zit dus dan ook helemaal niet te wachten op één of ander programma. Basjes kiezen de rest passend erbij in apart kastje,twee en halfweg, é voilá..... 8)
Heb je behang met roosjes, dan komme die van zelfs bij je op de luisterstoel zitte... :D
Hmmm ik had echt wel een 2-weg in gedachten. Iets speciaals eigenlijk.
Als drivers had ik volgende in gedachten:
- Als laag/mid dacht ik aan de Cantare 5FR: Geen te lage Fs. Ik heb een redelijke room gain dus dat zou goed moeten komen. Daarbij heb ik een zeer klein luisterkamertje en luister ik op moderate luisterniveaus. Een reuze xmax is dus niet echt nodig.
- Als tweeter heb ik wel zin om eens de Sequerra SE MKII te proberen. Een conus-tweeter met mooie meetresultaten.
sietse

Bericht door sietse »

Tja, zou moeten kunnen. Ik heb geloof ik nog nooit een tweeweg TL gebouwd voorzover ik me herinner. Zal ik dus nu ook niet meer doen.
Mijn luisterruimte is ook beperkt, maar als een TL goed werkt hoeft het ook niet hard te staan. Dat is iets dat mij vooral opvalt zins ik twee en halfweg filter. Zowel de driepitters als de quadro's moeten niet hard maar kunnen het wel. En ik heb het volume zelf ook altijd op een bescheiden niveau staan en dat bevalt me prima.
weidok

Bericht door weidok »

rho schreef:
Hmmm ik had echt wel een 2-weg in gedachten. Iets speciaals eigenlijk.
Als drivers had ik volgende in gedachten:
- Als laag/mid dacht ik aan de Cantare 5FR: Geen te lage Fs. Ik heb een redelijke room gain dus dat zou goed moeten komen. Daarbij heb ik een zeer klein luisterkamertje en luister ik op moderate luisterniveaus. Een reuze xmax is dus niet echt nodig.
- Als tweeter heb ik wel zin om eens de Sequerra SE MKII te proberen. Een conus-tweeter met mooie meetresultaten.
Er is ook een hoorn ontwerp met die Cantara 5 FR
de Flomini...
(fs 63 hz ? iets lager zo rond 50 hz zou mooier zijn)

http://www.lautsprechershop.de/kundenpr ... /index.htm
redheinz

Bericht door redheinz »

Er is een mathcad viewer (mathcad explorer) waarmee je die sheets kan bekijken en runnen.
Die viewer is wel gratis. Ik heb die sheets van King ook....
rho

Bericht door rho »

Hmmm, blijkbaar kan die Cantare FR5 niet echt goed tegen een stootje tegen z'n Fs aan. Dat is misschien toch niet zo veilig, ook in een kleine kamer.
Een iets lagere Fs zou inderdaad leuker zijn.
rho

Bericht door rho »

redheinz schreef:
Er is een mathcad viewer (mathcad explorer) waarmee je die sheets kan bekijken en runnen.
Die viewer is wel gratis. Ik heb die sheets van King ook....
Ah, OK. Dan moet ik eens op zoek gaan.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Rik,

voor TL berekening / simulatie zou je eens met AJHorn moeten spelen.

Zeer eenvoudig programma en de simulaties benaderen de realiteit.

Voor één keer kan ik het hier niet met Sietse eens zijn.
Try and eroor, dat was vroeger.
Vandaag gebruik je één van de simulaties, en nu dus ook voor TL's.

Voor ik AJHorn had bouwde ik TL's op basis van de klassieke engelse theorie van Bailey en consoorten. Die ontwerpen waren zeker niet verkeerd in het laag.
Ik heb AJHorn aangekocht van zodra het beschikbaar was. Daarmee heb ik nu toch zo'n dikke 10 sets gebouwd. Ik ben van mening dat ik het resultaat van deze ontwerpen niet zonder simulatiesoftware had kunnen bereiken.

AJHorn is niet gratis. Je mag mijn pakket op mijn PC steeds komen gebruiken. Ik geef de code echter niet af uit respect voor AJHorn.

Die spreadsheet van King heb ik ooit ook geprobeerd, maar dat staat voor mij zowat gelijk als een frontplaat leren tekenen met een 3D autocad programma. Dat is dus niet voor mij weggelegd.

Over je ontwerp zelf. Ik zou zelf geen TL inzetten in een 2 weg systeem en zeker niet als full range. Gewoon omdat er teveel ongewenste geluiden (middengebied) in die lijn zit.
Wat ik ooit heb overwogen is een korte en sterk tapered TL met een Passieve straler in de uitgang.
Groeten,
Ed.
rho

Bericht door rho »

Wegens tijdelijk zwaar tekort aan vrije tijd zal het speakerbouwen op een erg laag pitje draaien. Later pak ik de draad misschien weer op.
Plaats reactie