Bult in frequentiecurve elimineren

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
D.A.R.R.Y.L.
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 21 feb 2005, 0:35

Bult in frequentiecurve elimineren

Bericht door D.A.R.R.Y.L. »

Beste mensen,

Ben bezig om filter van een speakerconcept uit de jaren 80 te redesignen.
Heb hem al aardig strak gekregen, maar een vervelende bult van 5dB rond de 1200Hz in de middentoon frequentiecurve krijg ik niet weg.
Rare is dat als ik een parallel notch filter ontwerp en deze plaats in de signaalweg van de twee middentoners (D'Appolito) er niets gebeurd (metingen met Hobbybox) Rara hoe kan dat?
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Hoe meet je dan, afstand etc? Kan die bult geen gevolg van reflecties zijn?
Rob.
D.A.R.R.Y.L.
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 21 feb 2005, 0:35

Bericht door D.A.R.R.Y.L. »

Ik meet op 2 meter afstand, op de tweeter as.
De bult is er zowel op 0° als op 20°.
Ik heb ook gedacht aan baffle difractie, maar heb even twee extreem grote
mdf platen gebruikt om de baffle soort van infinite te maken. Idem, weer de bult. Ik zal anders eens curve posten uit hobbybox; meetpc staat in de box, dus ff usb-key-en naar de laptop ;-)

En meetopstelling kan het niet zijn, omdat ik reeds meerdere speakers heb afgestemd en gemeten, waar deze bult niet optrad (zegt niet alles natuurlijk; maar wel iets).
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Heb je de elektrische transferfunctie al eens gemeten? M.a.w. doet het filter datgene wat je denkt dat het moet doen.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”