Pagina 1 van 4

Artemis, klein tweeweg boekenplank model met Vifa bezetting.

Geplaatst: wo 16 mei 2007, 17:00
door Edo
Tijd voor rustig aan te beginnen met een klein volgend projectje.
Aangezien ik vanwege de zwangerschap en geboorte van mijn tweede dochter best veel wakker was (gaap) zat ik al een tijdje te broeden op wat nieuws. Gewoon voor de fun.

En wat kwam eruit:
2-weg boekenplankmodelletje met Vifa units, met de naam Artemis.

Artemis beschermde alle kleine kinderen totdat ze groot zijn. Vond het wel toepasselijk met de baby, dus vandaar deze naam.

De units die ik ga gebruiken zijn een Vifa P13WH-00-08 woofertje wat ik nog had liggen onder laagje stof op de plank en een Vifa XT25 mini uitvoering. (XT25SC70/90-04)

Afbeelding

Afbeelding

Model wordt niet echt bijzonder, alleen dat ook hier weer de zijkanten wat gebogen naar achter lopen, dus beetje zoals Thesis. Alleen (voorlopig) nog geen leer op de voorkant.
Aangezien de kast klein blijft wordt de afwerking (waarschijnlijk) fineer van de Thujaboom...de wortels ervan.
Maar goed, da's voor later. Eerst de kast maar eens.
Moet even weg nu, maar zal vanavond de eerste foto's even posten.

Geplaatst: wo 16 mei 2007, 18:17
door mipo
Thuja-fineer .. ook erg toepasselijk !

Geplaatst: wo 16 mei 2007, 18:30
door Walt
Leuk woofertje, ik gebruik hem zelf ook samen met een Scan Speak 9900. Ben benieuwd op wat voor kast je gaat uitkomen.

Groeten Walter

Geplaatst: wo 16 mei 2007, 19:50
door mikekiwi
Interessant...wat gaan de afmetingen worden??? En komen ze zondag al mee? :D

Geplaatst: wo 16 mei 2007, 20:06
door Edo
mipo schreef:
Thuja-fineer .. ook erg toepasselijk !
Zeker... :)

mikekiwi schreef:
Interessant...wat gaan de afmetingen worden??? En komen ze zondag al mee? :D
Zal ik vanavond even plaatsen met de foto's.

Geplaatst: wo 16 mei 2007, 21:31
door Edo
De kast zal en inhoud hebben van 5 liter.
26 cm hoog, 18 breedt aan de voorkant, 12 cm breedt aan de achterkant en 22cm diep.

Geplaatst: wo 16 mei 2007, 21:33
door Edo
Ohja, en ook hier weer 5 lagen hobbyplex per zijkant.

Geplaatst: wo 16 mei 2007, 21:43
door mikekiwi
jeetje...de gang zit er lekker in... Erg nieuwsgierig naar de uitkomst, dit is ook ongeveer de maat die ik uiteindelijk in de woonkamer zou willen hebben, vandaar...

Geplaatst: wo 16 mei 2007, 21:48
door Edo
Vroeger ging het plaatje voor plaatje. Vanmiddag 5 platen in 1 keer. Ging prima. Morgen helaas geen tijd, maar vrijdag weer twee kanten doen.

@mikekiwi: Je woont in de buurt, dus als ze klaar zijn ...........

Geplaatst: wo 16 mei 2007, 21:57
door Edo
mipo schreef:
Thuja-fineer .. ook erg toepasselijk !
Thuja heet ook wel "levensboom" n.l.

Geplaatst: do 17 mei 2007, 0:28
door Jasper Joppe Geers
Ok dan!

Onder het motto; 'bouw je blauw!'.. Wie het snelst een speaker kan bouwen.. haha.. Ter land, ter zee, en in de lucht!

Maar ik ben weer zeer benieuwd waarmee je ons gaat verassen Edo!
Een lekker klein compact modelletje zo te zien?

Groeten uut Skendel!

JJ

Geplaatst: do 17 mei 2007, 13:17
door Aziz
Ik vraag me nu al een hele tijd af hoe je nu de inhoud berekent van een kast met van die "ronde" zijkanten zeg maar. Is daar een truukje of programmatje voor, of gaat dat met ingewikkelde formule's?

Geplaatst: do 17 mei 2007, 13:20
door Jasper Joppe Geers
Aziz schreef:
Ik vraag me nu al een hele tijd af hoe je nu de inhoud berekent van een kast met van die "ronde" zijkanten zeg maar. Is daar een truukje of programmatje voor, of gaat dat met ingewikkelde formule's?
Wat ik meestal doe is de bovenkant van zo'n ontwerp uittekenen op ruitjes papier van 1 cm, en dan doodleuk de vierkantjes tellen. Dan maak je ook een globale schatting van de vierkantjes die er buiten of binnen vallen, daar neem je het gemiddelde van. Dat tel je dan bij elkaar op en ga je er vervolgens mee rekenen. Ik geloof dat Edo ongeveer ook deze methode hanteert...

Geplaatst: do 17 mei 2007, 18:07
door b_force
Alweer een project Edo ?

Heb je niks beters te doen :P

Leuk man, ben benieuwd :)

Geplaatst: do 17 mei 2007, 18:36
door Mike.M
Dit ga ik ook volgen een mooie monitor vind ik altijd leuk.

Mooi werk Edo.

Geplaatst: do 17 mei 2007, 19:22
door Wijx
Aziz schreef:
Ik vraag me nu al een hele tijd af hoe je nu de inhoud berekent van een kast met van die "ronde" zijkanten zeg maar. Is daar een truukje of programmatje voor, of gaat dat met ingewikkelde formule's?
Ik teken het in Autocad en dan heb je met 1 druk op de knop het oppervlak en dat dan keer de hoogte. Kan ook in 1 keer trouwens maar zo kan ik varieren in hoogte of diepte

Geplaatst: do 17 mei 2007, 19:34
door SARK
Wijx schreef:
Ik teken het in Autocad en dan heb je met 1 druk op de knop het oppervlak en dat dan keer de hoogte. Kan ook in 1 keer trouwens maar zo kan ik varieren in hoogte of diepte
Zelfde geldt voor SketchUp.

Geplaatst: do 17 mei 2007, 19:38
door Edo
Aziz schreef:
Ik vraag me nu al een hele tijd af hoe je nu de inhoud berekent van een kast met van die "ronde" zijkanten zeg maar. Is daar een truukje of programmatje voor, of gaat dat met ingewikkelde formule's?
Heeel ingewikkeld. Niet met computers of ingewikkelde software, maar alles uit het hoofd. Oftwel uittekenen, vierkantjes tellen en dat keer de hoogte... :)
Wat Jasper Joppe al schreef. Valt wel mee dus.
b_force schreef:
Alweer een project Edo ?

Heb je niks beters te doen :P

Leuk man, ben benieuwd :)

Ja hoor genoeg dingen te doen, maar ja, moet ook een beetje hobbyen om rust te vinden toch? Dus wat dat betreft geen hoogstaand, baanbrekend of vernieuwend concept, maar gewoon klein tweeweg met beetje afwijkende vorm. Leuk, betaalbaar (resthout uit de schuur) en je blijft van de straat zal ik maar zeggen.

Geplaatst: do 17 mei 2007, 20:24
door Joost
Prachtig fineer Edo! :wink:

Geplaatst: do 17 mei 2007, 20:53
door Edo
Tsja, birdeye maple was een tijd in (zag het heeel veel) en dit lijkt erop, alleen net wat anders.
Oh, en wat ook meespeelde is dat het maar een klein kastje is....redelijk duur spul in kleine plaatjes.

Afbeelding

Geplaatst: do 17 mei 2007, 21:59
door Jasper Joppe Geers
Hoe laag denk je te kunnen komen trouwens met die woofer en 5 liter inhoud?

Geplaatst: do 17 mei 2007, 22:30
door Edo
70..75 Hz ongeveer.

Geplaatst: vr 18 mei 2007, 13:30
door Edo
Na een nachtje rust (en uitharden van de lijm) aan kastje twee begonnen.
Ondertussen wil dochter wel even helpen met het schuren.

Geplaatst: vr 18 mei 2007, 13:41
door b_force
jaja, de vrouwen het werk laten doen :P

Heb je goed voor elkaar :D

(jeetje je zet dat ook snel in elkaar... )



trouwens, volgens de datasheet loopt dat tweeter off-axis wel hard af.
Hoe ga je dat oplossen ?

Geplaatst: vr 18 mei 2007, 13:46
door Jasper Joppe Geers
Die heeft gouden handjes zo te zien! :)

Bij B&W laten ze trouwens net zo goed de kasten schuren door vrouwenhanden alvorens het wordt gefineerd. Ik bedoel maar.. ;)