reparatie d.m.v coaten D-28/2 mogelijk (Dynaudio)?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Salamander

reparatie d.m.v coaten D-28/2 mogelijk (Dynaudio)?

Bericht door Salamander »

Ik heb al een tijdje (een maand) de Dynaudio's van Dirk geleend en die zijn in de afgelopen jaren behoorlijk gebruikt.
Het resulteerde in dome's die er uit zien als een boterham-zakje.

Is dit te repareren? (met bv. coating?)

Het maakt verschil uit, omdat ik er nieuwe van een andere vriend in heb geplaatst.
Nu wil ik iets terug doen voor het lenen en als het betaalbaar gerepareerd kan worden zou dat erg tof vinden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Salamander op di 08 mei 2007, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Vervang drivers zijn te koop bij de reguliere zelfbouw zaken bij inlevering van de oude driver. Je kunt ook gewoon de stofzuigermond er voorzicht voor houden (in de laagste stand) en dan ploept ie zo weer teug in zijn oude vorm! :) Een zuigzoen werkt ook, mits niet te nat.
Salamander

Geenius schreef:
Vervang drivers zijn te koop bij de reguliere zelfbouw zaken bij inlevering van de oude driver. Je kunt ook gewoon de stofzuigermond er voorzicht voor houden (in de laagste stand) en dan ploept ie zo weer teug in zijn oude vorm! :) Een zuigzoen werkt ook, mits niet te nat.
Als het op een zuigzoen aan komt is deze D28 een echte slet.
Beter dan dit wordt hij niet meer, net als een colablikje, 1 a 2 keer kun je hem uit deuken en daarna is het echt blijvend vervormd.

Ik heb in m'n achterhoofd een idee om bv. coating erop te spuiten en dan met bv. de stofzuiger de max bolling forseren totdat de coating is uitgehard.

Kan dit?

Of veranderd dit de klank.
richard

Bericht door richard »

Hoe komt dat ding er zo uit te zien? Nieuwsgierige kindervingertjes, lastige pubers of 'foute' volwassenen die het pulken niet kunnen laten.

Je zou de coating met stofzuigermethode kunnen proberen, op deze manier is er toch weinig eer aan te behalen. En een vervangend exemplaar aanschaffen kan altijd nog. Ik denk wel dat de coating de parameters wel iets kan wijzigen, maar misschien valt het mee.
Misschien is het ook een idee om de dome via de achterzijde uit te deuken met een klein ballonnetje o.i.d. en de te coaten dome hiermee te ondersteunen terwijl de coating uithardt.

Als het coaten succesvol is, zou ik de andere ook onder handen nemen om links en rechts in ieder geval gelijk te houden.
Salamander

richard schreef:
Hoe komt dat ding er zo uit te zien? Nieuwsgierige kindervingertjes, lastige pubers of 'foute' volwassenen die het pulken niet kunnen laten.

Je zou de coating met stofzuigermethode kunnen proberen, op deze manier is er toch weinig eer aan te behalen. En een vervangend exemplaar aanschaffen kan altijd nog. Ik denk wel dat de coating de parameters wel iets kan wijzigen, maar misschien valt het mee.
Misschien is het ook een idee om de dome via de achterzijde uit te deuken met een klein ballonnetje o.i.d. en de te coaten dome hiermee te ondersteunen terwijl de coating uithardt.

Als het coaten succesvol is, zou ik de andere ook onder handen nemen om links en rechts in ieder geval gelijk te houden.
Nou dat kapot gaan kwam door feestjes en dolle avonden in alle stadia waarbij mensen van de ene kant van de kamer naar de andere kant knalden/vielen/strompelden zonder ook maar enig benul te hebben van Dynaudio D28/2
Niet dat er niet genoten werd van de muziek (de plaatjes, drumcomputers distotion's, instrumenten en de eeuwig rondzoemende ruis), maar het was
gewoon een dolle periode, waarbij ik met zekerheid kan zeggen dat de combinatie buiten de tweeter om erg hufterproof is.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

is het niet mogelijk om de unit te openen en de dustcap langs achter uit te duwen
audioot
Salamander

audioot schreef:
is het niet mogelijk om de unit te openen en de dustcap langs achter uit te duwen
audioot
Verrek, ja tuurlijk kan dat, wat stom zeg.
Nouja het veranderd niet veel aan de huidige vorm, maar het maakt het coaten wel makkelijker.
Ik had dat van dat coaten gister achter het forum bedacht, en soms wordt ik iet wat makkelijk qua inventievieteit, door de talrijke informatie die me door het forum ter beschikking staat.

Maar goed het membraam is los, uit de magneet, en ik kan er van achter bij.
Rest mij de vraag: "welke coating geeft het minste verandering"?

En is er mischien een andere oplossing m.b.t. coating om de vorm terug te krijgen (dus een ander soort hardend materiaal)?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Misschien is de huidige couting wat op te warmen zodat het wat vloeibaarder wordt. Ik zeg maar wat, in lauw water ofzo? (NIET MET EEN VLAMMETJE ERBIJ OFFCOURSE!!)

Wowly
Salamander

Wowly schreef:
Misschien is de huidige couting wat op te warmen zodat het wat vloeibaarder wordt. Ik zeg maar wat, in lauw water ofzo? (NIET MET EEN VLAMMETJE ERBIJ OFFCOURSE!!)

Wowly
Nou t'is een idee, jammer echter van dat vlammetje, ik had m'n autogeen lasapparaat net aan gezet, ... ???

Is het met de fohn niet wat direkter controleerbaar, omdat je snel en plaatselijk kunt reageren?

En is coating dan harsachtig?
Ik bedoel is het niet een soort van laklaag met bep. eigenschappen die eenmalig opdroogd?

Waar is zo'n Dometweeter uberhaupt van gemaakt?
Zit er van origine wel coating op.

Als ik het zo analyseer, ziet ik een metaal achtig gaas met een flinterdun membraam erover.
Als dit zo is dan is de ene keer het gaas gedeukt en de andere keer het flinterdunne membraam vervormd.

Als ik er zo over nadenk heeft de coating dan betrekking op de dunne laag en dat moet dan ook het gaas rechttrekken, ... hmm.

Praat ik nu onzin?
richard

Bericht door richard »

Wowly schreef:
Misschien is de huidige couting wat op te warmen...in lauw water ofzo?
Ik zou de dome niet nat maken, dat ding is van een of ander geïmpregneerd textiel, waarschijnlijk zijde.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Waarom bel je niet ff met audiocomponents. Die lui nemen alle tijd voor en zijn best service gericht (tenminste bij mij wel). Ze zullen vast weten waar het van gemaakt is toch?

Wowly
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

is zeker van gecoat textiel maar weet niet welke coating het is
mss toch proberen met de haardroger maar dan wel heel voorzichtig en de nodige tijd nemen volgens mijn bescheiden mening
greetz
audioot
Citizen Kane

Bericht door Citizen Kane »

Ik zou gewoon zelf de stofkap (dat is teminste wat je met Dome bedoelt neem ik aan) eraf snijden en er een nieuwe op plaatsen.

Je hebt al een nieuwe dome voor een paar euro. vraag om een kunststof dome als ze die hebben, karton deukt zo weer in.

Hier in Leeuwarden hebben ze ze op voorrad bij een radio en electronica zaak. Daar repareren ze ook, maar ik doe dat liever zelf. Scheelt me geld en doe ik ook nog wat ervaring op. is niet een moeilijk klusje.
SARK

Bericht door SARK »

Citizen Kane schreef:
Ik zou gewoon zelf de stofkap (dat is teminste wat je met Dome bedoelt neem ik aan) eraf snijden en er een nieuwe op plaatsen.

Je hebt al een nieuwe dome voor een paar euro. vraag om een kunststof dome als ze die hebben, karton deukt zo weer in.

Hier in Leeuwarden hebben ze ze op voorrad bij een radio en electronica zaak. Daar repareren ze ook, maar ik doe dat liever zelf. Scheelt me geld en doe ik ook nog wat ervaring op. is niet een moeilijk klusje.
Nope, niet doen :!:
Ik denk dat jij de stofkap van een woofer bedoelt, die kun je vrij eenvoudig vervangen door de oude er af te snijden. Het gaat hier om een tweeter, de dome is de luidspreker ... dat gaat nooit goedkomen als je die er afsnijdt.
Citizen Kane

Bericht door Citizen Kane »

SARK schreef:
Nope, niet doen :!:
Ik denk dat jij de stofkap van een woofer bedoelt, die kun je vrij eenvoudig vervangen door de oude er af te snijden. Het gaat hier om een tweeter, de dome is de luidspreker ... dat gaat nooit goedkomen als je die er afsnijdt.
Inderdaad. Ik had ook het idee dat de originele poster dat bedoelde. Ik zie hier alleen maar een donker vlak op die foto dus ik was in de veronderstelling dat het om de woofers ging.

Maar je hebt gelijk als het om de tweeters gaat. Ik zou dan op zoek gaan naar vervangende units. Of het spul bij een reparateur inleveren. In bedum (Gr) zit total speaker repair (googlen) en in Follega (Fr) zit Audiolab (www.speakerreparatie.nl). Misschien in de rest van het land nog meer, maar deze leveren gegarandeerd kwaliteit (tegen een prijs natuurlijk).

Denk dat je daar je meeste waar voor je geld gaat. Met impregneermiddel en een stofzuiger loop je het risico dat je de dome nog meer beschadigd omdat de scheuren en deuken de dome alleen maar zwakker gemaakt hebben.
Yannick

Bericht door Yannick »

Hier ook even mijn ondeskundige mening..

Als je nou bij de achterkant van het dome-pje kan komen wat ik begreep uit je verhaal, dan zou het kunnen werken om een soort mal te maken in de vorm van de dome.. Dan de fohn erop, en dan met een stukje hout met iets van vilt o.i.d. aanduwen in de originele vorm. Zou dit in iedergeval wel proberen als laatste poging.

Wel heb ik voor de mensen die net als ik een zwarte vlek als foto zagen even een opgelichte versie bijgeleverd!

Groeten, Yannick.
Bijlagen
img0028zs9.jpg
v-bro

Bericht door v-bro »

Een plakbandje wil ook wel eens helpen (gaffer bijv...) even er voorzichtig tegenaan plakken en trekken maar.

Stofzuigers willen nog wel eens het hele membraan (met spreekspoel en al) eruit zuigen! Nooit doen bij tweeters! :!:

Toen iemand op mijn softdomes voor in de auto ging zitten (Monacor DT-25S) heb ik met een vlammetje (klein gasbrandertje op afstand...) de laatste kreukels er toch uit gekregen :wink: gewoon voorzichtig even vluchtig eroverheen...maar een fohn lijkt me ook wel ok

Een nieuw membraan is natuurlijk beter, maar zal wel prijzig zijn of niet leverbaar...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

stofzuiger methode werkt best goed, enkel moet je wel de zuigkracht regelen (dan wel met de stofzuiger zelf, of met een lucht klepje op de slang).

Nooit voluit beginnen idd, kan best link zijn.

Wat ook nog een methode is idd tape.
Of, maar dat kost het meeste werk, proberen de tweeter te demonteren.
Er zijn zat tweeters die makkelijk uit elkaar te halen zijn, echter is dat niet bij elk model zo (ivm met lijm, schroeven etc etc).
SARK

Bericht door SARK »

b_force schreef:
Er zijn zat tweeters die makkelijk uit elkaar te halen zijn, echter is dat niet bij elk model zo (ivm met lijm, schroeven etc etc).
Veel tweeters zijn uit elkaar te halen maarrrrr ..... eerst even met grote vriend Google uitzoeken of er position guides (weet even geen Nederlandse benaming hiervoor) aanwezig zijn die er voor zorgen dat de spreekspoel perfect in de luchtspleet wordt geplaatst. Er zijn namelijk ook (Dynaudio) tweeters waarbij het plaatsen van de dome/spreekspoel combi "met de losse hand" moet gebeuren, hardstikke makkelijk als je in de fabriek bezig bent maar hoe dat thuis gedaan moet worden zonder de juiste apparatuur :?:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

dat bedoel ik dus met tweeter die NIET makkelijk demonteerbaar zijn :wink:
Salamander

Zo, daar ben ik weer!
Jemig wat een reacties!
Effe allemaal antwoorden plaatsen.
Ik heb Dynaudio opgebelt, en die vertelde mij dat je gewoon vervangende units moet kopen ... jaja.
En toen kwam weer het treur verhaaltje dat ze zo graag wilden hebben dat er geen zelfbouwunits meer op de markt waren, maar goed.
Als ik ze inruil kost het me 95euro per unit, is te doen als je ze ze bezit.
Een andere coating werd geen antwoord op gegeven.
Vervangende dome is voor hun te duur.

Maar ik ga het nu als volgt proberen.
Ik ben nog op zoek naar de juiste maat looie knikker.
Deze geleid de warmte van de fohn over het hele oppervlak van de dome en zal tevens fungeren als mal.
Ik kan de dome makkelijk demonteren (zie. de schroefjes), maar ik denk dat ik wel de (laat maar even zeggen) de zuiger op de zelfde manier weer moet worden gemonteerd i.v.m. slijtage.

En als dit niet lukt dan ga ik toch naar coating kijken want vorige week hadden we een gastcollege over composiet en de gebruikte harders m.b.t. stijfheid er is hier veel mogelijk en ik denk meer dan de visaton coatings, en tja dat zal het geheim dan ook wel zijn van ieder merk op zich.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

idd gewoon proberen, inruilen kun je altijd nog!

Wowly
richard

Bericht door richard »

Wowly schreef:

Wowly
Of vervangen door een betere?
De D28/2 koste 2 jaar geleden nieuw zo'n € 79,-- (zonder inruil), Anno 2007 is €95,-- met inruil toch een forse prijsstijging. Ik denk dat die uitzuigers bij Dynaudio toch wel wat misbruik maken van hun monopoliepositie, misschien aangifte doen bij Nelie?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Marktplaats in de gaten houden. Daar zijn met kleine regelmaat mooie dynaudio-units te koop.

Wowly
Salamander

richard schreef:
Wowly schreef:

Wowly
Of vervangen door een betere?
De D28/2 koste 2 jaar geleden nieuw zo'n € 79,-- (zonder inruil), Anno 2007 is €95,-- met inruil toch een forse prijsstijging. Ik denk dat die uitzuigers bij Dynaudio toch wel wat misbruik maken van hun monopoliepositie, misschien aangifte doen bij Nelie?
Hmmm....? ligt dat niet aan het type?
Ze vroegen nl. heel expleciet naar de code.
Plaats reactie