rotel ra 840bx2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mipo

rotel ra 840bx2

Bericht door mipo »

Vandaag op de kop getikt samen met een defecte rt850 tuner.

Een paar dingen niet helemaal in orde.

Een kanaal valt steeds uit. Potmetertje besproeit met tuner cleaner en lijkt nu weg.
Tweede probleem(pje), het ene kanaal speelt wat luider dan het andere.

Dan de tuner. Er is wel signaal naar de vertsterker maar heel zwak, daarnaast een kapotte "voorkeurszender-unit" ; vindt ik niet zo'n ramp, de
"up-down tuning" modus doet het wel. Maar weer niet de auto-tuning.

Toch zou ik graag proberen alles zelf te repareren.

Ik zie dit gelijk als een oefen-project en wil gelijk onderdelen vervangen
die normaal gesproken aan vervanging toe zijn. ( van eenvoudig naar moelijker )
Graag advies. Hieronder wat foto's. Close ups indien gewenst.
Bijlagen
rotel 840.jpg
rotel rt850.jpg
mipo

Bericht door mipo »

Een kanaal blijft toch wegvallen. Tuner spray is blijkbaar niet genoeg.
Is het lastig om de potmeter te vervangen en waar moet ik dan opletten e.d. ?

Ik ga er gemakshalve van uit dat het alleen aan de volume potmeter ligt want als ik aan de knop rommel valt het kanaal weg of komt even terug.

max.
Nijn

Bericht door Nijn »

Hoi Mipo,

Dat kan inderdaad wel aan de volume potmeter liggen, als die erg gaar is. Mocht je hem willen gaan vervangen, zul je hem in ieder geval los moeten solderen en daarvoor moet vaak front los van de kast. Hoe moeilijk dat in dit geval is weet ik niet, maar meestal valt het wel mee.

Waar je verder op moet letten als je een vervangende potmeter zoekt is de weerstand van het ding (bv 10 kOhm) en of ie lineair of logaritmisch is. Daarnaast staat me bij dat in deze rotel serie de balans wordt geregeld door de potmeter voor het linker en rechterkanaal t.o.v elkaar te verdraaien. Als dat het geval is, lijkt me dat je dit voor je nieuwe potmeter ook wilt hebben.

Groeten,
Martin

P.S. Als je 'echt heel handig' bent, wil het soms mogelijk zijn de potmeter, als eruit gesoldeerd is, uit elkaar te halen en met het handje schoon te maken. Dit is echter meestal een rotwerkje.
mipo

Bericht door mipo »

He Martin

Dank voor je reactie.

Het is inderdaad een balans-volume potmeter.
Er staat op 20kax2.
Ik zie niet zo gauw hoe ik m van het chassis los kan halen; hij zit niet met een boutje bevestigd zoals je nog wel eens tegenkomt, geloof ik.

Moet ik de knop lostrekken ?

Groet, Max.
Bijlagen
volume.jpg
alps 20kax2.jpg
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

20k = 20k Ohm potmeter. ax2? geen idee wat dat betekent. Je zou eens bij elektronica sites kunnen zoeken naar het type. De knop zal je er voorzichtig af moeten trekken en als dat lastig gaat met een schroevendraaier er tevens voorzichtig omhoog wippen.

Let er verder bij op dat die potmeter op een PCB zit. Als je deze los soldeert, pas dan op dat je de print niet per ongeluk kapot maakt.
mipo

Bericht door mipo »

Ok, knop is los. En zit toch gewoon vast met een boutje aan het chassis.
P.S. Als je 'echt heel handig' bent, wil het soms mogelijk zijn de potmeter, als eruit gesoldeerd is, uit elkaar te halen en met het handje schoon te maken. Dit is echter meestal een rotwerkje
Heb ik wel eens gedaan; alle lipjes los en omhulsel van de pot af, maar daarna weer terug strak eromheen is heel lastig. Trouwens, zoals je kan zien is een deel van het stiftje afgebroken en moet er eigenlijk gewoon een nieuwe in.
Ik heb ook even op de site van Alps gekeken maar kan daar niet een balans volume potmeter terugvinden.
Nijn

Bericht door Nijn »

Volgens mij wil ax2 zeggen dat ie logaritmisch is... correct me if I'm wrong. En digidoo heeft helemaal gelijk, sommige printplaten zijn niet zo goed bestand tegen veel warmte, dan laat het koper los.

Ik zou eerlijk gezegd niet zo weten waar je een zelfde potmeter gaat vinden, misschien gewoon de lokale elektroboer een keertje proberen? (Of wil je persee een alps blue velvet erin zetten..?)

Martin
mipo

Bericht door mipo »

Ik ga een dezer dagen wel een keer langs bij een electronica-zaak bij mij om de hoek.
Of de printplaat ertegen bestand is, tja, weet ik ook niet.

Groet, Max.
markje

Bericht door markje »

x2 wil zeggen dat ie 2 aparte loopvlakken heeft, a is dacht ik logaritmisch. Kan haast niet missen, volume is logaritmisch. Voor de zekerheid even op een andere pot kijken, het staat er eigenlijk altijd op.

Groeten Mark
mipo

Bericht door mipo »

Nog even terugkomend op de potmeter: ik heb een potmeter uit een defect apparaat gehaald met de waarde 50 k ohm bx 2. Kan ik deze ook gebruiken ?
Nijn

Bericht door Nijn »

Volgens mij staat de b voor lineair (itt logaritmisch), dus dat kun je niet zo zonder verschil verwisselen.

Groetjes,
Martin
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

20k of 50k is nogal een verschil.

Ik raad je aan een nieuwe te kopen. Dit zijn de kosten niet.
Bijvoorbeeld Conrad heeft een breed asortiment.
markje

Bericht door markje »

20k of 50k maakt weinig uit, maar lineair en logaritmisch wel; je kunt een lineaire wel monteren, maar je hebt dan maar op een heel klein stukje regelbereik, niet handig dus.

Gewoon meenemen naar de electroboer en dezelfde halen. Desnoods een ALPS en op zijn kop monteren en met draden naar de print.

Groeten Mark
mipo

Bericht door mipo »

Ok duidelijk, bedankt zover.
Plaats reactie