rotel ra 840bx2
Moderator: Beheerdersteam
rotel ra 840bx2
Vandaag op de kop getikt samen met een defecte rt850 tuner.
Een paar dingen niet helemaal in orde.
Een kanaal valt steeds uit. Potmetertje besproeit met tuner cleaner en lijkt nu weg.
Tweede probleem(pje), het ene kanaal speelt wat luider dan het andere.
Dan de tuner. Er is wel signaal naar de vertsterker maar heel zwak, daarnaast een kapotte "voorkeurszender-unit" ; vindt ik niet zo'n ramp, de
"up-down tuning" modus doet het wel. Maar weer niet de auto-tuning.
Toch zou ik graag proberen alles zelf te repareren.
Ik zie dit gelijk als een oefen-project en wil gelijk onderdelen vervangen
die normaal gesproken aan vervanging toe zijn. ( van eenvoudig naar moelijker )
Graag advies. Hieronder wat foto's. Close ups indien gewenst.
Een paar dingen niet helemaal in orde.
Een kanaal valt steeds uit. Potmetertje besproeit met tuner cleaner en lijkt nu weg.
Tweede probleem(pje), het ene kanaal speelt wat luider dan het andere.
Dan de tuner. Er is wel signaal naar de vertsterker maar heel zwak, daarnaast een kapotte "voorkeurszender-unit" ; vindt ik niet zo'n ramp, de
"up-down tuning" modus doet het wel. Maar weer niet de auto-tuning.
Toch zou ik graag proberen alles zelf te repareren.
Ik zie dit gelijk als een oefen-project en wil gelijk onderdelen vervangen
die normaal gesproken aan vervanging toe zijn. ( van eenvoudig naar moelijker )
Graag advies. Hieronder wat foto's. Close ups indien gewenst.
Hoi Mipo,
Dat kan inderdaad wel aan de volume potmeter liggen, als die erg gaar is. Mocht je hem willen gaan vervangen, zul je hem in ieder geval los moeten solderen en daarvoor moet vaak front los van de kast. Hoe moeilijk dat in dit geval is weet ik niet, maar meestal valt het wel mee.
Waar je verder op moet letten als je een vervangende potmeter zoekt is de weerstand van het ding (bv 10 kOhm) en of ie lineair of logaritmisch is. Daarnaast staat me bij dat in deze rotel serie de balans wordt geregeld door de potmeter voor het linker en rechterkanaal t.o.v elkaar te verdraaien. Als dat het geval is, lijkt me dat je dit voor je nieuwe potmeter ook wilt hebben.
Groeten,
Martin
P.S. Als je 'echt heel handig' bent, wil het soms mogelijk zijn de potmeter, als eruit gesoldeerd is, uit elkaar te halen en met het handje schoon te maken. Dit is echter meestal een rotwerkje.
Dat kan inderdaad wel aan de volume potmeter liggen, als die erg gaar is. Mocht je hem willen gaan vervangen, zul je hem in ieder geval los moeten solderen en daarvoor moet vaak front los van de kast. Hoe moeilijk dat in dit geval is weet ik niet, maar meestal valt het wel mee.
Waar je verder op moet letten als je een vervangende potmeter zoekt is de weerstand van het ding (bv 10 kOhm) en of ie lineair of logaritmisch is. Daarnaast staat me bij dat in deze rotel serie de balans wordt geregeld door de potmeter voor het linker en rechterkanaal t.o.v elkaar te verdraaien. Als dat het geval is, lijkt me dat je dit voor je nieuwe potmeter ook wilt hebben.
Groeten,
Martin
P.S. Als je 'echt heel handig' bent, wil het soms mogelijk zijn de potmeter, als eruit gesoldeerd is, uit elkaar te halen en met het handje schoon te maken. Dit is echter meestal een rotwerkje.
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
20k = 20k Ohm potmeter. ax2? geen idee wat dat betekent. Je zou eens bij elektronica sites kunnen zoeken naar het type. De knop zal je er voorzichtig af moeten trekken en als dat lastig gaat met een schroevendraaier er tevens voorzichtig omhoog wippen.
Let er verder bij op dat die potmeter op een PCB zit. Als je deze los soldeert, pas dan op dat je de print niet per ongeluk kapot maakt.
Let er verder bij op dat die potmeter op een PCB zit. Als je deze los soldeert, pas dan op dat je de print niet per ongeluk kapot maakt.
Ok, knop is los. En zit toch gewoon vast met een boutje aan het chassis.
Ik heb ook even op de site van Alps gekeken maar kan daar niet een balans volume potmeter terugvinden.
Heb ik wel eens gedaan; alle lipjes los en omhulsel van de pot af, maar daarna weer terug strak eromheen is heel lastig. Trouwens, zoals je kan zien is een deel van het stiftje afgebroken en moet er eigenlijk gewoon een nieuwe in.P.S. Als je 'echt heel handig' bent, wil het soms mogelijk zijn de potmeter, als eruit gesoldeerd is, uit elkaar te halen en met het handje schoon te maken. Dit is echter meestal een rotwerkje
Ik heb ook even op de site van Alps gekeken maar kan daar niet een balans volume potmeter terugvinden.
Volgens mij wil ax2 zeggen dat ie logaritmisch is... correct me if I'm wrong. En digidoo heeft helemaal gelijk, sommige printplaten zijn niet zo goed bestand tegen veel warmte, dan laat het koper los.
Ik zou eerlijk gezegd niet zo weten waar je een zelfde potmeter gaat vinden, misschien gewoon de lokale elektroboer een keertje proberen? (Of wil je persee een alps blue velvet erin zetten..?)
Martin
Ik zou eerlijk gezegd niet zo weten waar je een zelfde potmeter gaat vinden, misschien gewoon de lokale elektroboer een keertje proberen? (Of wil je persee een alps blue velvet erin zetten..?)
Martin
- Soundexcel
20k of 50k maakt weinig uit, maar lineair en logaritmisch wel; je kunt een lineaire wel monteren, maar je hebt dan maar op een heel klein stukje regelbereik, niet handig dus.
Gewoon meenemen naar de electroboer en dezelfde halen. Desnoods een ALPS en op zijn kop monteren en met draden naar de print.
Groeten Mark
Gewoon meenemen naar de electroboer en dezelfde halen. Desnoods een ALPS en op zijn kop monteren en met draden naar de print.
Groeten Mark