Ik vroeg me af of iemand een leuk 'budget' buizen versterkertje, liefst in kit vorm, weet. De amp hoeft niet een vermogen monster te zijn( kan ook ook niet wanneer het budget dient te blijven), zo lang ze maar geschikt is om de CT222 met Omnes audio (zie mijn draadje) aan te sturen. Het is bedoeld voor de PC, dus een kleine amp met een paar watjes lijkt mij voldoende. De kwaliteit dient natuurlijk wel "goed" te zijn (hmm gevaarlijke uitspraak). Ik heb nog een mooie Vintage Sony staan waarmee ik ze eerst zal aansturen, maar de honger naar een volgend project(je) is alweer aan het opkomen. Ik heb laatst een Aurexx Crystal 1 gehoord. De jongen die mijn Lancetta's heeft gekocht had hem meegenomen. Erg leuk ding en voor nog niet eens zo'n raar bedrag te koop, maar iets dergelijks moet zelfbouw toch veel goedkoper kunnen??
Als jullie dus iets leuks weten, laat het mij dan even horen.
Alvast bedankt,
Chris
Budget buizen amp geschikt voor de Ct222.
Moderator: Beheerdersteam
- Boerenterprise
- telefunken
Re: Budget buizen amp geschikt voor de Ct222.
Boerenterprise schreef:Ik vroeg me af of iemand een leuk 'budget' buizen versterkertje, liefst in kit vorm, weet. De amp hoeft niet een vermogen monster te zijn( kan ook ook niet wanneer het budget dient te blijven), zo lang ze maar geschikt is om de CT222 met Omnes audio (zie mijn draadje) aan te sturen. Het is bedoeld voor de PC, dus een kleine amp met een paar watjes lijkt mij voldoende. De kwaliteit dient natuurlijk wel "goed" te zijn (hmm gevaarlijke uitspraak). Ik heb nog een mooie Vintage Sony staan waarmee ik ze eerst zal aansturen, maar de honger naar een volgend project(je) is alweer aan het opkomen. Ik heb laatst een Aurexx Crystal 1 gehoord. De jongen die mijn Lancetta's heeft gekocht had hem meegenomen. Erg leuk ding en voor nog niet eens zo'n raar bedrag te koop, maar iets dergelijks moet zelfbouw toch veel goedkoper kunnen??
Als jullie dus iets leuks weten, laat het mij dan even horen.
Alvast bedankt,
op marktplaats kom je geregeld een bocamma 224b of lavayette 224b tegen.
de prijs is goedkoop en je haald er ongeveer 12watt uit.
knip hier alle knoppen en schakelaars uit zodat je alleen de volumepot overhoud.
en je heb een bakje wat beter klinkt dan de aurexx.
Chris
Vergeet daarbij niet *alle* (grijze, Suzuki) koppelcondensatoren, de kathode ontkoppel elco's en eventueel ook de voedingselco's te vervangen.
Verder maatregelen nemen om de gloei- en hoogspanning iets te dempen, de trafo in de LA224B is ietwat onderbemeten en oorspronkelijk voor 220V.
Dus wat stoeien met weerstandjes om 6.3V op de gloei en ca. 300V als HSP te krijgen.
Dan de brakke speakerimpedantieschakelaar eruit knippen, en de uitgangen rechtstreeks aansluiten op een set goede uitgangspluggen.
Let op dat de uitgangsimpedantie 8 of 16 ohm is, dus geen 4 helaas.
Oh ja, knip ook de grijze Suzuki 10 nF PIO eruit die over de trafo gesoldeerd zit!
Verder maatregelen nemen om de gloei- en hoogspanning iets te dempen, de trafo in de LA224B is ietwat onderbemeten en oorspronkelijk voor 220V.
Dus wat stoeien met weerstandjes om 6.3V op de gloei en ca. 300V als HSP te krijgen.
Dan de brakke speakerimpedantieschakelaar eruit knippen, en de uitgangen rechtstreeks aansluiten op een set goede uitgangspluggen.
Let op dat de uitgangsimpedantie 8 of 16 ohm is, dus geen 4 helaas.
Oh ja, knip ook de grijze Suzuki 10 nF PIO eruit die over de trafo gesoldeerd zit!
Valt allemaal wel mee, hoor.
De basis van elke buizenversterker is de uitgangstrafo's.
Als die OK zijn, dan mag alles eromheen brak zijn, dat is te vervangen.
Goede uitgangen zijn nog altijd schaars en/of duur.
Wat ik hierboven omschreef is standaard onderhoud voor oude buizenversterkers, en bij een LA224B is het een uurtje werk.
De basis van elke buizenversterker is de uitgangstrafo's.
Als die OK zijn, dan mag alles eromheen brak zijn, dat is te vervangen.
Goede uitgangen zijn nog altijd schaars en/of duur.
Wat ik hierboven omschreef is standaard onderhoud voor oude buizenversterkers, en bij een LA224B is het een uurtje werk.