S/PDIF: optisch of coax?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Christian

S/PDIF: optisch of coax?

Bericht door Christian »

Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie advies willen over het volgende:

Mijn CD speler heeft alleen een optische digitale uitgang. Mijn DAC accepteert daarentegen zowel optische als coax input.

Via een member van diyaudio.com heb ik de volgende link gekregen waar o.a. een aantal voorbeelden staan hoe je de uitgang kan ombouwen.
http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html

De meningen lopen nogal uiteen over welke variant het beste zou zijn. Loont het de moeite om een optische uitgang om te bouwen naar een coaxiale uitgang?
richard

Bericht door richard »

In de cd-speler wordt het signaal optisch opgepikt door de laser, omgezet in een elektrisch signaal, bewerkt en weer omgezet in een optisch signaal.
De DAC moet het optische signaal weer omzetten naar een elektrisch signaal.

Als er verder geen problemen zijn met aardlussen e.d. lijkt het me dat je best twee conversies kan overslaan en het elektrische signaal ergens uit de cd-speler kan oppikken.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

ik zou er niet aan beginnen, al dat ge-ombouw. Alhoewel het natuurlijk leuk en leerzaam kan zijn, verbetering hoef je niet te verwachten. Als de optische draad niet al te lang is (zeg iets van een meter), dan zou ik het lekker zo laten.

Groet,
Jacco
Christian

Bericht door Christian »

@richard

Je zal het TTL signaal moeten bufferen en verzwakken om aan de standaard te voldoen (en nog galvanisch moeten scheiden als je het een beetje sjiek wil doen), zie de link. Denk je dat je dan uiteindelijk toch een beter signaal overhoudt?
Plaats reactie