'dood' maken van de kast

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

'dood' maken van de kast

Bericht door Jasper »

Hoi

Voor een subwooferprojectje ben ik nu de kast aan het ontwerpen. (maten ongeveer 25x60x45 cm). Nu wil ik de kast erg dood maken. Ik ga zowiezo al verstevigingsschotten (met gaten voor de lucht uiteraard), loodbitumen, pritex en BAF gebruiken. Heeft het nu nog veel zin om twee soorten hout te gebruiken (bv MDF en spaanplaat) of is dit onzin en kan ik het mezelf makkelijker maken door gewoon dik MDF te gebruiken?

gr
Jasper
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Het dempen van een sub is zo stevig mogelijk te bouwen. Wat je kan doen is MDF en multyplex op elkaar lijmen. Het voordeel is dat twee verschillende houtsoorten met verschillende massa en resonantie een erg stevig geheel oplevert. In een vroegere test moest ik een buroblad dun en stevig maken (dun a la 4 cm dik...) MDF zakte nog door, de combi MDF/multiplex was steviger, lichter en goedkoper. Ik weet dat Martin HSI wat onderzoek gedaan heeft.
Hier is dat stukje: http://www.hsi-luidsprekers.nl/Kastmate ... erzoek.htm

Wat je ook kan doen en erg goed werkt is een binnenkast maken, dan nog een buiten kast die wat groter is en dan tussen de binnen en buitenkast opvullen met zilverzand of loodkorrels. Wat verstevigingsbalkjes erin (of tapeinden van links naar recht werkt ook) of beton gebruiken...da's erg stevig.

Edo
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

Bericht door Jasper »

Edo, bedankt voor de site, precies de info die ik nodig had.
Zo te zien kan ik voor een subwoofer het gewoon af met MDF en verstevigingsschotten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Jasper schreef:
Zo te zien kan ik voor een subwoofer het gewoon af met MDF en verstevigingsschotten.
jekan altijd nog een extra kast eromheen maken met zand ertussen. zorg wel dat de baffle stevig genoeg is
Gebruikersavatar
Michol
Berichten: 54
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 20:12

Bericht door Michol »

beton...

het kan dus echt! :D
Martin HSI
Ook commercieel actief
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 12:10
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Bericht door Martin HSI »

Hallo Michol,

inderdaad beton is heel erg goed.
Ik heb mijn ref.monitors gemaakt van MDF en beton. (18mm + 32mm)
Klinkt zeer open en droog.

Voor een sub heb ik samen met een collega een betonnen subwoofer gebouwd met 2 x XLS 12 van Peerless
Ook deze is zeer droog en zeer solide van klank.
Onder mijn eigen ref.monitor heb ik uit volume overweging de subs alleen van 18 mm MDF, deze klinken hol als je op de kast klopt.
Wel is er veel bracing toegepast wat heel erg veel doet.
Uit mijn kastmaterialenonderzoek blijkt dat de ellende van doorlating pas na 100 Hz plaatsvindt.
Door nu mijn subs te crossen op 45 Hz zijn ze eigenlijk net zo droog als die betonnen variant met de XLS 12.
Alleen als ik de frequentie omhoog schroef ga je direct het bonkerige horen.

Conclusie: voor een sub die laag genoeg gecrossed is heb je geen beton nodig.
Dit bespaart vele liters in het ontwerp.
De betonnen sub heeft 50 mm wanden t.o.v. 18 mm

Martin HSI
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Dat beton, is dat zomaar overal te koop?

Laat ik het maar gietbeton noemen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

fireman schreef:
Dat beton, is dat zomaar overal te koop?
bouwmarkt....
Milner
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 22:45

Bericht door Milner »

de wanden bekleden met bitumen matten wil ook nog wel eens helpen. kijk ook eens op www.merford.nl
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Hoe Allemaal,

-Beetje theoretisch:
Heeft iemand een idee of het zou helpen om bij een dubbel wandige kast die twee wanden nog beter met elkaar te verbinden door na het aan elkaar lijmen met een goed aantal deuvels de constructie onder handen te nemen??? Kan iemand dit testen, want twee kasten maken en dan ontdekken dat die met die deuvels slechter is zou jammer zijn...

-Iets practischer:
Hoe de baffle het beste vast te maken aan de matrix??? Dwz die baffle staat in direct contact met de bron en voelt in zijn eentje dus net zoveel krachten als de rest van de wanden bij elkaar... Bovendien kun je die Matrix op de plaats van de wooferd zelf niet verbinden. Hoe het slimst deze verbinding te maken???

Groetjes,

Joep
Gebruikersavatar
Skef
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 18 okt 2004, 21:20
Locatie: Raalte
Contacteer:

Bericht door Skef »

Nou, m'n eerste post hier :D

Ik heb zelf voor m'n sub (Peerless XLS-10 + Slave) de volgende combi (van buiten naar binnen):
6mm berken multiplex (afwerklaag)
40mm MDF
3mm lood
10mm gipsvezelplaat
Pritex
Opvulling met BAF

Zo dood als een pier, en met 40x40x40 buitenwerks bijna 60 kilo's op de weegschaal...
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Skef schreef:
Nou, m'n eerste post hier :D

Ik heb zelf voor m'n sub (Peerless XLS-10 + Slave) de volgende combi (van buiten naar binnen):
6mm berken multiplex (afwerklaag)
40mm MDF
3mm lood
10mm gipsvezelplaat
Pritex
Opvulling met BAF

Zo dood als een pier, en met 40x40x40 buitenwerks bijna 60 kilo's op de weegschaal...
Dan hou je intern toch bijna niets meer over? als jij zegt 40x40x40 en dan 6+40+3+10=59 en dan van allekanten dan hou je 2.82x2.82x2.82 over intern. en dat is "maar" ca 22 liter. Ik ga er dan vanuit dat die 40 in CM is.
Gebruikersavatar
Skef
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 18 okt 2004, 21:20
Locatie: Raalte
Contacteer:

Bericht door Skef »

De 40cm is de buitenmaat van het mdf, daar zit het multiplex nog omheen. Moet dus eigenlijk 41,2 zijn... Foutje... (is ook al weer zo lang geleden dat ik die gebouwd heb ;-) )
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Skef, gebruik je die sub bij je Tang Band speakers?

Overigens staan de bouwtekeningen van de XLS 10 en 12 op de IT site. Ik heb begrepen dat die kast ontwerpen beter zijn als andere gepubliceerde kastontwerpen.
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Bericht door kuiperik »

Ga binnenkort ook een Sub bouwen. Als unit ga ik hiervoor een Focal 11K7511 gebruiken, een 11" Kevlar woofer.De behuizing wordt buitenmaten 60*50*40.

De wanden wil ik als volgt maken:
22mm MDF
12mm berken
2mm lood
4mm vloerbekledingsmatten (bitumen achterzijde)
5cm BAF

Komt er dan ongeveer zo uit te zien:

______||_______||____
______||_______||____ berken, lood, matten, BAF
____________________ mdf

Als eerste de 22 MDF, daarna deze verstevigen via een "matrix" en dan de ruimte tegen de 22mm MDF daartussen opvullen met 12mm berken, lood en matten. Dit met idee om de matrix stevig vast te zetten en om de kast goed luchtdicht te krijgen.

Nu heb ik echter nog een paar vragen:

- Geeft het voordeel om lood te gebruiken? De kast wordt wel zwaarder, dus gaat niet "ronddenderen".
- Waarvan de verstevigingsschotten het best maken, MDF, berken?
- Kan er door gebruik van BAF een percentage aan het interne volume worden toegevoegd?
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Bericht door kuiperik »

Heb trouwens ook al een testplaatje gemaakt van 18 MDF om het "gewichtsverschil" te zien, oppervlakte plaatje: 120cm²

Gewicht:
18mm MDF = 140 gram
18mm MDF + lood + mat = 340 gram

De oplossing van de verschillende materialen maakt de kast dus aanzienlijk zwaarder, zeker gezien de dikte maar met 6 mm toeneemt.

In geval van de buitenmaten krijg je dus ongeveer een eindgewicht van:
wanddikte 18mm | 15 kg | 18mm MDF =
wanddikte 24mm | 35 kg | 18mm MDF + lood + mat
wanddikte 40mm | 50 kg | 22mm MDF + 12mm berken + lood + matten
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

kuiperik schreef:
Nu heb ik echter nog een paar vragen:

1- Geeft het voordeel om lood te gebruiken? De kast wordt wel zwaarder, dus gaat niet "ronddenderen".
2- Waarvan de verstevigingsschotten het best maken, MDF, berken?
3- Kan er door gebruik van BAF een percentage aan het interne volume worden toegevoegd?
Stevig genoeg lijkt me. Hier wat antwoorden:

1. Het voordeel van lood is de massavergroting van de kast, waardoor eventuele resonanties minder snel optreden. Ik denk dat het bij voldoende verstevigingsschotten niet veel uitmaakt of er nog lood bij zit of niet. Wel het gewicht van de kast, dus als je een goede driver hebt kan een zware kast z'n voordeel hebben.

2. Verschilt niet veel waar je de versteviging van maakt. Wat voor jou het handigst is. Ikzelf vind MDF het prettigst werken, makkelijk en goed te lijmen, freest makkelijk etc...

3. In theorie maximaal 40%, maar praktijk kun je uitgaan van 15 a 20 % volumetoename
Plaats reactie