'dood' maken van de kast
Moderator: Beheerdersteam
'dood' maken van de kast
Hoi
Voor een subwooferprojectje ben ik nu de kast aan het ontwerpen. (maten ongeveer 25x60x45 cm). Nu wil ik de kast erg dood maken. Ik ga zowiezo al verstevigingsschotten (met gaten voor de lucht uiteraard), loodbitumen, pritex en BAF gebruiken. Heeft het nu nog veel zin om twee soorten hout te gebruiken (bv MDF en spaanplaat) of is dit onzin en kan ik het mezelf makkelijker maken door gewoon dik MDF te gebruiken?
gr
Jasper
Voor een subwooferprojectje ben ik nu de kast aan het ontwerpen. (maten ongeveer 25x60x45 cm). Nu wil ik de kast erg dood maken. Ik ga zowiezo al verstevigingsschotten (met gaten voor de lucht uiteraard), loodbitumen, pritex en BAF gebruiken. Heeft het nu nog veel zin om twee soorten hout te gebruiken (bv MDF en spaanplaat) of is dit onzin en kan ik het mezelf makkelijker maken door gewoon dik MDF te gebruiken?
gr
Jasper
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Het dempen van een sub is zo stevig mogelijk te bouwen. Wat je kan doen is MDF en multyplex op elkaar lijmen. Het voordeel is dat twee verschillende houtsoorten met verschillende massa en resonantie een erg stevig geheel oplevert. In een vroegere test moest ik een buroblad dun en stevig maken (dun a la 4 cm dik...) MDF zakte nog door, de combi MDF/multiplex was steviger, lichter en goedkoper. Ik weet dat Martin HSI wat onderzoek gedaan heeft.
Hier is dat stukje: http://www.hsi-luidsprekers.nl/Kastmate ... erzoek.htm
Wat je ook kan doen en erg goed werkt is een binnenkast maken, dan nog een buiten kast die wat groter is en dan tussen de binnen en buitenkast opvullen met zilverzand of loodkorrels. Wat verstevigingsbalkjes erin (of tapeinden van links naar recht werkt ook) of beton gebruiken...da's erg stevig.
Edo
Hier is dat stukje: http://www.hsi-luidsprekers.nl/Kastmate ... erzoek.htm
Wat je ook kan doen en erg goed werkt is een binnenkast maken, dan nog een buiten kast die wat groter is en dan tussen de binnen en buitenkast opvullen met zilverzand of loodkorrels. Wat verstevigingsbalkjes erin (of tapeinden van links naar recht werkt ook) of beton gebruiken...da's erg stevig.
Edo
-
Martin HSI
- Ook commercieel actief
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 12:10
- Locatie: Lage Mierde
- Contacteer:
Hallo Michol,
inderdaad beton is heel erg goed.
Ik heb mijn ref.monitors gemaakt van MDF en beton. (18mm + 32mm)
Klinkt zeer open en droog.
Voor een sub heb ik samen met een collega een betonnen subwoofer gebouwd met 2 x XLS 12 van Peerless
Ook deze is zeer droog en zeer solide van klank.
Onder mijn eigen ref.monitor heb ik uit volume overweging de subs alleen van 18 mm MDF, deze klinken hol als je op de kast klopt.
Wel is er veel bracing toegepast wat heel erg veel doet.
Uit mijn kastmaterialenonderzoek blijkt dat de ellende van doorlating pas na 100 Hz plaatsvindt.
Door nu mijn subs te crossen op 45 Hz zijn ze eigenlijk net zo droog als die betonnen variant met de XLS 12.
Alleen als ik de frequentie omhoog schroef ga je direct het bonkerige horen.
Conclusie: voor een sub die laag genoeg gecrossed is heb je geen beton nodig.
Dit bespaart vele liters in het ontwerp.
De betonnen sub heeft 50 mm wanden t.o.v. 18 mm
Martin HSI
inderdaad beton is heel erg goed.
Ik heb mijn ref.monitors gemaakt van MDF en beton. (18mm + 32mm)
Klinkt zeer open en droog.
Voor een sub heb ik samen met een collega een betonnen subwoofer gebouwd met 2 x XLS 12 van Peerless
Ook deze is zeer droog en zeer solide van klank.
Onder mijn eigen ref.monitor heb ik uit volume overweging de subs alleen van 18 mm MDF, deze klinken hol als je op de kast klopt.
Wel is er veel bracing toegepast wat heel erg veel doet.
Uit mijn kastmaterialenonderzoek blijkt dat de ellende van doorlating pas na 100 Hz plaatsvindt.
Door nu mijn subs te crossen op 45 Hz zijn ze eigenlijk net zo droog als die betonnen variant met de XLS 12.
Alleen als ik de frequentie omhoog schroef ga je direct het bonkerige horen.
Conclusie: voor een sub die laag genoeg gecrossed is heb je geen beton nodig.
Dit bespaart vele liters in het ontwerp.
De betonnen sub heeft 50 mm wanden t.o.v. 18 mm
Martin HSI
de wanden bekleden met bitumen matten wil ook nog wel eens helpen. kijk ook eens op www.merford.nl
- Caratje
- Berichten: 101
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
- Locatie: Eindhoven de gekste
- Contacteer:
Hoe Allemaal,
-Beetje theoretisch:
Heeft iemand een idee of het zou helpen om bij een dubbel wandige kast die twee wanden nog beter met elkaar te verbinden door na het aan elkaar lijmen met een goed aantal deuvels de constructie onder handen te nemen??? Kan iemand dit testen, want twee kasten maken en dan ontdekken dat die met die deuvels slechter is zou jammer zijn...
-Iets practischer:
Hoe de baffle het beste vast te maken aan de matrix??? Dwz die baffle staat in direct contact met de bron en voelt in zijn eentje dus net zoveel krachten als de rest van de wanden bij elkaar... Bovendien kun je die Matrix op de plaats van de wooferd zelf niet verbinden. Hoe het slimst deze verbinding te maken???
Groetjes,
Joep
-Beetje theoretisch:
Heeft iemand een idee of het zou helpen om bij een dubbel wandige kast die twee wanden nog beter met elkaar te verbinden door na het aan elkaar lijmen met een goed aantal deuvels de constructie onder handen te nemen??? Kan iemand dit testen, want twee kasten maken en dan ontdekken dat die met die deuvels slechter is zou jammer zijn...
-Iets practischer:
Hoe de baffle het beste vast te maken aan de matrix??? Dwz die baffle staat in direct contact met de bron en voelt in zijn eentje dus net zoveel krachten als de rest van de wanden bij elkaar... Bovendien kun je die Matrix op de plaats van de wooferd zelf niet verbinden. Hoe het slimst deze verbinding te maken???
Groetjes,
Joep
Nou, m'n eerste post hier
Ik heb zelf voor m'n sub (Peerless XLS-10 + Slave) de volgende combi (van buiten naar binnen):
6mm berken multiplex (afwerklaag)
40mm MDF
3mm lood
10mm gipsvezelplaat
Pritex
Opvulling met BAF
Zo dood als een pier, en met 40x40x40 buitenwerks bijna 60 kilo's op de weegschaal...
Ik heb zelf voor m'n sub (Peerless XLS-10 + Slave) de volgende combi (van buiten naar binnen):
6mm berken multiplex (afwerklaag)
40mm MDF
3mm lood
10mm gipsvezelplaat
Pritex
Opvulling met BAF
Zo dood als een pier, en met 40x40x40 buitenwerks bijna 60 kilo's op de weegschaal...
Dan hou je intern toch bijna niets meer over? als jij zegt 40x40x40 en dan 6+40+3+10=59 en dan van allekanten dan hou je 2.82x2.82x2.82 over intern. en dat is "maar" ca 22 liter. Ik ga er dan vanuit dat die 40 in CM is.Skef schreef:Nou, m'n eerste post hier![]()
Ik heb zelf voor m'n sub (Peerless XLS-10 + Slave) de volgende combi (van buiten naar binnen):
6mm berken multiplex (afwerklaag)
40mm MDF
3mm lood
10mm gipsvezelplaat
Pritex
Opvulling met BAF
Zo dood als een pier, en met 40x40x40 buitenwerks bijna 60 kilo's op de weegschaal...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ga binnenkort ook een Sub bouwen. Als unit ga ik hiervoor een Focal 11K7511 gebruiken, een 11" Kevlar woofer.De behuizing wordt buitenmaten 60*50*40.
De wanden wil ik als volgt maken:
22mm MDF
12mm berken
2mm lood
4mm vloerbekledingsmatten (bitumen achterzijde)
5cm BAF
Komt er dan ongeveer zo uit te zien:
______||_______||____
______||_______||____ berken, lood, matten, BAF
____________________ mdf
Als eerste de 22 MDF, daarna deze verstevigen via een "matrix" en dan de ruimte tegen de 22mm MDF daartussen opvullen met 12mm berken, lood en matten. Dit met idee om de matrix stevig vast te zetten en om de kast goed luchtdicht te krijgen.
Nu heb ik echter nog een paar vragen:
- Geeft het voordeel om lood te gebruiken? De kast wordt wel zwaarder, dus gaat niet "ronddenderen".
- Waarvan de verstevigingsschotten het best maken, MDF, berken?
- Kan er door gebruik van BAF een percentage aan het interne volume worden toegevoegd?
De wanden wil ik als volgt maken:
22mm MDF
12mm berken
2mm lood
4mm vloerbekledingsmatten (bitumen achterzijde)
5cm BAF
Komt er dan ongeveer zo uit te zien:
______||_______||____
______||_______||____ berken, lood, matten, BAF
____________________ mdf
Als eerste de 22 MDF, daarna deze verstevigen via een "matrix" en dan de ruimte tegen de 22mm MDF daartussen opvullen met 12mm berken, lood en matten. Dit met idee om de matrix stevig vast te zetten en om de kast goed luchtdicht te krijgen.
Nu heb ik echter nog een paar vragen:
- Geeft het voordeel om lood te gebruiken? De kast wordt wel zwaarder, dus gaat niet "ronddenderen".
- Waarvan de verstevigingsschotten het best maken, MDF, berken?
- Kan er door gebruik van BAF een percentage aan het interne volume worden toegevoegd?
Heb trouwens ook al een testplaatje gemaakt van 18 MDF om het "gewichtsverschil" te zien, oppervlakte plaatje: 120cm²
Gewicht:
18mm MDF = 140 gram
18mm MDF + lood + mat = 340 gram
De oplossing van de verschillende materialen maakt de kast dus aanzienlijk zwaarder, zeker gezien de dikte maar met 6 mm toeneemt.
In geval van de buitenmaten krijg je dus ongeveer een eindgewicht van:
wanddikte 18mm | 15 kg | 18mm MDF =
wanddikte 24mm | 35 kg | 18mm MDF + lood + mat
wanddikte 40mm | 50 kg | 22mm MDF + 12mm berken + lood + matten
Gewicht:
18mm MDF = 140 gram
18mm MDF + lood + mat = 340 gram
De oplossing van de verschillende materialen maakt de kast dus aanzienlijk zwaarder, zeker gezien de dikte maar met 6 mm toeneemt.
In geval van de buitenmaten krijg je dus ongeveer een eindgewicht van:
wanddikte 18mm | 15 kg | 18mm MDF =
wanddikte 24mm | 35 kg | 18mm MDF + lood + mat
wanddikte 40mm | 50 kg | 22mm MDF + 12mm berken + lood + matten
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Stevig genoeg lijkt me. Hier wat antwoorden:kuiperik schreef:Nu heb ik echter nog een paar vragen:
1- Geeft het voordeel om lood te gebruiken? De kast wordt wel zwaarder, dus gaat niet "ronddenderen".
2- Waarvan de verstevigingsschotten het best maken, MDF, berken?
3- Kan er door gebruik van BAF een percentage aan het interne volume worden toegevoegd?
1. Het voordeel van lood is de massavergroting van de kast, waardoor eventuele resonanties minder snel optreden. Ik denk dat het bij voldoende verstevigingsschotten niet veel uitmaakt of er nog lood bij zit of niet. Wel het gewicht van de kast, dus als je een goede driver hebt kan een zware kast z'n voordeel hebben.
2. Verschilt niet veel waar je de versteviging van maakt. Wat voor jou het handigst is. Ikzelf vind MDF het prettigst werken, makkelijk en goed te lijmen, freest makkelijk etc...
3. In theorie maximaal 40%, maar praktijk kun je uitgaan van 15 a 20 % volumetoename



