microfoon technieken

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

microfoon technieken

Bericht door erik klijnsmit »

zeg,

sinds ik met de bouw van de Betonnix http://home.hetnet.nl/~bianca-kl/de_ke_betonnix_230.htm klaar ben heb ik een tweede hobby.
ik knutsel wat met grensvlak microfoons om zodoende mijn favoriete concerten op te nemen.

hier staat al wat over de projectjes: http://home.hetnet.nl/~bianca-kl/Opnemen.htm

http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=9254

op dit moment ben ik erg bezig met het monteren van diverse baffles om zodoende de richtingsgevoeligheid en het frequenties spectrum wat te beinvloeden.

hier lees je er nog veel meer over wat je zoal met grensvlakmicrofoons kan doen.: http://www.crownaudio.com/pdf/mics/127089.pdf


wat mij steeds weer opvalt is dat er heel veel overeenkomsten zijn tussen luidsprekers en microfoons.
als het gaat over richtingsgevoeligheid
of over de baffles waar je ze in plaatst,

vandaar dat ik op dit forum dit topic open.
misschien zijn er hier mensen met leuke ideeen of ingevingen.

ik ben benieuwd....

Groeten Erik :wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Interessant!

Wat voor apparatuur gebruik je verder om de muziek mee op te slaan?

Hier in huis wordt veel piano gespeeld en ik zou ook graag wat opnames willen maken, maar om een hele opnamestudio in te richten gaat me wat ver..

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

Montana schreef:
Interessant!

Wat voor apparatuur gebruik je verder om de muziek mee op te slaan?

Hier in huis wordt veel piano gespeeld en ik zou ook graag wat opnames willen maken, maar om een hele opnamestudio in te richten gaat me wat ver..

mvg,

Montana
ik gebruik de Edirol recorder om de boel op te nemen,
er zit een 1 Gb flashcard in.

als je niet te ver bij me vandaan woont wil ik met alle plezier eens een avondje komen opnemen hoor
:wink:
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Vanwaar de keus voor een grensvlak microfoon bij een opname?

Ik geef zelf erg snel de voorkeur aan twee Neumann KM-140's of twee Shoeps CMC-5

Een mooie ORTF opstelling, of AB bij de dirigent doet wonderen.
Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

Soundexcel schreef:
Vanwaar de keus voor een grensvlak microfoon bij een opname?

Ik geef zelf erg snel de voorkeur aan twee Neumann KM-140's of twee Shoeps CMC-5

Een mooie ORTF opstelling, of AB bij de dirigent doet wonderen.
1- ik heb geen phantom voeding

2- als ik het laag bij de grond hou heeft niemand er last van

3- met grensvlak kun je heel leuk knutselen.

:wink:
Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Bericht door just-sounds »

Ik hou me ook bezig met het maken van opnames.
De laatste tijd ben ik heel erg gecharmeerd van de DPA4060 microfoontjes.
Wel een investering €325,- per stuk maar dat zijn ze echt waard.
Voor dezelfde kwaliteit zul je vaak het driedubbele neertellen.
Subliem voor opnamen in de ruimte en ook mooi voor piano.

Voor concertvleugels plak ik er vaak een paar in de klep dan zijn het effectief ook grensvlak microfoons.

Wel even de dopjes verwijderen die verzorgen namelijk een hoog boost die ik niet wenselijk vind.

qua klank zijn ze vooral ongekleurd en onvergevelijk.
Maar het 3D plaatje van het geluid is zeer groot.
Plaats reactie