Dynavox VR70E-2
Moderator: Beheerdersteam
Dynavox VR70E-2
Hallo,
Ik kijk naar een buizenversterker voor het mid en hoog (laag is actief met een transistorversterker). De Dynavox VR70 staat veel te koop. Kent iemand deze buizenversterker? Hoe is de klank en wat zijn de modificatieopties?
Jeroen
Ik kijk naar een buizenversterker voor het mid en hoog (laag is actief met een transistorversterker). De Dynavox VR70 staat veel te koop. Kent iemand deze buizenversterker? Hoe is de klank en wat zijn de modificatieopties?
Jeroen
- asterduc
- Contacteer:
Re: Dynavox VR70E-2
dag Jeroen,JeroenKV schreef:Hallo,
Jeroen
Die van mij staat te koop, maar hij is gereserveerd.
Ik ben geen buizenfanaat, in die zin heeft hij mij niet kunnen bekoren.
Verder denk ik wel dat het toestel in orde is maar je mag daar niet te veel high-end allures van verwachten, ook niet na modificatie.
Er kwam veel bas uit, dat zeker. Verder is modificatie noodzakelijk.
Als je dus met een standaard toestel vertrekt reken er dan maar een dikke 100 Euro bij voor nieuwe buizen en condensatoren.
Dan zit je reeds in totaal over de 500 euro en dat vind ik net iets te duur voor zijn klank.
Een fatsoenlijk gemodificieerde tweedehands voor 300 euro kan ik wel aanbevelen.
De Aurex die ik daarvoor had (denk dat dit nog een oud Elektuur ontwerp is) beviel mij veel beter, maar daar kwam zeer weinig laag uit.
Als het alleen voor mid en hoog is denk ik dat je misschien beter in die richting gaat zoeken.
Modificatie van de VR70. Een tijdje terug stond er een tuning artikel in Klang en Ton. Dat waren zowat de belangrijkste tips. Daarbuiten kun je dan nog kleine wijzigingen in de voeding doorvoeren en eventueel trafos vervangen, maar of dat zin heeft bij dat toestel, trek ik in twijfel. Dan kun je beter volledig vanaf nul beginnen.
Ed.
De bas had vast te maken met de lage dempingsfactor (veel, maar wienig controle)?asterduc schreef:dag Jeroen,JeroenKV schreef:Hallo,
Jeroen
Die van mij staat te koop, maar hij is gereserveerd.
Ik ben geen buizenfanaat, in die zin heeft hij mij niet kunnen bekoren.
Verder denk ik wel dat het toestel in orde is maar je mag daar niet te veel high-end allures van verwachten, ook niet na modificatie.
Er kwam veel bas uit, dat zeker. Verder is modificatie noodzakelijk.
Als je dus met een standaard toestel vertrekt reken er dan maar een dikke 100 Euro bij voor nieuwe buizen en condensatoren.
Dan zit je reeds in totaal over de 500 euro en dat vind ik net iets te duur voor zijn klank.
Een fatsoenlijk gemodificieerde tweedehands voor 300 euro kan ik wel aanbevelen.
De Aurex die ik daarvoor had (denk dat dit nog een oud Elektuur ontwerp is) beviel mij veel beter, maar daar kwam zeer weinig laag uit.
Als het alleen voor mid en hoog is denk ik dat je misschien beter in die richting gaat zoeken.
Modificatie van de VR70. Een tijdje terug stond er een tuning artikel in Klang en Ton. Dat waren zowat de belangrijkste tips. Daarbuiten kun je dan nog kleine wijzigingen in de voeding doorvoeren en eventueel trafos vervangen, maar of dat zin heeft bij dat toestel, trek ik in twijfel. Dan kun je beter volledig vanaf nul beginnen.
Ed.
Bedankt voor de toelichting! Wat kun je mij echt aanraden om als mid/hoog versterker te gebruiken?
(Ik zal ook eens googlen op Aurex).
- asterduc
- Contacteer:
Dat kan kloppen ja. Had ik eigenlijk moeten vermelden.JeroenKV schreef:
De bas had vast te maken met de lage dempingsfactor (veel, maar wienig controle)?
Op mijn Kwadrant / Concave vind ik de Dynavox heel wat minder presteren als op mijn oude Davis Transmissielijnen. Het verschil is zelfs heel groot.
Ik heb nog een Audyn en een UcD te koop staanJeroenKV schreef:Wat kun je mij echt aanraden om als mid/hoog versterker te gebruiken?
Die doen het beslist beter!
Groeten,
Ed.
Wat voor een UcD is het? Waar draai je nu zelf eigenlijk mee?asterduc schreef:JeroenKV schreef:Ik heb nog een Audyn en een UcD te koop staanJeroenKV schreef:Wat kun je mij echt aanraden om als mid/hoog versterker te gebruiken?![]()
Groeten,
Ed.
Wat vind je eigenlijk van dit digitale actieve filter? Sitronik Lucius: http://www.sitronik-industrie.de/fronte ... 66a5350256
- asterduc
- Contacteer:
UcD400, en heb ik eerder uit nieuwsgierigheid gebouwd. Staat ook niet echt te koop hoor, maar als er iemand met interesse binnenkomt en die betaald de prijs van de losse onderdelen gaat ie wel weg.JeroenKV schreef:asterduc schreef:Wat voor een UcD is het? Waar draai je nu zelf eigenlijk mee?JeroenKV schreef:Ik heb nog een Audyn en een UcD te koop staan![]()
Ik speel zelf op een Audyn Amp-200 en Amp-300.
Ben nu bezig om een vierkanaals Audyn te bouwen in één behuizing op basis van 4 originele Audyn eindblokken met één dedicated voeding per frontkanaal en één gezamelijke voeding voor de beide rearkanalen.
Ed.
Over welke prijs praten we dan? (Is het een AD?)asterduc schreef:JeroenKV schreef:UcD400, en heb ik eerder uit nieuwsgierigheid gebouwd. Staat ook niet echt te koop hoor, maar als er iemand met interesse binnenkomt en die betaald de prijs van de losse onderdelen gaat ie wel weg.asterduc schreef:Wat voor een UcD is het? Waar draai je nu zelf eigenlijk mee?
Ed.
- asterduc
- Contacteer:
Is een AD ja.JeroenKV schreef:
Over welke prijs praten we dan? (Is het een AD?)
Kijk maar eens in dit topic, dat is'm http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... sc&start=0
Wat heeft het allemaal gekost?
Tussen de 600 en 700 euro denk ik.
Aangezien hij nog wat verder afgewerkt moet worden kun je hem voor 550 euro hebben.
Ed.
Ik draai nu met een Array S-1 op het mid en hoog. Ik zoek dus iets wat kwa kwaliteit de Array kan bijbenen. Nog geen versterker gehoord die dat niveau haalde... (Vorige week op luisterbezoek geweest bij de eigenaar van een complete Array set en dat was nogmaals een bevestiging van de kwaliteit).asterduc schreef:Is een AD ja.JeroenKV schreef:
Over welke prijs praten we dan? (Is het een AD?)
Kijk maar eens in dit topic, dat is'm http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... sc&start=0
Wat heeft het allemaal gekost?
Tussen de 600 en 700 euro denk ik.
Aangezien hij nog wat verder afgewerkt moet worden kun je hem voor 550 euro hebben.
Ed.
Mijn hoop is dat een goede buizenversterker op mid/hoog dit kan (op het laag lukt nooit, dus daarom dan de Array op het laag).
Die UdC's moet ik maar eens gaan luisteren..... misschien dat ze het redden op het laag. Toch de kracht van klasse D (schoon laag)? Dan kan de Array op het mid/hoog.
- asterduc
- Contacteer:
Je mag hem altijd komen ophalen, maar is waarschijnlijk wat ver weg voor je.JeroenKV schreef:Die UdC's moet ik maar eens gaan luisteren..... misschien dat ze het redden op het laag. Toch de kracht van klasse D (schoon laag)? Dan kan de Array op het mid/hoog.
Vorige week de UcD400, Audyn Com-2 en RJ zijn Classé zwaargewicht eens opgemeten met volle Concave belasting op het max uitgangsvermogen van mijn meetkaart, en dat is luid!
De UcD curve bleef zo goed als ongewijzigd met die belasting. De Concaves zitten op 2,8 Ohm in het laag. Da's dus flink van die versterker. De overzware voeding is daar niet vreemd aan.
De Classé had daar evenmin problemen mee. Je kon er toen wel een paar eieren op bakken.
De Audyn ging tussen 50 en 90 hz (het impedantieminimum van de Concave) iets onderdoor (0,5 db).
De output was wel 8 db hoger dan bij de Classé en 6 db tov de UcD omdat de Audyn zijn ingangsgevoeligheid hoger is.
Alle drie vertoonden een mooie rechte curve met gelijkmatige afval boven het audiogebied en ook het fasegedrag was keurig linear. Ik heb altijd gedacht dat Classe D op hogere frekwenties fasedraaing zouden hebben, maar da's dus kwatsch.
Die curves heb ik toen weggesaved, maar heb ze nu niet ter beschikking voor publikatie.
Ed.
Misschien is klasse D gewoon wel een goede optie voor het laag. Ik gebruik een DSP op het laag, dus dan is veel vermogen zowieso wel handig.
Gent toch? Dat is inderdaad niet echt in de buurt!
Eerst nog maar even naar mijn filtering kijken. De Sitornik Lucius lijkt ideaal voor het laag. Mid en hoog zijn passief (mid ook aan de onderkant), met de Lucius kan ik het laag dan perfect integreren en corrigeren voor de akoestiek.
Eerst nog maar even naar mijn filtering kijken. De Sitornik Lucius lijkt ideaal voor het laag. Mid en hoog zijn passief (mid ook aan de onderkant), met de Lucius kan ik het laag dan perfect integreren en corrigeren voor de akoestiek.
Scheelt een stukje!asterduc schreef:Gent? nee, daar zit onze oudste dochter, maar die heeft een Onkyo en een Sony, geen UcD.JeroenKV schreef:
Wij wonen nog steeds in Schilde (net voor Antwerpen).
Groeten,
Ed.
Wat mij nog wel eens een mooie opzet lijk is de Lucius (6 kanaals versie komt er aan) als crossover en vv en dan 6 UdC's als eindversterkers! De CD-speler is dan alleen loopwerk, dus geen extra A/D/A, maar wel de flexibiliteit van het digitale domein.
Dan kun je volgens mij pas echt een systeem maken dat optimaal aansluit op de speakerunits, de kast en de akoestiek!
Geen gedoe meer met passieve / actieve componenten; UdC's (of drie Array's / Audyns...) direct op de units en een PC om e.a. in te regelen.