Betere voeding Thorens TD190?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Betere voeding Thorens TD190?
Beste zelfbouwers,
het virus borrelt flink op en ik lees al geruime tijd met jullie mee. Nu heb ik een Thorens TD190 draaitafel staan waar ik enige tijd geleden om te beginnen fatsoenlijke cinch connectors op heb gemonteerd en de interne dropveter van heb vervangen door betere bekabeling.
De voeding van deze platenspeler is een stekkervoeding welke een spanning van 15V AC afgeeft en maximaal 190mA kan leveren. Nu kan ik me zo voorstellen dat dit wel beter, lees stabieler kan en ik zou daarom graag een betere voeding construeren.
Is dit werkelijk zinnig en kunnen jullie mij hints geven hoe ik dit het beste aan kan pakken? Schema's? Ik heb hier en op enkele andere fora al wat gezocht, maar kan niet echt iets vinden.
Groet,
L
het virus borrelt flink op en ik lees al geruime tijd met jullie mee. Nu heb ik een Thorens TD190 draaitafel staan waar ik enige tijd geleden om te beginnen fatsoenlijke cinch connectors op heb gemonteerd en de interne dropveter van heb vervangen door betere bekabeling.
De voeding van deze platenspeler is een stekkervoeding welke een spanning van 15V AC afgeeft en maximaal 190mA kan leveren. Nu kan ik me zo voorstellen dat dit wel beter, lees stabieler kan en ik zou daarom graag een betere voeding construeren.
Is dit werkelijk zinnig en kunnen jullie mij hints geven hoe ik dit het beste aan kan pakken? Schema's? Ik heb hier en op enkele andere fora al wat gezocht, maar kan niet echt iets vinden.
Groet,
L
Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar die voeding zit toch in de platenspeler?De voeding van deze platenspeler is een stekkervoeding welke een spanning van 15V AC afgeeft en maximaal 190mA kan leveren.
Overigens zou ik niet weten waarom je die voeding zou willen verzwaren. Ik neem aan dat die thorens ook een zwaar plateau heeft en als dat een keer op toeren is, draait het stabiel. Nooit problemen mee gehad bij mijn TD160.
Pas wel op met het strooiveld van zo'n trafo als je die in de plinth zet!
Dat voedinkje hoeft slechts de motor te trekken, dat is 2.5 watt ofzo.
Het enige probleem met de originele Thorens adaptortjes is de brakke constructie, verder zal verhogen van de VA-waarde niets doen.
Ergo: liefst erbuiten laten.
Dat voedinkje hoeft slechts de motor te trekken, dat is 2.5 watt ofzo.
Het enige probleem met de originele Thorens adaptortjes is de brakke constructie, verder zal verhogen van de VA-waarde niets doen.
Ergo: liefst erbuiten laten.
Ik had gedacht deze voeding in een externe behuizing te monteren. Buffering gaat niet denk ik aangezien het AC is? Weet iemand of de motor zelf op AC of DC werkt? Als het motortje op DC werkt zit er in de speler zelf ook nog een voeding met gelijkrichter enzo en als je dat ook vervangt kun je wel wat winst behale misschien. De speler is een automaat dus ik moet eigenlijk eens kijken of dat mechanisch of ook electrisch wordt gestuurd. Als dat ook electrisch wordt gestuurd zit je daar ook nog mee, dat zou het weer gecompliceerder maken.
Groet,
L
Groet,
L
Nope. Wat wil je dan bufferen, en waarom?L schreef:Ik had gedacht deze voeding in een externe behuizing te monteren. Buffering gaat niet denk ik aangezien het AC is?
DC.Weet iemand of de motor zelf op AC of DC werkt?
Wat voor winst? Heb je last van jank? Spoort het element niet goed? Start de speler langzaam op?Als het motortje op DC werkt zit er in de speler zelf ook nog een voeding met gelijkrichter enzo en als je dat ook vervangt kun je wel wat winst behale misschien.
Inderdaad.De speler is een automaat dus ik moet eigenlijk eens kijken of dat mechanisch of ook electrisch wordt gestuurd. Als dat ook electrisch wordt gestuurd zit je daar ook nog mee, dat zou het weer gecompliceerder maken.
"Verbeteren" van de motorvoeding is zoiets als een octaanbooster bij de normale benzine gooien in een CX 25 injectie. Nutteloos.
Ik kan het weten, ik heb er (ook) een.
Ik had gedacht te bufferen omdat het motortje dan stebieler draait en je minder fluctuaties in het toerental va de platter krijgt. Als ik jullie berichten zo eens lees en kijk hoe veel moeite het motortje al heeft om het plateau uberhaupt in beweging te krijgen dan denk ik bij nader inzien dat dit riant door de massatraagheid wordt opgevangen.
Van gejank o.i.d. heb ik geen last, hij speelt eigenlijk prima.
Verder leuk hier een mede-hydropneumaat te treffen. Mijn GtiT wil wel per se 98, op 95 pingelt hij enorm. Wat dat betreft dus inderdaad zinloos die octaanbooster, zolang je 98 tankt
Groet,
L
Van gejank o.i.d. heb ik geen last, hij speelt eigenlijk prima.
Verder leuk hier een mede-hydropneumaat te treffen. Mijn GtiT wil wel per se 98, op 95 pingelt hij enorm. Wat dat betreft dus inderdaad zinloos die octaanbooster, zolang je 98 tankt
Groet,
L
Bij een subchassis draaitafel met snaaraandrijving wil je niet teveel koppel en kracht hebben, omdat de snaar als 4e veer werkt.
De motor heeft dan de neiging om het plateau naar zich toe te trekken omdat de vering ook beweging toelaat in het horizontale vlak.
Dat kan zich uiten in jank of een onrustige weergave van snelle groefmodulaties.
Iets dergelijks is prima te demonstreren met een electronische motorstabilisatie (Linn Lingo oid.) , als je die afregelt op meer koppel, wordt bijv. pianoweergave duidelijk minder strak.
E.e.a. hangt uiteraard wel af van het soort vering en de afstelling, bij de nieuwere Thorensen met bladvering is dat effect wat kleiner.
Bij de oudjes als TD160 enz., maar ook afgeleiden als Linn LP12, Ariston, sommige Michells, Oracle enz. , maakt het wel degelijk uit.
Ik heb een 87-er GTi 25 automatique met de M25/659 motor, dus die doet het prima op RON95.
De motor heeft dan de neiging om het plateau naar zich toe te trekken omdat de vering ook beweging toelaat in het horizontale vlak.
Dat kan zich uiten in jank of een onrustige weergave van snelle groefmodulaties.
Iets dergelijks is prima te demonstreren met een electronische motorstabilisatie (Linn Lingo oid.) , als je die afregelt op meer koppel, wordt bijv. pianoweergave duidelijk minder strak.
E.e.a. hangt uiteraard wel af van het soort vering en de afstelling, bij de nieuwere Thorensen met bladvering is dat effect wat kleiner.
Bij de oudjes als TD160 enz., maar ook afgeleiden als Linn LP12, Ariston, sommige Michells, Oracle enz. , maakt het wel degelijk uit.
Ik heb een 87-er GTi 25 automatique met de M25/659 motor, dus die doet het prima op RON95.