Storing afkomstig van gasbrander

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
DIY_peter

Storing afkomstig van gasbrander

Bericht door DIY_peter »

Wij hebben thuis CV op aardgas.

Telkens wanneer de brander ontbrandt krijg ik een storing op TV en radio.

Hoe los ik zoiets op?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Toepassing van een netfilter voor je stekkerblok van de TV/radio zou een oplossing kunnen zijn.
sietse

Bericht door sietse »

Misschien ook raadzaam die ketel te laten nakijken.?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sietse schreef:
idd, verouderde schakelaar of relais oid
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Het kan ook nog zijn dat er een antennekabel te dicht langs de ketel ligt, in het geval deze is uitgerust met een automatische piëzo-ontsteking (ketel zonder waakvlam). Zo'n piëzo-element kan op redelijke afstand getik of geknetter in het geluid veroorzaken, en in het beeld eenzelfde soort verstoring als een brommertje zonder ontstoorde bougiekap (horizontale witte strepen/flitsen).

Deze optie kan je uitsluiten indien de storing niet optreedt wanneer de TV is losgekoppeld van de antenne. In dat geval wel even de kabel uit de buurt van de antenne-aansluiting houden.
DIY_peter

Bericht door DIY_peter »

Marp schreef:
Het kan ook nog zijn dat er een antennekabel te dicht langs de ketel ligt, in het geval deze is uitgerust met een automatische piëzo-ontsteking (ketel zonder waakvlam). Zo'n piëzo-element kan op redelijke afstand getik of geknetter in het geluid veroorzaken, en in het beeld eenzelfde soort verstoring als een brommertje zonder ontstoorde bougiekap (horizontale witte strepen/flitsen).

Deze optie kan je uitsluiten indien de storing niet optreedt wanneer de TV is losgekoppeld van de antenne. In dat geval wel even de kabel uit de buurt van de antenne-aansluiting houden.
De antennekabel ligt inderdaad zeer dicht bij de ketel, maar het is nog wel een model met waakvlam. En de storing is ook te horen op de radio, die geen antennekabel gebruikt en 2 verdiepen lager staat
markje

Bericht door markje »

Herkenbaar probleem, als hier de ketel aanspringt, knipperen de lampen beneden.

Groeten Mark
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Daarom gaf ik ook het netfilter aan, het is niet onwaarschijnlijk dat de elektrisch gegenereerde vonk een spike op het lichnet geeft.
vigier

Bericht door vigier »

Is het dan niet handiger om het filter juist bij de storingsVEROORZAKER te zetten?

Groet, Joris
richard

Bericht door richard »

vigier schreef:
Is het dan niet handiger om het filter juist bij de storingsVEROORZAKER te zetten?

Groet, Joris
Ja, waarschijnlijk wel. Of de oorzaak helemaal verhelpen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee, want als je het net voor de TV/radio zet, is dat gedeelte meteen beter beveiligd tegen alle spikes op het lichtnet, ook die van buitenaf komen.
vigier

Bericht door vigier »

Ik had eigenlijk begrepen dat hij op meer apparatuur in zijn huis (verspreid over zijn huis) daar last van had.
Dan zou hij voor elk apparaat (of elke stekkerdoos met zulke apparatuur) een netfilter moeten zetten, da's toch een stukje prijziger.

Groet, Joris
DIY_peter

Bericht door DIY_peter »

vigier schreef:
Ik had eigenlijk begrepen dat hij op meer apparatuur in zijn huis (verspreid over zijn huis) daar last van had.
Dan zou hij voor elk apparaat (of elke stekkerdoos met zulke apparatuur) een netfilter moeten zetten, da's toch een stukje prijziger.

Groet, Joris
Dat klopt, maar vermits het me enkel stoort op de TV moet ik maar 1 ontstoorder plaatsen. Ik luister zelden naar radio.

Kan ik zoiets eenvoudig zelf maken? Kennen jullie een link naar een schema?
sietse

Bericht door sietse »

ikke schreef:
Ik blijf er bij dat je de boel moet laten nakijken. Jou klacht over de cv is niet normaal.
DIY_peter

Bericht door DIY_peter »

sietse schreef:
ikke schreef:
Ik blijf er bij dat je de boel moet laten nakijken. Jou klacht over de cv is niet normaal.
Kijk, die brander is 15j oud. Ik weet zelfs niet meer van waar hij komt, maar die storingen zijn er altijd al geweest. Het is niet echt iets waar ik wakker van lig, maar zou er toch wel vanaf willen geraken. Het is vooral vervelend als je een goeie film opneemt, vermits die storingen dan mee op de tape staan.
Verder werkt het ding perfect, ik vermoed dat alle modellen van dat type het doen.

Als ik een "expert" laat komen dan gaat me dat teveel geld kosten en is het niet eens zeker dat hij het gaat kunnen oplossen, vermits het niet echt een CV probleem is, en die kerels meestal geen bal van elektronica kennen.
Laurens

Bericht door Laurens »

het relais voor de gasklep of de gasklep zelf zal wel roet in het eten gooien. relais of klepspoelen kunnen behoorlijke inductiepieken veroorzaken, bij het openen van een schakelaar of relaiscontact ontstaat dan een vonk. oplossing: weet ik niet, maar even op een elektronicaforum vragen over hoe een schakelaar te ontstoren (bijvoorbeeld www.circuitsonline.net , daar weten ze het wel)
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”