Secrets of the trade

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Raf

Secrets of the trade

Bericht door Raf »

Als ik zowat de onderwerpen van de speakers afloop zie ik dat er velen zijn die worstelen met MDF en schilderen (natuurlijk niet de fineerders). Voornamelijk met :

1. Mooi glansend krijgen van de zaagkant van MDF
2. Aftekenen van lijnen met schilderstape

Misschien een paar schildertruukjes hiervoor :

1. Er bestaat (bij Sikkens) een product dat Kop Sealer noemt, wat speciaal is om de zaagkant van hout te behandelen voor het schilderen. Dit dicht alle porieen en zorgt er tevens voor dat je evenveel dekking hebt op de zaag kant als op de afgewerkte kant van hou. De zaagkant gewoon insmeren met dit product, laten drogen, fijn opschuren en de grondlaag kan erover.

2. Als je een lijn "afplakt" met schilderslint en je schildert zondermeer langs het lint kruipt er altijd verf onder. Dit kan je verhinderen door met de vinger een beetje One Time (Pollyfila) te gaan. Dit is een schuimig plamuur dat zo fijn is dat het de kleine porieen lang het lint dicht. Als je het lint weghaalt scheurt het plamuur mooi recht af langs de lijn. Geen vlekjes of spatjes onder het lint dus.

hopelijk heeft iemand hier iets aan. Zal bij gelegenheid wat foto's van beide producten posten.
SARK

Re: Secrets of the trade

Bericht door SARK »

Raf schreef:
2. Als je een lijn "afplakt" met schilderslint en je schildert zondermeer langs het lint kruipt er altijd verf onder. Dit kan je verhinderen door met de vinger een beetje One Time (Pollyfila) te gaan. Dit is een schuimig plamuur dat zo fijn is dat het de kleine porieen lang het lint dicht. Als je het lint weghaalt scheurt het plamuur mooi recht af langs de lijn. Geen vlekjes of spatjes onder het lint dus.
Bedoel je dat je eerst de tape plakt en hierna dat schuimspul er langs smeert en moet je hierna dan nog het gedeelte wat je nog moet schilderen schoonmaken :?:
Raf schreef:
hopelijk heeft iemand hier iets aan. Zal bij gelegenheid wat foto's van beide producten posten.
Ehmm ... graag :wink:
Raf

Bericht door Raf »

De filler is zo fijn dat je eenvoudig het oppervlak kan schoonmaken met een doek voor het schilderen.
Voornaamste is dat je langs de naad van het kleeflint geen gaatjes meer hebt.

Ik kan niet direct wat vinden op het web, zal maar een foto nemen van de potten die ik nog staan heb.
dre

Bericht door dre »

prima ideeen maar dit lost niet het naden probleem op,en dit is juist een nog groter probleen dan het keurig afwerken.
daarintegen zijn tips van de vakman altijd super 8)
Raf

Bericht door Raf »

Geen illusies, ben geen vakman hoor, gewoon een alround klusser die al veel geprobeerd heeft en regelmatig ten rade gaat bij de vakman.

Dus deel ik graag de tips die ik krijg.

Ik heb trouwens de filler al gebruikt in fijne barstjes in hout of schroefgaatjes en werkt zeer goed. Weet wel niet wat dat doet in naden ?

Er bestaan trouwens silicones voor hout die overschilderbaar zijn.
sietse

Bericht door sietse »

Dat had mij wel wat tijd en ergernis kunnen besparen. Overal verkrijgbaar?
Raf

Bericht door Raf »

Niet bij brico of gamma, wel in de professionele handel.

Geef me een dagje en kom wel met wat web adresjes op de proppen
richard

Bericht door richard »

dre schreef:
prima ideeen maar dit lost niet het naden probleem op,
Dat los je alleen op door de verbindingen in verstek te zagen of de naden juist extra te accentueren met een v-groefje.
Smeerseltjes en impregneren van kops MDF werkt zelden afdoende om het verschil in uitzetting van het MDF in de dikte richting en in lengte- breedterichting tegen te gaan.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”