Sinds een paar dagen is er een nieuwe versie van Audotester beschikbaar: Versie 2.1a
Zit ik net een Excel sheetje in elkaar te flansen voor het berekenen van T&S parameters a.d.h. van impedantiemetingen, kun je met de nieuwe versie ook direkt de T&S parameters bepalen. Echter weer niet de zelfinductie en de gevoeligheid. Nu zijn die laatste niet echt nodig om boxen te bereken maar ga toch maar even door met mijn Excel sheetje.
De nieuwe versie is weer een stuk vebeterd en ook de handleiding. Echter hoe je nou de latency van je audiokaart instelt staat weer nergens. Toch wel belangrijk voor een goed resultaat.
Nieuw: Audiotester V2.1
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Nieuw: Audiotester V2.1
de watPjotr schreef:....hoe je nou de latency van je audiokaart instelt staat weer nergens. Toch wel belangrijk voor een goed resultaat.
Hallo Henkjan,
De audiodatastroom wordt gebufferd in een stukje (PC)geheugen dat werkt als een soort elastiekje en zorgt ervoor dat de audiodatastroom naar de kaart continue is, Windows kan n.l. niet continue de data naar de kaart sturen en doet dat in bursts. Dat geheugen werkt als een schuifregister en heeft een bepaalde vertraging. Die vertraging heet "latency" (in het Engels). Die vertraging wil je het liefst zo kort mogelijk houden, maar maak je hem te kort (te kleine buffer) dan kan Windows en/of de software het niet bijhouden en krijg je hikken (en tikken) in het geluid.
Vooral bij fasemetingen zie je dat onmiddelijk en dat wordt gelijk een zootje met wilde sprongen. Maar bij andere metingen valt het vaak niet zo direct op maar maakt wel de meting onbetrouwbaar.
Bij mij stond bij de installatie van de audiodrivers van de audiokaart de latency op 20 ms. Voor betrouwbaar meten moest ik hem naar 40 ms zetten. Meten met een audiokaart gaat prima en is een goedkope oplossing maar dit soort valkuilen moet je dan wel vermijden.
De audiodatastroom wordt gebufferd in een stukje (PC)geheugen dat werkt als een soort elastiekje en zorgt ervoor dat de audiodatastroom naar de kaart continue is, Windows kan n.l. niet continue de data naar de kaart sturen en doet dat in bursts. Dat geheugen werkt als een schuifregister en heeft een bepaalde vertraging. Die vertraging heet "latency" (in het Engels). Die vertraging wil je het liefst zo kort mogelijk houden, maar maak je hem te kort (te kleine buffer) dan kan Windows en/of de software het niet bijhouden en krijg je hikken (en tikken) in het geluid.
Vooral bij fasemetingen zie je dat onmiddelijk en dat wordt gelijk een zootje met wilde sprongen. Maar bij andere metingen valt het vaak niet zo direct op maar maakt wel de meting onbetrouwbaar.
Bij mij stond bij de installatie van de audiodrivers van de audiokaart de latency op 20 ms. Voor betrouwbaar meten moest ik hem naar 40 ms zetten. Meten met een audiokaart gaat prima en is een goedkope oplossing maar dit soort valkuilen moet je dan wel vermijden.
Hallo Raymond,
Ja dat gebruik ik ook. Maar voor het meten van T&S params gebruikt dat een MLS signaal. Die meting is erg gevoelig voor omgevingsgeluid, een speaker werkt n.l. ook als een gevoelige microfoon. Je moet nogal wat metingen middelen om b.v. de invloed van het geruis van de PC-ventilator weg te krijgen.
Audiotester gebruikt een sweep voor de impedantiemetingen en dat is minder gevoelig en meet ook de fase vrij recht toe recht aan.
Bovendien vind ik het ook leuk om te zien dat een progje wat nog geen tiende kost van SC ook goede resultaten geeft en eigenlijk ook nog makkelijker werkt.
Ja dat gebruik ik ook. Maar voor het meten van T&S params gebruikt dat een MLS signaal. Die meting is erg gevoelig voor omgevingsgeluid, een speaker werkt n.l. ook als een gevoelige microfoon. Je moet nogal wat metingen middelen om b.v. de invloed van het geruis van de PC-ventilator weg te krijgen.
Audiotester gebruikt een sweep voor de impedantiemetingen en dat is minder gevoelig en meet ook de fase vrij recht toe recht aan.
Bovendien vind ik het ook leuk om te zien dat een progje wat nog geen tiende kost van SC ook goede resultaten geeft en eigenlijk ook nog makkelijker werkt.
Hallo Henkjan,
Voor een USB kaart werkt het in principe het zelfde. Het zijn uiteindelijk de drivers voor de kaart die de buffer weer leeg peuzelen.
Het beste kun je een nulmeting doen. Dwz je knoopt de twee ingangen (L + R) direct aan een uitgang. Als je dan een meting doet mag de curve geen sprongen gaan maken. Doe je een fasemeting dan moet die fase keurig overal 0 blijven. Je begint dan met de latency op zeg 20 ms te zetten. Gaat alles goed dan is het prima en kun je eventueel hem korter zetten. Zie je echter sprongen in de responsie dan verhoog je de latency steeds met 10 ms totdat de curve netjes vlak gaat lopen. Dit zowel voor de uitgang van de kaart als de ingang.
Misschien ten overvloede: Let wel op dat eventuele "geluids enhancement" van de kaart uit staat anders gooit dat weer roet in het eten. Ook moet je zorgen dat in de weergavemixer de lijn en mic ingangen uit staan en alleen de wav output is geselecteerd. Staan die aan dan krijg je via die weg weer ongewenste terugkoppeling ( "rondzingen" ). Dit wordt ook nog wel eens over het hoofd gezien.
Voor een USB kaart werkt het in principe het zelfde. Het zijn uiteindelijk de drivers voor de kaart die de buffer weer leeg peuzelen.
Het beste kun je een nulmeting doen. Dwz je knoopt de twee ingangen (L + R) direct aan een uitgang. Als je dan een meting doet mag de curve geen sprongen gaan maken. Doe je een fasemeting dan moet die fase keurig overal 0 blijven. Je begint dan met de latency op zeg 20 ms te zetten. Gaat alles goed dan is het prima en kun je eventueel hem korter zetten. Zie je echter sprongen in de responsie dan verhoog je de latency steeds met 10 ms totdat de curve netjes vlak gaat lopen. Dit zowel voor de uitgang van de kaart als de ingang.
Misschien ten overvloede: Let wel op dat eventuele "geluids enhancement" van de kaart uit staat anders gooit dat weer roet in het eten. Ook moet je zorgen dat in de weergavemixer de lijn en mic ingangen uit staan en alleen de wav output is geselecteerd. Staan die aan dan krijg je via die weg weer ongewenste terugkoppeling ( "rondzingen" ). Dit wordt ook nog wel eens over het hoofd gezien.
