Pagina 1 van 13
Post hier je idee met je Hi-Vi B3S
Geplaatst: wo 07 feb 2007, 16:03
door hovingtim
Nog even en er zullen speciaal voor ons forumgenoten 300 stuks Hi-Vi b3s gemaakt worden. Nu loopt er al een draadje over het filter maar nog geen draadje over welke ontwerpen jullie nou in gedachten hebben.
Om maar alvast even zo vrij te zijn heb ik de driver even in 3d gegooit zodat jullie die kunnen naar vrij willen kunnen gebruiken om mee te ontwerpen.
Bij deze dus de part en picture.
Mijn idee wat ik met de luidspreker ga doen volgt nog.
Geplaatst: wo 07 feb 2007, 17:26
door bartsegers
als mijn spiral horns af zijn, en bevallen. is dat misschien ook een heel mooie behuizing voor de hivi....?
zeker omdat het laag flink kan worden op gepept...
Geplaatst: wo 07 feb 2007, 18:06
door Martijn H
Mag je 4 of 5 units per kant al een line array noemen? Ben wel bang dat het een 1 ohm speakertje gaat worden dan!

Een mini line Array met een beetje laag ondersteuning is dus mijn idee! Onder de 150 Hz zijn de hivi's niet veel soeps dus ik denk dat de meesten er wel een high pass in zetten?
mvg,
Montana
Geplaatst: wo 07 feb 2007, 18:17
door CarloPJB
Hey Montana,
Dat is wel `n leuk idee.5 units met n tweeter en dan weer 5 units erboven..........?

Geplaatst: wo 07 feb 2007, 18:34
door Martijn H
CarloPJB schreef:Hey Montana,
Dat is wel `n leuk idee.5 units met n tweeter en dan weer 5 units erboven..........?

Nee ik ga er geen 20 bestellen. Maar het zou wel een leuk idee zijn ja.
Wanneer ik er 10 per kant zet, moet ik ze heel veel dempen wanneer ik ze in combi met een woofer gebruik. Dan kan ik netzogoed 4 of 5 nemen en minder dempen. Het effect van een line Array is dan wel stukken minder!
Stel je neemt er 10 per kant en rekent voor elke driver 9 cm, dan zit je al op 90 cm. Met nog wat tussenruimte tussen de speakertjes op 1,10 meter. Daar moet nog een flinke voet van zo een 30 cm onder, omdat het midden van alle units bij elkaar op oorhoogte moet zitten.
Wanneer je 10 van die hivi's per kant neemt moet je een tweeter nemen met een gevoeligheid van rond de 100dB of weer enorm dempen.
Ik ga de hivi's gebruiken om wat handigheid op te bouwen met het filteren van luidsprekers. Als ik er een woofertje en een tweeter bij heb, kan ik eindeloos in de rondte knutselen!
Geplaatst: wo 07 feb 2007, 18:54
door bartsegers
woofer met 100 db rendement?? zijn er zeker.
Geplaatst: wo 07 feb 2007, 19:07
door Aziz
bartsegers schreef:woofer met 100 db rendement?? zijn er zeker.
Wanneer je 10 van die hivi's per kant neemt moet je een tweeter nemen met een gevoeligheid van rond de 100dB of weer enorm dempen.
Geplaatst: wo 07 feb 2007, 20:03
door Martijn H
bartsegers schreef:woofer met 100 db rendement?? zijn er zeker.
Inderdaad, maar dan kom je met een 6-8"woofer vaak niet laag, omdat ze allemaal een hoge Fs hebben, om gevoeligheid te compenseren.
Geplaatst: wo 07 feb 2007, 21:13
door nlmb
Laag actief bijregelen. Of een woofer tower maken met PA woofers, maar wordt dan wel groot

.
Geplaatst: wo 07 feb 2007, 21:46
door Wowly
Ik ga kijken hoe de hivi's het doen in de kast van een needle, stick, pipe en een center die ik al gebouwd heb voor mijn OMnes Audoi BB3.01's
Wowly
Geplaatst: wo 07 feb 2007, 22:07
door Digidoo
Ik zie net dat ik wellicht off-topic ben bij het "koop topic".
Dus hierbij nogmaals:
Ik zit nu te spelen met het idee om een soort van dockingstation te bouwen voor mijn iAudio X5L. Daar heb ik nog een dockje voor over en in principe moet dat wel leuk zijn met een LM1875 en twee B3S's in een gesloten (of klein basreflex?) behuizing in de vorm van een halve achthoek...
Tekeningetje volgt nog, misschien...

Geplaatst: wo 07 feb 2007, 23:47
door b_force
basreflex met deze driver wordt echt een no-go volgens mij.
Daar is hij TE klein voor en heeft hij te weinig x-max.
Een leuk klein TL systeempje lijkt me nog het meest geschikt (Tisch TML ofzo)
Geplaatst: do 08 feb 2007, 11:03
door lepain
b_force schreef:basreflex met deze driver wordt echt een no-go volgens mij.
Daar is hij TE klein voor en heeft hij te weinig x-max.
Een leuk klein TL systeempje lijkt me nog het meest geschikt (Tisch TML ofzo)
Met een TL heb je toch hetzelfde uitwijkingsprobleem?

Geplaatst: do 08 feb 2007, 12:57
door Paul
Ik gebruik ze net als Montana om wat te spelen met passief filteren.
Het doel wordt 2 schattige minizuiltjes met elk 4 stuks erin (2 x 2 stuks in serie en dat parralel) in een 1,5 weg opstelling.
Deze mogen het gelluid bij de PC en TV gaan verzorgen, in eerste instantie via een JVC minisetversterkertje later een kleine zelfbouw...
Alleen heb ik ooit ergens gelezen dat drivers in serie zetten geen goed idee is, zit hier een kern van waarheid in?
Geplaatst: do 08 feb 2007, 16:47
door hovingtim
Ik ga ze gebruiken als rear speakers voor naast mn bed. Niet dat ik een 5.1 opstelling heb. Maar voor savonds een zacht muziekje en dan direct naast bed als kleine monitor op een voet. Ik had het volgende ontwerp in gedachten.
Ze staan alle 3 parralel aangesloten met waarschijnlijk een klein impedantie correctie netwerkje. Ze zullen gaan zitten in een 7,5 liter kist met een flinke hoeveelheid baff demping.
Geplaatst: do 08 feb 2007, 17:00
door bartsegers
hoe zit het nu met dat hoog?
Krijg je geen nare effecten, als 3 weergevers hetzelfde voor hun kiezen krijgen?
Geplaatst: ma 26 feb 2007, 3:51
door StevenW
Kwam dit nog tegen:
http://www.diyaudio.com/forums/attachme ... 1132607939
http://www.diyaudio.com/forums/attachme ... 1132278472
Men maakt hier gebruik van de ronde versie. Specificaties zijn nagenoeg gelijk. Inspiratie dus...
Geplaatst: ma 26 feb 2007, 14:27
door lepain
Zo, die zijn groot!
Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat we hier in Holland binnenkort ook zulke speakers zullen zien/horen.

Geplaatst: di 27 feb 2007, 0:36
door RoelHV
is het echt noodzakelijk om daarbij aan te melden en in te loggen? Ik heb het niet zo op aanmelden van sites en dergelijke. Ik word er daarentegen wel erg nieuwsgierig van...
Geplaatst: di 27 feb 2007, 6:04
door SARK
Roel Hakvoort schreef:is het echt noodzakelijk om daarbij aan te melden en in te loggen? Ik heb het niet zo op aanmelden van sites en dergelijke. Ik word er daarentegen wel erg nieuwsgierig van...
Nu niet meer

Geplaatst: di 27 feb 2007, 14:29
door Ivo
Wat is de vereiste minimale luisterafstand van dit soort line arrays? Het lijkt me wel wat, bijvoorbeeld de thin red lines uit de K&T of een Hi-Vi creatie, maar ik heb maar zo'n 2,5-3 meter tussen bank en muur. Is dat wel genoeg?
Ik luister nu met 20cm breedbandspeakers. Voor het afstraalgedrag zou ik liever met kleinere drivers werken, voor de dynamiek liever met grotere. Zo'n line array lijkt me dan conceptueel een goede middenweg, minder bundeling met een groter membraanoppervlak. Maar ik maak me dus wat zorgen over de bruikbaarheid in mijn luisterruimte.
Geplaatst: di 27 feb 2007, 15:48
door bartsegers
is dit wel een Line array, of gewoon een box met veel drivers ?
Wel STRAK kastje.
Ik heb ook niet ingelogd, dus weet er niet het fijne van.
Geplaatst: di 27 feb 2007, 15:54
door Ivo
Nou ja, het ziet er in ieder geval uit als een line array...
Zoals deze:

Geplaatst: di 27 feb 2007, 18:22
door Martijn H
Ivo schreef:Wat is de vereiste minimale luisterafstand van dit soort line arrays? Het lijkt me wel wat, bijvoorbeeld de thin red lines uit de K&T of een Hi-Vi creatie, maar ik heb maar zo'n 2,5-3 meter tussen bank en muur. Is dat wel genoeg?
Ik luister nu met 20cm breedbandspeakers. Voor het afstraalgedrag zou ik liever met kleinere drivers werken, voor de dynamiek liever met grotere. Zo'n line array lijkt me dan conceptueel een goede middenweg, minder bundeling met een groter membraanoppervlak. Maar ik maak me dus wat zorgen over de bruikbaarheid in mijn luisterruimte.
Het probleem met zulke kasten is dat wannner je te dichtbij zit de middelste units veel dichterbij je oor zitten dan de onderste en bovendste units. Kan je oplossen door de kast de vorm van een banaan te geven!
Als je oneindig ver zou zitten van de speaker zouden de units op dezelfde afstand zitten. Een ideale afstand heb je dus niet bij zulke line arrays!
Geplaatst: wo 28 feb 2007, 2:47
door Ivo
Montana schreef:Een ideale afstand heb je dus niet bij zulke line arrays!
Maar heb je dan wel een afstand waarop het redelijk begint te klinken?
En kun je bij een kleinere rechte line array dichterbij zitten?