Dolby Pro-Logic, vereisten surroundspeakers?
Moderator: Beheerdersteam
Dolby Pro-Logic, vereisten surroundspeakers?
Hoi,
Weet er iemand nog wat het frequentiebereik van de achterspeakers van Dolby Surround Pro-Logic was?
Ik heb een grootbeeld/breedbeeld tv van Philips gekregen, met ingebouwde pro-logic decoder en versterkers voor externe luidsprekers. Ik ben niet zo into meerkanaals weergave, twee kanalen mooi krijgen vind ik al lastig genoeg, maar voor zo gratis is het effect wel leuk. Ik wil het dan wel goed uitvoeren en daarom dus ook de achterspeakers toereikend ontwerpen.
Ik zit te denken aan iets open-baffle achtigs met de Monacor SPH-30X, ik kreeg dat breedbandspeakertje eerder tot iets van 200 Hz in een open baffletje, met alle ruiminvloeden meegerekend. Ik ben bereid deze keer wat groter te gaan. Deze surroundspeakertjes zullen van een systeemplafond moeten hangen, dus hoe minder kast hoe beter. Ik denk aan lage massa met demping, dus een plaatje hobbytriplex met noppenschuim aan de achterkant gelijmd/geniet, om het triplex weer wat te dempen.
Vriendelijk dank.
Weet er iemand nog wat het frequentiebereik van de achterspeakers van Dolby Surround Pro-Logic was?
Ik heb een grootbeeld/breedbeeld tv van Philips gekregen, met ingebouwde pro-logic decoder en versterkers voor externe luidsprekers. Ik ben niet zo into meerkanaals weergave, twee kanalen mooi krijgen vind ik al lastig genoeg, maar voor zo gratis is het effect wel leuk. Ik wil het dan wel goed uitvoeren en daarom dus ook de achterspeakers toereikend ontwerpen.
Ik zit te denken aan iets open-baffle achtigs met de Monacor SPH-30X, ik kreeg dat breedbandspeakertje eerder tot iets van 200 Hz in een open baffletje, met alle ruiminvloeden meegerekend. Ik ben bereid deze keer wat groter te gaan. Deze surroundspeakertjes zullen van een systeemplafond moeten hangen, dus hoe minder kast hoe beter. Ik denk aan lage massa met demping, dus een plaatje hobbytriplex met noppenschuim aan de achterkant gelijmd/geniet, om het triplex weer wat te dempen.
Vriendelijk dank.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Dolby Pro-Logic, vereisten surroundspeakers?
T/m de standaard Pro Logic (4-kanaals) was dat 100Hz-7kHz. Vanaf Pro Logic II (5-kanaals) krijgen de achterkanalen het volledige spectrum toegevoerd.
Linkje: http://www.dvscene.nl/techniek/geluidsformaten.htm
Linkje: http://www.dvscene.nl/techniek/geluidsformaten.htm
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Dat is een goed punt, want er zit een soort woofer/subwoofer in. Ik zou me goed voor kunnen stellen dat er hoger afgefilterd wordt. Ik heb geen handleiding van de tv, tweedehands enzo, dus ik weet het niet. In dat geval better safe than sorry en rekening houden met de voorgeschreven bandbreedte, of in ieder geval uitgebreid uitproberen.
Ik heb met Edge de bafflegrootte gesimuleerd en een aantal opties/verhoudingen geprobeerd. Ik snij vanavond even met een hobbymesje wat triplex paneeltjes van verschillende maten, even kijken hoeveel verschil het maakt. Weinig arbeidsintensief, leuk experiment.
@Kees:
Ik heb ook gegoogled, maar het leverde niets op. Ik kan toveren met zoekfuncties van databases van wetenschappelijke bibliotheken en dergelijke, ook op mijn uitzendbaan bij de sociale dienst van Amsterdam, maar met Google gaat het soms minder.
Ik heb met Edge de bafflegrootte gesimuleerd en een aantal opties/verhoudingen geprobeerd. Ik snij vanavond even met een hobbymesje wat triplex paneeltjes van verschillende maten, even kijken hoeveel verschil het maakt. Weinig arbeidsintensief, leuk experiment.
@Kees:
Ik heb ook gegoogled, maar het leverde niets op. Ik kan toveren met zoekfuncties van databases van wetenschappelijke bibliotheken en dergelijke, ook op mijn uitzendbaan bij de sociale dienst van Amsterdam, maar met Google gaat het soms minder.
Laatst gewijzigd door Ivo op ma 05 feb 2007, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe bedoel je? Volume is geen probleem, als je dat bedoelt, want ik heb geen buren. Een uitgebreide, zware "serieuze" kast is wel een probleem, want door space constraints en een wat ingewikkeld ingerichte woonkamer moeten ze aan een zwak verlaagd plafond hangen.Nils_vn schreef:Als je er dan toch wil maken... waarom compromis maken?
Als je de mogenlijkheid hebt, draai alle registers vol open. Wie weet kan je ze als front main speakers ergens anders nog gebruiken....
Overigens deden deze speakertjes het eerder in een tweeweg systeem op een open baffletje tot 200 Hz uitstekend, dus ik denk dat ik in deze met een goed gesimuleerde en gedempte open baffle ook niet slecht zit. Nu zitten ze in een korte TL-achtige speaker (stukje pijp) en dat geeft veel te veel laag. Verder klinken ze enorm helder en dynamisch, zonder scherp te worden. Mijn Lowthers zijn niet per sé betere speakers, wat me toch enigszins irriteerde, gezien het prijsverschil...
Kleine update:
Ik heb de plaatjes triplex op maat gesneden. Daar is het even gestrand, want ik wil de cutouts boren met een gatenboor, maar ik heb mijn boor uitgeleend aan mijn broer. Hij is zijn huis aan het verbouwen, zodoende.
In de tussentijd is er wel iets gebeurd, namelijk dat ik voor 25 euro een surround pro-logic processor heb gekocht bij Ruad Hifi (Jan Tooropstraat in Amsterdam). Ik wilde gewoon "een beetje" surround, voor een klein prijsje en die vond ik op deze manier. Ik heb hem werkend staan, met pre-out naar mijn stereoversterker voor de frontkanalen, centermode is phantom center en de achterspeakers staan op de poweruitgang van de processor.
Tja, ik loop natuurlijk enorm achter, maar ik word ontzettend opgewonden van deze set-up, voor het eerst surround in mijn woonkamer.
Het is in de meeste gevallen gewoon leuk, wat ambient noise uit de film om je heen. In sommige gevallen, met veel spektakel en een goede soundtrack wordt het zelfs spectaculair. Mijn neef heeft met zijn 7.1 THX-set meer spektakel in huis, maar op de schaal van mijn thuis-bioscoop is het een grote vooruitgang. Mijn broer is stereo-fundamentalist, maar hij moet er toch ook van grijnzen. 
Ik heb de plaatjes triplex op maat gesneden. Daar is het even gestrand, want ik wil de cutouts boren met een gatenboor, maar ik heb mijn boor uitgeleend aan mijn broer. Hij is zijn huis aan het verbouwen, zodoende.
In de tussentijd is er wel iets gebeurd, namelijk dat ik voor 25 euro een surround pro-logic processor heb gekocht bij Ruad Hifi (Jan Tooropstraat in Amsterdam). Ik wilde gewoon "een beetje" surround, voor een klein prijsje en die vond ik op deze manier. Ik heb hem werkend staan, met pre-out naar mijn stereoversterker voor de frontkanalen, centermode is phantom center en de achterspeakers staan op de poweruitgang van de processor.
Tja, ik loop natuurlijk enorm achter, maar ik word ontzettend opgewonden van deze set-up, voor het eerst surround in mijn woonkamer.
Mijn tv (ook philips) doet ook dolby pro logic. Volgens mij stelt het systeem niet echt hoge eisen aan de achterluidsprekers.
Af en toe komt er wat herrie uit, en das leuk.
Ik heb voor 0,0 euro twee kleine boxjes gemaakt, met een speakertje dat nog over was. En die zijn nu veel beter dan de speakers die in het televisietoestel zitten.
Dance for live kijken was trouwens wel erg leuk op dit systeem, "hall" aangezet en alle speakers laten blazen.
Diskotheek in je televisie!
Af en toe komt er wat herrie uit, en das leuk.
Ik heb voor 0,0 euro twee kleine boxjes gemaakt, met een speakertje dat nog over was. En die zijn nu veel beter dan de speakers die in het televisietoestel zitten.
Dance for live kijken was trouwens wel erg leuk op dit systeem, "hall" aangezet en alle speakers laten blazen.
Het is waar dat de benodigde bandbreedte beperkt is, maar betekent dat automatisch ook dat het systeem geen hoge eisen stelt? Je filtert een middentoner ook, dus die heeft ook een beperkte bandbreedte nodig, maar toch merk je daar duidelijk kwaliteitsverschillen. Ik zie natuurlijk ook wel dat een uitvoerig versleuteld restsignaal (namelijk het mono-achterkanaal van pro-logic) niet best is, maar ik denk dat de kwaliteit en/of klankkarakter van je achterkanaal wel degelijk verschil uitmaakt.lepain schreef:Mijn tv (ook philips) doet ook dolby pro logic. Volgens mij stelt het systeem niet echt hoge eisen aan de achterluidsprekers.
Af en toe komt er wat herrie uit, en das leuk.
Ik heb hetzelfde gedaan en toen waren mijn achterspeakertjes ook veel beter dan die van de tv. Ik had toen "af en toe wat herrie" en dat was inderdaad heel erg leuk, maar het combineerde voor geen meter met de tv. Dit is de directe aanleiding geweest voor het aanschaffen van een pro-logic processor, ik wilde af van die speakers van de tv en mijn eigen stereoset gebruiken voor de frontkanalen. De match is nu veel beter en dat is duidelijk merkbaar. Ik verwachtte gewoon nog steeds af en toe wat herrie, met meer herrie van de frontkanalen. In de praktijk lijken front en rear veel meer "samen te werken", waarmee ik bedoel dat ik niet meer aparte achterkanalen hoor, maar dat er een soort gesloten cirkel van ambient noise om me heen hangt (van voor naar achter en van links naar rechts) en dat geluidseffecten vloeiend van de surrounds naar de frontspeakers lopen, in plaats van een overspringpunt te hebben, zoals de combi met tv wel had.lepain schreef:Ik heb voor 0,0 euro twee kleine boxjes gemaakt, met een speakertje dat nog over was. En die zijn nu veel beter dan de speakers die in het televisietoestel zitten.
In feite heb ik nu de kwaliteit van de frontspeakers aangepast aan de surroundspeakers, dus ik heb toch het idee dat de kwaliteit van de surroundspeakers meetelt.
