ringkern transformator aftakken?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
nickskethisnikske

ringkern transformator aftakken?

Bericht door nickskethisnikske »

Je kent dat wel, je hebt thuis nog een ringkern liggen voor je
volgende project.
De VA's zijn er wel genoeg, maar de spannning is te hoog

Nu heb ik al een beetje rondgesurft, en kwam al oplossingen tegen zoals:
De ringkern gewoon afwikkelenen

Ik vind het zonde om deze af te wikkelenen
Kan ik gewoon op de windingen zelf niet aftakken zodat ik deze achteraf nog kan gebruiken voor iets anders?

Of een soort van regelbare voeding maken, zodat ik de spanning wat kan terugdraaien zou dit effect hebben op de muziek? (misschien wel veel dissipatie aan warmte)

Zouden versterkers zoals een ucd, of een lm3886 een gepulseerde gelijkspanning verdragen? :roll:

alvast bedankt :wink:
hybride

Bericht door hybride »

I had laatst ook een ringkerntrafo met te hoge spanning en heb wel de wikkelingen afgerold.

Is het niet erg lastig om af te takken? Hoe weet je dan zo zeker dat je het op de goede plaats doet? Eenmaal de lak van de trafodraad is wel een beschadiging.
Laatst gewijzigd door hybride op ma 29 jan 2007, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Wat je ook kunt doen is een extra winding op de kern leggen. Deze zet je vervolgens in tegen fase met de orginele winding. Je kunt dan de spanningen van elkaar aftrekken.

Mocht je vervolgens de orginele spanning weer nodig hebben dan gebruik je gewoon weer de orginele windingen. De extra windingen laat je dan gewoon ongebruikt of gebruik je als voeding voor een opamp of iets dergelijks mocht de spanning hoog genoeg zijn.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Pas op met eventuele aftakkingen maken, als je per ongeluk twee windingen daarbij kortsluit gaat er een enorme kortsluitstroom lopen in die ene kortgesloten winding.

Dat resulteert in rook en vuur (been there, done that).

Dus: wikkeling waar je wilt aftakken omhoog wippen met een stukje plastic (geen metaal, dan beschadig je de emaillelaag), stukje karton eronder schuiven en dan pas afkrabben en aansolderen.

Die methode werkt prima.
nickskethisnikske

ok, daar zal ik rekening mee houden
audiomanics
Contacteer:

Re: ringkern transformator aftakken?

Bericht door audiomanics »

nickskethisnikske schreef:
Zouden versterkers zoals een ucd, of een lm3886 een gepulseerde gelijkspanning verdragen? :roll:
Als je een secundaire pulsbreedte regeling bedoeld... zou ik zeggen Nee. Maar als je daarna heel goed filtert zou 't nog net kunnen.
Bij Pulsbreedte heb je, goedbeschouwd, maar twee spanningen: de maximale en nul.. De verhouding tussen die twee (de dutycycle) bepaalt de effectieve spanning (Veff= Vmax*dutycycle(%)) Maar je blijft de maximale spanning aansluiten. Zet je hier nu een dik filter achter dan houd je een gladde Veff over.. Wordt bij dergelijke vermogens echt een groot filter..
Als je puur een geschakelde voeding bedoeld, waarbij de pulsbreedte, primair, redelijk hoogfrequent, wordt geregeld aan de hand van de uitgangsspanning, dan kan het wel. Het verdient dan wel aanbeveling om het hoogfrequent nog beter af te filteren, Nog wat meer condensatoren en kleine spoeltjes. Houd ook het eventuele hoogfrequent strooiveld uit de buurt van de versterkers.

Kees
nickskethisnikske

Dat wordt voor mij dan wat ingewikkeld :lol:

ik bedoelde secundair,
en inderdaad met die maximale spanning blijf ik dus zitten
had ik niet gedacht 8)

kzal het toch maar bij aftakken houden :wink:
Plaats reactie