Advies van de experts gevraagd: loopwerk-dac issues.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
D.A.R.R.Y.L.
Advies van de experts gevraagd: loopwerk-dac issues.
Beste,
Na DIY-audio en DIY-hifi fora te hebben geprobeerd, wil ik als laatste jullie medeforummers om raad vragen.
Situatie:
Ik speel met een Marantz CD-7 CD-speler waarin de klok vervangen is door een 33.xxxx MHz Tentklok met XO supply. De speler heeft 2x TDA1541A S2 in diff-mode. En per kanaal 7x HDAM. De output heb ik ontdaan van die nare Elna koppelc's en er (in het XLR deel) vier stuks Mundorf Silver/Oil 1µF in geplaatst.
Setup klinkt erg goed.
Nu het probleem:
De CD-7 accepteert ook spdif in op zowel coax als toslink(bah + arggh).
Ik heb nu diverse loopwerken geprobeerd, aangezien dit nog een marginale geluidsverbetering opleverde. Philips CDD-882 (11.xxxx MHz), CD-94 (11.xxxx MHz), Kenwood DP-X9010 (16.xxxx MHz).
Alle spelers geven in meer of mindere mate een skipping sound (soort jittering): lasers zijn in orde, op andere DAC's geen probleem (Denon AVR-receiver, Parasound DAC). De Kenwood gaf het ergste probleem, niet om aan te horen. De CDD-882 gaf met een ingebouwde Elso Kwak klok meer problemen als met de standaard klok. In geen geval is het vervorm ing.
Extra Info:
De CD-7 schakelt zijn klok volgens mij niet uit voor de interne DSP. Wel zit er een sample rate convertor in SM5844AF aangesloten op een TDA1315H receiver chip.
Ik weet nu echt niet meer waardoor dit probleem optreedt!!!!
Zouden het misschien bovenharmonische problemen zijn?
Als men de CD-7 voor DAC gebruik heeft ontworpen, dan kan men toch straffeloos een extern loopwerk of bijv. dcc aansluiten via SPDIF?
Wat zijn jullie ideeën?
Dank en groet,
Ramon
Na DIY-audio en DIY-hifi fora te hebben geprobeerd, wil ik als laatste jullie medeforummers om raad vragen.
Situatie:
Ik speel met een Marantz CD-7 CD-speler waarin de klok vervangen is door een 33.xxxx MHz Tentklok met XO supply. De speler heeft 2x TDA1541A S2 in diff-mode. En per kanaal 7x HDAM. De output heb ik ontdaan van die nare Elna koppelc's en er (in het XLR deel) vier stuks Mundorf Silver/Oil 1µF in geplaatst.
Setup klinkt erg goed.
Nu het probleem:
Ik heb nu diverse loopwerken geprobeerd, aangezien dit nog een marginale geluidsverbetering opleverde. Philips CDD-882 (11.xxxx MHz), CD-94 (11.xxxx MHz), Kenwood DP-X9010 (16.xxxx MHz).
Alle spelers geven in meer of mindere mate een skipping sound (soort jittering): lasers zijn in orde, op andere DAC's geen probleem (Denon AVR-receiver, Parasound DAC). De Kenwood gaf het ergste probleem, niet om aan te horen. De CDD-882 gaf met een ingebouwde Elso Kwak klok meer problemen als met de standaard klok. In geen geval is het vervorm ing.
Extra Info:
De CD-7 schakelt zijn klok volgens mij niet uit voor de interne DSP. Wel zit er een sample rate convertor in SM5844AF aangesloten op een TDA1315H receiver chip.
Als men de CD-7 voor DAC gebruik heeft ontworpen, dan kan men toch straffeloos een extern loopwerk of bijv. dcc aansluiten via SPDIF?
Wat zijn jullie ideeën?
Dank en groet,
Ramon
Re: Advies van de experts gevraagd: loopwerk-dac issues.
Een defect ?? Is dit op beide coax ingangen? Waar zit je ergens, wil zo'n ding wel eens van binnen zien (en metenD.A.R.R.Y.L. schreef:Beste,
Situatie:
Setup klinkt erg goed.
Nu het probleem:
Extra Info:
Wat zijn jullie ideeën?
Dank en groet,
Ramon
- SSassen
- Contacteer:
Ramon,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik weet wel waar dit misgaat hoor, je hebt gewoon een klok synchronisatie probleem waar de DSP's niet voor compenseren. Het komt eenvoudig neer op het feit dat de CD-7 niet is voorzien van een VCXO met PLL. Zodoende heeft de klok een vaste frequentie. Het loopwerk wat je aansluit idem, dus nu krijg je een zichzelf herhalend tijdsverschil in orde van grote van enkele Hz of tientallen Hz, doordat beide klokken niet exact gelijk lopen. Omdat de CD-7 waarschijnlijk niet is voorzien van een reguliere SPDIF receiver en dus geen sample en hold mogelijkheid heeft wordt de conversie dus continue gedaan, wat resulteert in tikken of een stotterend geluid omdat de klokken niet gelijk lopen.Na DIY-audio en DIY-hifi fora te hebben geprobeerd, wil ik als laatste jullie medeforummers om raad vragen.
Fout! je had dus beter een Tent VCXO met XO supply kunnen plaatsen en in je loopwerk de slave VCXO. De HDAM's mogen er wat mij betreft uit iig. voor de I/V conversie en de 1uF Silver Oil zijn natuurlijk veels te klein in waarde, die moeten een factor 10 groter zijn als je nog wat impact en diepgang in 't laag wilt tenminste.Ik speel met een Marantz CD-7 CD-speler waarin de klok vervangen is door een 33.xxxx MHz Tentklok met XO supply. De speler heeft 2x TDA1541A S2 in diff-mode. En per kanaal 7x HDAM. De output heb ik ontdaan van die nare Elna koppelc's en er (in het XLR deel) vier stuks Mundorf Silver/Oil 1µF in geplaatst.
Setup klinkt erg goed.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
-
D.A.R.R.Y.L.
-
D.A.R.R.Y.L.
Waarom is die 1µF te klein. Mijn Electrocompaniet versterker heeft een extreem hoge ingangsimpedantie, waardoor ik juist deze 1µF kan gebruiken. Kantelpunt ligt gewoon op 8 Hz. Dus ik weet niet waar je je uitspraak op baseert? Of was je vergeten dat de ingangsimpedantie van je versterker bepaalt welke koppelc's je kan gebruiken in je cd-speler uitgang?
Maar voor het verdere een erg vriendelijke reactie van uw kant hoor Sander.
Maar voor het verdere een erg vriendelijke reactie van uw kant hoor Sander.
-
D.A.R.R.Y.L.
- SSassen
- Contacteer:
Nee, jouw redenering gaat mank, 20Hz komt er wel uit, sterker nog, zelfs 10Hz en ook 5Hz. De vraag is of het nivo gelijk is aan het nivo van de andere frequenties. Da's door de kleine waarde van de koppelcondensator waarschijnlijk niet 't geval. Het kantelpunt ligt met 1uF toch een stuk hoger dan normaal gebruikelijk, waardoor je in 't laag al vroeg afval krijgt.PS Tijdens een testdag, gaf de setup gewoon 20Hz weer op de aangesloten speakers, dus dat die 1 µF te laag in waarde zijn, gaat ook uit deze waarneming (naast de technische onwaarheid) mank.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- SSassen
- Contacteer:
Oh en wat betreft de CD-7, ik neem aan dat je eerst de service manual aandachtig hebt bestudeerd voordat je d'r een andere klok in hebt geklust? Toch? Of heb je d'r d'r gewoon blind ingezet, zonder je af te vragen hoe en waarom? Hoe is e.e.a. aangesloten? Idem voor de Silver Oil's, waarom niet een stel nette Black Gate Nx condensatoren van pakweg 100uF?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
-
D.A.R.R.Y.L.
Beste Sander,
Niveau is gelijk (gemeten). Reken de kantelfrequentie maar eens uit voor een aangesloten versterker met ingangsimpedantie van 330 kOhm. Is iets van 2 Hz. Heb zeker het service manual doorgenomen van de CD-7. En ook samen met behulp van Guido de klok aangesloten. Het is ook nooit de bedoeling geweest om een extern loopwerk aan te sluiten; heb het gewoon eens geprobeerd.
Ik snap dan alleen niet waarom die Marantz-boys er de optie aan hebben toegevoegd om hem als dac te gebruiken als de DSP toch los gevoed blijft worden door die 33.xxxx MHz klok.
Schema inputsectie CD-7

CD-7 output deel (1,2,3)

Niveau is gelijk (gemeten). Reken de kantelfrequentie maar eens uit voor een aangesloten versterker met ingangsimpedantie van 330 kOhm. Is iets van 2 Hz. Heb zeker het service manual doorgenomen van de CD-7. En ook samen met behulp van Guido de klok aangesloten. Het is ook nooit de bedoeling geweest om een extern loopwerk aan te sluiten; heb het gewoon eens geprobeerd.
Ik snap dan alleen niet waarom die Marantz-boys er de optie aan hebben toegevoegd om hem als dac te gebruiken als de DSP toch los gevoed blijft worden door die 33.xxxx MHz klok.
Schema inputsectie CD-7

CD-7 output deel (1,2,3)

-
D.A.R.R.Y.L.
Beste Sander,
En gezien die lage kantelfrequentie en het feit dat het hier effectief een eerste orde filtering betreft, ben ik niet bang dat er door deze caps iets van de hoorbare/voelbare laagweergave wordt afgekapt. Dit heb ik tevens getest door de speler tegelijk xlr en rca aan te sluiten en tijdens het spelen met de remote te switchen tussen de inputs van de versterker. RCA zou in jouw optiek dan dynamischer in het laag moeten zijn en lager moeten gaan in freq. Dit heb ik niet kunnen constateren.
Groet,
Ramon
PS Inzake jouw Elektuur Klasse A machine; zijn er al mensen die hem geheel gebouwd hebben en ergens hun oordeel geveld hebben. Ik ben nl. erg benieuwd naar de resultaten (ben nl. al aan het sparen voor de onderdelen).
En gezien die lage kantelfrequentie en het feit dat het hier effectief een eerste orde filtering betreft, ben ik niet bang dat er door deze caps iets van de hoorbare/voelbare laagweergave wordt afgekapt. Dit heb ik tevens getest door de speler tegelijk xlr en rca aan te sluiten en tijdens het spelen met de remote te switchen tussen de inputs van de versterker. RCA zou in jouw optiek dan dynamischer in het laag moeten zijn en lager moeten gaan in freq. Dit heb ik niet kunnen constateren.
Groet,
Ramon
PS Inzake jouw Elektuur Klasse A machine; zijn er al mensen die hem geheel gebouwd hebben en ergens hun oordeel geveld hebben. Ik ben nl. erg benieuwd naar de resultaten (ben nl. al aan het sparen voor de onderdelen).