Pagina 1 van 1

klopt mijn filter?

Geplaatst: do 11 jan 2007, 23:29
door marcobrandt
hallo,

Ik heb een filter gemaakt voor mijn 8 ohm middetoon speaker in een 3 weg systeem maar hij werkt niet!
Hij ziet er zo uit:
Afbeelding

Het is allemaal 12db/oct
Ik wil dat de speaker begint te spelen bij 230 hz en stopt bij 2500 hz.
Kloppen mijn waardes dan? is het filter helemaal goed?
Het probleem is namelijk dat als ik het zo doe dat ik dan amper geluid uit mijn middetoners krijg. alleen heel zacht hoog geluid.

alvast bedankt

marco

Re: klopt mijn filter?

Geplaatst: vr 12 jan 2007, 0:02
door Marp
De 1e spoel en condensator zitten op de plaats van de 2e spoel en condensator. Even omwisselen dus.

Geplaatst: vr 12 jan 2007, 8:02
door marcobrandt
sorry, wat bedoel je precies, waar moet wat?
moeten de spoelen omgedraaid worden en de condensatoren ook?

Re: klopt mijn filter?

Geplaatst: vr 12 jan 2007, 8:22
door Henno
marcobrandt schreef:
hallo,

Ik heb een filter gemaakt voor mijn 8 ohm middetoon speaker in een 3 weg systeem maar hij werkt niet!
Hij ziet er zo uit:
Afbeelding

Het is allemaal 12db/oct
Ik wil dat de speaker begint te spelen bij 230 hz en stopt bij 2500 hz.
Kloppen mijn waardes dan? is het filter helemaal goed?
Het probleem is namelijk dat als ik het zo doe dat ik dan amper geluid uit mijn middetoners krijg. alleen heel zacht hoog geluid.

alvast bedankt

marco
Je hebt geen rekening gehouden met het stijgen van de impedantie van beide drivers, die moet je compenseren met een zobelnetwerk.
Weet je zeker dat 12 db/oct. steil genoeg is om eventuele conus breakups buiten de deur te houden (boven de 2500 Hz)?

gr, Henno

Geplaatst: vr 12 jan 2007, 10:07
door audiomanics
Tik je gegevens hier eens in: Dan kom je meteen op normale waardes uit en je hebt ook meteen het schem (jou schema klopt inderdaad niet..)
http://www.lautsprechershop.de/tools/me ... che_en.htm

Kees

Geplaatst: vr 12 jan 2007, 11:22
door Martijn H
audiomanics schreef:
Tik je gegevens hier eens in: Dan kom je meteen op normale waardes uit en je hebt ook meteen het schem (jou schema klopt inderdaad niet..)
http://www.lautsprechershop.de/tools/me ... che_en.htm
)ik wilde nog een screendumpje posten maar deze computer zit potdicht van de beveiligingen...'

Kees
Heej das handig!

Geplaatst: vr 12 jan 2007, 13:54
door Henno
Montana schreef:
audiomanics schreef:
Tik je gegevens hier eens in: Dan kom je meteen op normale waardes uit en je hebt ook meteen het schem (jou schema klopt inderdaad niet..)
http://www.lautsprechershop.de/tools/me ... che_en.htm
)ik wilde nog een screendumpje posten maar deze computer zit potdicht van de beveiligingen...'

Kees
Heej das handig!
Hier staan ze allemaal:
http://www.lautsprechershop.de/tools/

gr, Henno

Geplaatst: vr 12 jan 2007, 16:27
door marcobrandt
bedankt voor jullie antwoorden, het is al opgelost, gewoon de 2 spoelen van plek gewisselt en de 2 condensatoren ook en toen zat het goed.

marco

Geplaatst: vr 12 jan 2007, 16:37
door Henno
marcobrandt schreef:
bedankt voor jullie antwoorden, het is al opgelost, gewoon de 2 spoelen van plek gewisselt en de 2 condensatoren ook en toen zat het goed.

marco
Denk aan de impedantie correctie: het kan zijn dat het speakertje veel meer is dan 8 ohm op 2500 Hz.

gr, Henno

Geplaatst: vr 12 jan 2007, 17:05
door Olaf Analogue
Ik had dit overigens al aangegeven in je "project visaton vox".
Daar heb ik al gezegd dat de onderdelen op de verkeerde plekken zaten , niet alleen voor je mid unit maar ook voor je tweeter....

Geplaatst: di 19 jun 2007, 19:05
door Jan-Willem
Montana schreef:
audiomanics schreef:
Tik je gegevens hier eens in: Dan kom je meteen op normale waardes uit en je hebt ook meteen het schem (jou schema klopt inderdaad niet..)
http://www.lautsprechershop.de/tools/me ... che_en.htm
)ik wilde nog een screendumpje posten maar deze computer zit potdicht van de beveiligingen...'

Kees
Heej das handig!
Inderdaad! dat zocht ik ook :D

Geplaatst: wo 11 jul 2007, 15:36
door Hans Nootdorp
Maar wat vinden de experts van het ZBA-forum van de volgende "Profi-Tipp"?:
Oft haben die Tieftöner im Mitteltonbereich einen viel höheren Wirkungsgrad als bei tiefen Frequenzen. Um dies auszugleichen, wird die Weiche oft so entwickelt, dass der Tieftöner mit 2 dB geringerem Wirkungsgrad eingegeben wird. Da dann die Mitten zu laut sind, trennt man ihn bereits früher ab. Um hierfür die Werte der Bauelemente zu erhalten, halbiert man die Trennfrequenz (z.B.: von 2000 auf 1000 Hz) und liest jetzt die Bauelement-Werte des Tieftöners ab.
Merkwaardige aanpak IMHO.