Pagina 1 van 13

Frezen.....

Geplaatst: wo 24 nov 2004, 19:59
door sietse
Edo schreef:
Ik zal eens kijken als ik wat tijd heb om een "handleiding" freezen kan maken met foto's e.d. voor de site. Is wel een goede, want het blijkt dat meer mensen daar problemen (en angst) voor hebben.
Ik kom toevallig een frees handleiding tegen. Weliswaar van Elu, maar zal ik even kijken of ik er wat van kan maken ? De plaatjes zijn natuurlijk weer even een probleem, maar dan kijk ik es ff wakderaankandoen. :?

Geplaatst: wo 24 nov 2004, 20:27
door Edo
Is goed Sietse.
Ik ga binnenkort weer aan de slag met hout, dus als er wat text is kan ik eventueel wel de plaatjes verzorgen.

Geplaatst: wo 24 nov 2004, 20:50
door weidok
Edo schreef:
Is goed Sietse.
Ik ga binnenkort weer aan de slag met hout, dus als er wat text is kan ik eventueel wel de plaatjes verzorgen.
Plaatjes kan ik ook wel voor Sietse doen..

Ik doe het uploaden van de foto's met imageshack

http://www.imageshack.us/

Geplaatst: wo 24 nov 2004, 21:09
door Edo
weidok schreef:
Edo schreef:
Is goed Sietse.
Ik ga binnenkort weer aan de slag met hout, dus als er wat text is kan ik eventueel wel de plaatjes verzorgen.
Plaatjes kan ik ook wel voor Sietse doen..

Ik doe het uploaden van de foto's met imageshack

http://www.imageshack.us/
Denk dat dat wat lastiger wordt, Sietse schrijft een text, ik maak er een HTML file van met ingevoegde plaatje en dat artikel komt op de frontpage van deze site te staan.
Mag altijd natuurlijk de plaatjes daar bij jou te zetten, maar dan moet ook de HTML erheen. Is het handigst. Maar heb hier genoeg eigen webspace dus gaat goedkomen.

Geplaatst: wo 24 nov 2004, 22:20
door sietse
Ik regel het even met Edo buiten de orde om.
Het is wel een beetje veel type werk.
Kan het copieren naar pdf, maar dan schijn je er niets aan te kunnen wijzigen.
Hoe dan ook het gaat wel gebeuren.

Sietse

Geplaatst: do 25 nov 2004, 14:56
door sietse
Misschien is het volgende ook interessant.
Ik zit nu met een zelf ontworpen circel geleider in m'n handen voor het frezen van heel klein, ca 3 cm dia tot grotere circels. Ik heb dit bedacht omdat met zo'n stangetje met een punt de diameter wordt beperkt door de voet van de frees. Ik kan het toevoegen aan het freesverhaal dat er gaat komen, het publiceren op het forum, of als er meer zelfbouw handigheden van forumleden/gasten zijn, misschien een nieuw onderwerp voor de frontpage ?

Sietse

Geplaatst: do 25 nov 2004, 15:21
door Henkjan
zoiets zetten we graag op de frontpage uiteraard! je kan t of mailen aan mij (of een van de andere moderators) of posten op t forum dan zorgen we er voor dat t ook op de frontpage komt

Geplaatst: do 25 nov 2004, 16:44
door sietse
Ik zal zien wat ik kan doen. Ik moet er eerst weer even een auto cad tekening van maken en die weer omzetten. Een foto van het ding is denk ik ook wel handig. Gaat er komen. \:D/ :wink:

Geplaatst: do 25 nov 2004, 17:11
door Henkjan
=D>

Geplaatst: do 25 nov 2004, 22:56
door Raymond

Geplaatst: vr 26 nov 2004, 5:54
door SARK
Bij wie kan ik mijn bestelling plaatsen voor die cirkel geleider :D ziet er goed uit.

Geplaatst: vr 26 nov 2004, 8:49
door Bart_M
Inderdaad 8)

Kan je voor elke frees dezelfde geleider gebruiken, of is die maat altijd anders?

Geplaatst: vr 26 nov 2004, 9:37
door Edo
Ik zou hem graag nog op de Sinterklaaslijst zetten.

Geplaatst: vr 26 nov 2004, 10:35
door Henkjan
is dat ook van Geat? met de K+T versie van het Geat systeem kan je ook vrij kleine circels frezen

http://www.geatsystem.com/geatwd/dt/sdg3/system.html

of tegenwoordig via http://www.festool.nl

Geplaatst: vr 26 nov 2004, 12:46
door sietse
Juist Raymond.

Die van mij ziet er ook zo uit. Alleen zit mijn centerpunt aan de andere kant Dat geeft bij mij een gesloten sleuf. Jou oplossing is beter omdat je het bereik van de frees er groter mee maakt. Ik zal de mijne aanpassen. Verder is waar jij de pennen in een blok hebt gezet bij mij de plaat gevouwen.
Ik heb wel eens geprobeerd of er belangstelling voor was bij de handel. Niet echt dus. Te kleine groep.
In duitsland is ook iets te koop met verschuifbare profielen. Het zelfde als Henkjan aangeeft Je kan met behulp van houten blokjes er ook nog een freesmal van maken voor afwijkende vormen. Kosten geloof ik destijds iets van 350 DM.

Geplaatst: vr 26 nov 2004, 12:47
door Raymond
Henkjan schreef:
is dat ook van Geat? met de K+T versie van het Geat systeem kan je ook vrij kleine circels frezen

http://www.geatsystem.com/geatwd/dt/sdg3/system.html

of tegenwoordig via http://www.festool.nl
Het Geat systeem is ideaal voor het frezen van rechthoeken. Cirkels heb ik er nog nooit mee gemaakt (ook al heb ik er alle cirkelhulpstukjes bij gekocht)

Die cirkelgeleider die je op de foto ziet is van metabo en is een accessoire voor mijn bovenfrees. De maatvoering zal denk ik voor veel bovenfrezen verschillend zijn. Maar ik denk wel dat zoiets vrij simpel te maken valt. Het is namelijk niet meer dan een stukje plaatwerk, 2 stangetjes en een blokkie metaal op het uiteinde. (plus wat schroefjes).

Hij werkt trouwens perfect. Ik kan hem binnen een minuutje helemaal opgesteld hebben. Het enige nadeel is dat er geen maten opstaan. Ik teken daarom altijd op het hout af waar de frees langs moet gaan en stel dan op het oog de frees af. Dat is totnutoe altijd prima gelukt, woofers vallen altijd precies passend op hun plek :)

Geplaatst: vr 26 nov 2004, 12:57
door Henkjan
cirkels gaat prima met GEAT, maar ik denk dat dit hulpstuk makkelijker is, al was t maar omdat je niet die extra dikte hebt tussen t werkstuk en de frees. zou dat universeel zijn? ik heb een B&D frees, zou dat passen? een meetlatje zou er toch wel op te maken moeten zijn lijkt me

Geplaatst: vr 26 nov 2004, 13:07
door sietse
Ik heb al eens ontdekt dat niet bij alle freesmachines de maten voor hulpstukken bevestigen het zelfde zijn. Dus wie het gaat bouwen moet eerst meten aan zijn machine.
Is een bouwtekening nog steeds interessant?

Geplaatst: vr 26 nov 2004, 13:24
door Raymond
sietse schreef:
Ik heb al eens ontdekt dat niet bij alle freesmachines de maten voor hulpstukken bevestigen het zelfde zijn. Dus wie het gaat bouwen moet eerst meten aan zijn machine.
Is een bouwtekening nog steeds interessant?
Ik denk dat wanneer je een bouwtekening maakt, deze nog steeds een grote hulp kan zijn. Maar je zal op de bouwtekening dan wel moeten aangeven welke maten de bouwer zelf aan zijn machine zal moeten meten.

Geplaatst: vr 26 nov 2004, 14:19
door sietse
Zal ik zeker doen.
Het loont denk ik voor iedereen zijn machine te vergelijken met de Metabo.
Ik heb een Makita en die is uitwisselbaar met Dewald, Elu en vast wel meer. Best kans dat het past.

Geplaatst: za 27 nov 2004, 20:41
door Raymond
Ik heb het net gemeten: de afstand tussen de 2 stangen is 90mm, hart op hart, diameter van de stangen is 8mm

Geplaatst: zo 28 nov 2004, 14:17
door weidok
sietse schreef:
Ik heb al eens ontdekt dat niet bij alle freesmachines de maten voor hulpstukken bevestigen het zelfde zijn. Dus wie het gaat bouwen moet eerst meten aan zijn machine.
Is een bouwtekening nog steeds interessant?
Hier bouwtekening

Geplaatst: zo 28 nov 2004, 19:49
door sietse
Zo, de tekening maar even via een omweg hier geplaatst.
De maten in mm. Als er vragen zijn zie ik het wel.

Sietse

Geplaatst: di 30 nov 2004, 20:12
door sietse
Helemaal geen vragen?
Ik wist wel dat ik goed ben. :D

Als het goed gaat staat binnenkort het onderwerp over frezen op de frontpage. =D>

Sietse

Geplaatst: di 30 nov 2004, 20:42
door Leeuwarden
Ah, leuk frezen! Ook infrezen van niet ronde units?