De bouw van een 3-weg basreflex systeem

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Impulse

De bouw van een 3-weg basreflex systeem

Bericht door Impulse »

Lange tijd geleden heb ik een paar rondstralers gebouwd. Toch beviel me de klank uiteindelijk niet en daarom heb ik het complete binnenwerk van de transmissionline behuizing er uitgehaald en er een basreflex systeem van gemaakt. Ook de luidsprekers heb ik vervangen en dus had ik de originele over.
Woofer.jpg
Woofer.jpg (37.17 KiB) 164 keer bekeken
De woofers die ik overhad bleken vanwege de fikse piek op 1,8 kHz niet geschikt in een 2-weg systeem, maar zeer waarschijnlijk wel in een 3-weg systeem en zo geschiedde.

Als belangrijkste criteria had ik vooropgesteld dat de behuizingen eenvoudig te bouwen moesten zijn en dat ik tegen zo laag mogelijke kosten alles uit de luidsprekers zou halen wat er in zit. Hierdoor belandde ik op AliExpress en daar vond ik diverse luidsprekers die in aanmerking kwamen voor de weergave van de midden frequenties. Met name één type trok mijn aandacht, want de ophanging was niet gemaakt van polyurethaan of rubber, maar blijkbaar van leder. Heel bijzonder, want dat had ik nog nooit gezien en aangezien het frequentieverloop er netjes uitzag, wilde ik mede vanwege de uitzonderlijk lage prijs van nog geen €10,- per stuk het gokje wel wagen.
Full range.jpg
Full range.jpg (50.52 KiB) 164 keer bekeken
Vervolgens moest ik er nog passende tweeters bij zoeken. Dat werden dome tweeters met een koper/berylium legering, eveneens op AliExpress verkrijgbaar.
Tweeter.jpg
Tweeter.jpg (61.29 KiB) 164 keer bekeken
Nadat ik de behuizingen had ontworpen en gebouwd, heb ik de luidsprekers in ingebouwde toestand gemeten. Ze bleken allen uitstekend te presteren, maar rond 3 kHz bleek een kleine smalle piek aanwezig te zijn, zodat er een notch-filter nodig was. Bovendien bleken de hoge frequenties te luid te zijn.

Met behulp van de gedane metingen heb ik de scheidingsfilter ontworpen. Een spoel van 0,18 mH en een condensator van 47 µF bleken voldoende te zijn om de kleine piek weg te werken en met een weerstand van 10 Ω in serie kon ik de tweeter voldoende dempen.

Omdat de tweeter op een hoogte zit van zo'n 65 cm en de behuizing rechthoekig is, moest ik er nog wel voor zorgen dat de behuizingen gekanteld konden worden. Dit heb ik opgelost door deurbuffers onder de behuizingen te monteren waarbij de voorste aanzienlijk langer zijn dan de achterste: respectievelijk 73 en 24 mm. Hierdoor komt de tweeter ter hoogte van zo'n 72 cm onder hoek van circa 9°te staan zodat de tweeters beter op de oren zijn gericht.

Om eventuele randdiffractie tegen te gaan heb ik het frontpaneel voorzien van zelfklevend vilt met een dikte van 6 mm. Bovendien ziet de behuizing hierdoor naar mijn mening er een stuk minder saai uit. De onderstaande meting is overigens gedaan voordat het vilt er op zat...
Meting in woonkamer op 1 meter afstand
Meting in woonkamer op 1 meter afstand
Impulse

Re: De bouw van een 3-weg basreflex systeem

Bericht door Impulse »

En zo zijn ze geworden, maar in plaats van vilt heb ik gekozen voor synthetische vloertegels.
3-way bass reflex.jpg
VintageHarry

Re: De bouw van een 3-weg basreflex systeem

Bericht door VintageHarry »

Ziet er mooi uit zo! :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”