Ik ben de zolder aan het opruimen. Daar staat nog een paartje Vifa Vivaces dat nu toch maar eens weg moet. Jaren met veel plezier naar geluisterd, maar omdat ik al lang geleden ben overgestapt op elektrostaten ga ik ze nooit meer gebruiken. Deze Vivaces heb ik rond 1985 gebouwd, toen nog als de oer Vivace 83. Later heb ik ze ge-upgraded naar de Vivace 87 (zowel kast, filter als drivers).
Bezetting:
Woofers Vifa 25WP250 polyproyleen conus. Rolranden voelen nog mooi soepel, deze types hebben kennelijk niet het probleem met de hard wordende surrounds dat oa de 17WP's hebben.
Middentoners De welbekende Vifa DM750/760 dome. De magneetsystemen zijn origineel, de oorspronkelijke domes (die met de plakcoating) heb ik rond de eeuwwisseling vervangen door nieuwe DM760 domes. Deze hebben daarna amper nog gespeeld en zijn echt in nieuwstaat.
Tweeters zijn ook nog een keer geupgraded in dezelfde periode, uit mijn hoofd zitten er nu HT275's in. Of er ferrofluid in zit durf ik zo niet te zeggen maar er komt nog gewoon geluid uit.
Kasten van 22mmm berkenmultiplex, voorzien van een witte transparante lak die helaas de eigenschap heeft wat te vergelen in het donker. Zet je ze een dagje in het licht, worden ze weer mooi wit... Er zitten afneembare frontjes bij.
Dempingsmateriaal is pritex, wat zijn beste tijd wel gehad heeft.
Scheidingsfilters: oorspronkelijke Vivace 83 filterprinten, omgebouwd naar het Vivace 87 filter. Elco's zijn nooit vervangen.
Ik heb er net even signaal op gezet, alles speelt, alle drivers zijn gaaf, geen ingedeukte domes. Woofers hebben alleen wat lakschade rond de schroefgaten.
Kortom een klassieke Vifa drieweg vloerstaander, die wel wat aandacht nodig zal hebben om er weer alles uit te halen.
Heb je interesse in alleen de drivers, dan is dat ook bespreekbaar. Omdat een prijs noemen verplicht is zal ik 100 euro roepen, maar voel je vrij een ander voorstel te doen. Met dit spul is het toch een beetje wat de gek er voor geeft tenslotte.
Groot en zwaar dus alleen ophalen.
Vifa Vivace 87
Vifa Vivace 87
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door 90000006 op vr 15 mei 2026, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vifa Vivace 87
Mooie speakers, super nette prijs!
Hoi,
ik heb misschien wel interesse mochten ze nog te koop zijn.
Mvg Kevin
ik heb misschien wel interesse mochten ze nog te koop zijn.
Mvg Kevin
Dag Kevin, ze zijn er nog hoor. Ik stuur je een pb.
En gereserveerd
En verkocht, mag dicht.