Verzwakkingsweerstand voor tweeter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Verzwakkingsweerstand voor tweeter

Bericht door Paul Jenner »

Beste mensen.

Ik heb hier een paar oude Wharfedale boxjes staan, type 505.2.
Op de kast staat nominaal 8 Ohm en 86 dB gevoeligheid.

Omdat de originele tweeters gaar waren, heb ik deze vervangen door de Peerless DX25TG59-04.
Daar zien we 2 verschillen:
- impedantie 4 ohm vs "nominaal" zeer vermoedelijk rond 8 ohm bij het origineel;
- gevoeligheid 93,4 dB vs "ongeveer" 86 dB bij het origineel.

Het resultaat laat zich raden: het hoog is veels te hard.
Ik meen dat het oorspronkelijke crossover punt 4500 Hz bedraagt.

In afwachting van het ontwerpen van een algeheel nieuw filter (Arta, VituixCAD), en het verbouwen van de kast, dat beide waarschijnlijk nog wel even op zich laat wachten, wil ik een snelle tussenoplossing toepassen voor weinig centen.
Ik zit te denken aan enkele serieweerstand voor de tweeter.

Mijn vraag is, welke waarde voor de serieweerstand is een goede keuze ?

Ik weet dat het deels een shot in the dark is, want je weet de impedantie van de nieuwe en zeker de oude tweeter niet bij het crossover punt. Het crossover punt zal voorts vermoedelijk verschuiven door toevoeging van een enkele serieweerstand.
(voor zover die al niet verschoven was door het erin pletteren van een andere tweeter).

Maar toch: 1 onderdeel, een weerstand, kost bijna niets en is snel klaar.
vervolgens misschien zelfs 2 vliegen in een klap:
De impedantie weer beter in verhouding met de woofer + de gewenste verzwakking.
En simpel is ook een kwaliteit :)

Ik denk aan pakkumbeet 3,3 ohm in serie.

Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen ?

Alvast dank,


Paul.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Verzwakkingsweerstand voor tweeter

Bericht door Rob Dingen »

Ik zou even de weerstand van de oude en nieuwe tweeter meten met een multimeter en het verschil er in zetten.
Beter is om even te meten natuurlijk als die mogelijkheid daar is.
Tweeters die gaar zijn bestaan volgens mij niet, waarschijnlijk zit er ferro fluid in wat uitgedroogd is.

Rob
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Re: Verzwakkingsweerstand voor tweeter

Bericht door Paul Jenner »

Hey Rob, bedankt voor je reactie.

De oude tweeters heb ik niet meer, dus die kan ik niet meten.
Je opmerking over ferrofluid is juist, maar ze kunnen weldegelijk ook echt kapot. Ik had er hier 2 waarvan de spreekspoel was doorgebrand ...


Paul.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Verzwakkingsweerstand voor tweeter

Bericht door Rob Dingen »

Kapot kan zeker maar dat noem ik niet gaar :D
Dan blijft meten over of je doet het op gehoor.

Rob
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Verzwakkingsweerstand voor tweeter

Bericht door RonnyB »

Ik zou 12 ohm in serie met de tweeter zetten en dan parallel over die twee een weerstand van 16ohm.

Je hebt dan 6db verzwakking met een vervangingsweerstand van 8ohm zodat de crossover frequentie weer hetzelfde is.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Re: Verzwakkingsweerstand voor tweeter

Bericht door Paul Jenner »

Okay Ronnie, dat lijken mij nogal hoge waardes, of vergis ik me ?
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Verzwakkingsweerstand voor tweeter

Bericht door RonnyB »

12 ohm in serie met de 4 ohm tweeter zorgt voor een 4x verzwakking(=-6db). Dan kom je op een gevoeligheid van 93,4-6= 87,4 db nog iets te hard maar ik zou dit eerst proberen. Omdat het bestaande filter voor een 8ohm tweeter is ontworpen moet je paralel aan de tweeter + 12ohm weerstand(samen 16ohm) een weerstand van 16ohm zetten zodat de vervangingsweerstand van het geheel 8ohm is.

Alleen een weerstand van 4ohm in serie zorgt voor -3db afzwakking, dus nog steeds te hard 90,4db.
Laatst gewijzigd door RonnyB op di 03 feb 2026, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Re: Verzwakkingsweerstand voor tweeter

Bericht door Paul Jenner »

Hartelijk dank Ronny !
Gaan we proberen.
Ondertussen ook nog proberen iets nuttigs uit VituixCAd proberen te krijgen, er gaat iets niet goed.

Paul.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Verzwakkingsweerstand voor tweeter

Bericht door Rob Dingen »

Klopt niet wat hij schrijft.
4Ω op een 4Ω tweeter resulteert in -6dB
8Ω op een 4Ω tweeter resulteert in -9,5dB
12Ω op een 4Ω tweeter resulteert in 12dB

Rob
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Re: Verzwakkingsweerstand voor tweeter

Bericht door Paul Jenner »

Ah, discussie :)

Het erge is, dat ik dit zelf moeten kunnen uitrekenen :)

Waar komt het verschil in jullie berekeningen van daan ?
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Verzwakkingsweerstand voor tweeter

Bericht door RonnyB »

Rob, je hebt het goed.

Met die 4 ohm in serie , halveer(-3db) je de spanning over de tweeter en daarmee ook halveer(-3db) je de stroom door de tweeter. Het totaal toegevoegd vermogen wordt -6db lager. En de 8ohm totaal impedantie van 8ohm past weer bij het filter.

Ik heb alleen met spanning verzwakking gerekend. :oops:
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Re: Verzwakkingsweerstand voor tweeter

Bericht door Paul Jenner »

Okay, dan kan ik gaan voor een enkele 4 ohm in serie, lekker simpel.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Verzwakkingsweerstand voor tweeter

Bericht door Rob Dingen »

Het is veel simpeler als dat 4Ω tweeter + 4Ω weerstand =8Ω 8Ω/4Ω=2 2log10x20=6dB
Bij 12Ω is het dus 12+4 = 16 totaal gedeeld door 4 = 4 keer 4log10x20=12dB

Rob
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Verzwakkingsweerstand voor tweeter

Bericht door Pjotr »

Leuk dat cijfer gegoochel maar de SPL halveert gewoon: Dus speelt een 4 ohm tweeter 6dB zachter met 4 ohm in serie. Kwestie van op het gehoor uitproberen verder met een aantal waarden. Aan de X_over frequentie zal niet veel veranderen. Wellicht wel wat aan de Q factor van de tweetersectie. Als je dat nauwkeuriger wil bepalen en aanpassen wordt dat een kwestie van meten.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Re: Verzwakkingsweerstand voor tweeter

Bericht door Paul Jenner »

Ha die Peter, long time no see :)

Ja, ik antwoorde al in jouw trant, maar op verkeerd knopje gedrukt blijkbaar ...

Iemand nog een idee hoe ik de optimiser in Vituixcad aan de praat krijg, of daar apart topic voor openen ?


Paul.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Verzwakkingsweerstand voor tweeter

Bericht door Pjotr »

Paul Jenner schreef: wo 04 feb 2026, 21:22
Iemand nog een idee hoe ik de optimiser in Vituixcad aan de praat krijg, of daar apart topic voor openen ?
Dat werkt alleen als je Vituixcad de exacte opgemeten gegevens voert. Ben je wel even bezig en voor je dat weer door hebt. Pragmatischer is gewoon een aantal 5 watt serie weerstanden bestellen van 2,2 - 10 ohm bij Rumoh of EOO en trial and error er op los laten.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Re: Verzwakkingsweerstand voor tweeter

Bericht door Paul Jenner »

Metingen heb ik al gedaan, impedantievrloop + FR. 3 jaar geleden. Laptop niet meer in bezit, meetbestanden wel bewaard, Vituix opnieuw geinstalleerd, meetbestanden weer opgezocht ..... enz enz.
Maar ik vrees dat ik die optimiser niet aan de praat krijg.
Ik denk dat ik nog doelcurves mis ....


Paul.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”